Nieuws
Participatieverklaring verplicht onderdeel inburgeringsexamen
De participatieverklaring wordt een verplicht onderdeel van de inburgering. Dat betekent dat alle nieuwkomers als onderdeel van hun inburgeringsexamen eerst het traject rond de participatieverklaring moeten doorlopen bij de gemeente. De ministerraad heeft op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met deze aanpassing van de Wet inburgering.
Handreiking examinering anderstalige migranten in het mbo - Inhoud
Met het oog op het vaststellen van het niveau Nederlands bij anderstaligen die geen Nederlands vo-diploma hebben, is een handreiking verschenen. Deze handreiking kan worden gebruikt door mbo-instellingen bij de inrichting van de instellingsexamens voor het generieke examenonderdeel Nederlandse taal.
U kunt twee documenten downloaden: handreiking examinering anderstaligen in het mbo en doorstroomprofielen anderstaligen in het mbo.
Zie voor meer informatie de site van het College voor Toetsen en Examens.
Op zoek naar universele verhalen
Op donderdag 2 juni 2016 genoten anderstaligen van de Open Inloop Taal en cursisten van CVOA samen van een woordloze voorstelling van jonge theatermakers van het Conservatorium en de Academie van Antwerpen.
Onze hersenen zijn gebaat bij een overlap in de grammatica bij het leren van een vreemde taal
Onderzoekers uit Nijmegen hebben voor het eerst beelden van de hersenen genomen tijdens de eerste momenten van het leren van een nieuwe taal. Zij maken gebruik van een kunstmatige taal om te laten zien hoe nieuwe taalkundige informatie wordt geïntegreerd in hersengebieden die gebruikt worden voor je moedertaal.
Overgenomen uit:
Neerlandistiek (Persbericht Max Planck Instituut, Nijmegen)
21ste eeuwse vaardigheden: tien ontwerpprincipes door Erno Mijland
21ste eeuwse vaardigheden is het thema van het laatste nummer van Les (Les 198, juni 2016). Hoe ontwerp je zelf projecten en leeractiviteiten die (mede) tot doel hebben te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden van je leerlingen?
Erno Mijland ontwierp tien ontwerpprincipes om mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie zie de site van Innofun (Leren innoveren).
Les 198 is verschenen. Thema: 21ste eeuwse vaardigheden
Het nieuwste nummer van Les is verschenen. Het thema van dit nummer is 21ste eeuwse vaardigheden. Oftewel: over welke vaardigheden moet de 21ste eeuwse burger beschikken om goed te kunnen functioneren in de 21ste eeuw? En wat zijn de consequenties voor het taalonderwijs? Is het taalonderwijs per definitie anders dan in de 20ste eeuw en zo ja: hoe dan en waarom? En voor iedereen?
Khaled
Maaike Gerritsen
Khaled (19) kon nauwelijks lezen en schrijven toen hij bij ons op de taalschool kwam. Hij is met zijn moeder en zusje de burgeroorlog in Somalië ontvlucht en heeft in die oorlog zijn vader en volgens mij ook broers verloren. Soms kan Khaled zich niet goed concentreren. Zijn lenige jongenslijf maakt dan een schommelende beweging naar voren en naar achteren tot hij rustig wordt.
Een bijzondere taalleerder. Ingezonden
Sinds kort geeft Femmie van Efferink les aan een vluchteling uit Iran. Ze was aangenaam verrast door de manier waarop hij woorden leert. Ze deelt haar ervaring graag met andere Leslezers. Hieronder vindt u haar relaas.
Net in Nederland
Net in Nederland is een online platform dat erop is gericht om nieuwkomers in ons land zoals vluchtelingen en immigranten met on demand media-aanbod wegwijs te maken in onze samenleving.
Op Net in Nederland zal voor alle leeftijden informatief, educatief en cultureel aanbod te vinden zijn dat toegankelijk is gemaakt met ondertiteling in het Nederlands, Engels en Arabisch.
Boekje erbij?! deel 3 is uit!
Boekje erbij ?! Deel 3, geschreven door Jeske de Bakker, is een lees- en werkboekje voor beginnende alfa-cursisten. Het is geschikt voor beginnende en/of moeilijk lerende alfa-cursisten en te gebruiken als extra oefenmateriaal, naast uw alfabetiseringsmethode.
Deel 1 en 2 zijn al eerder verschenen. In dit derde boekje staan nieuwe klanken, teksten en oefeningen.
Voor meer informatie en bestellingen: www.hollandse-kost.nl
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER