De taal leer je met oefenen in de praktijk

Een inburgeringscursus moet snel gecombineerd worden met werk. Je oefent dan in de praktijk; er is dan veel meer interactie, aldus Rasha Zrek. Rasha (35 jaar oud) komt uit Syrië en neemt deel aan het Young Professional Programma voor Statushouders (YPPS), een driejarig traject van de Gemeente Amsterdam waarbij nieuwkomers de taal leren, werkervaring opdoen en als trainee werken bij de gemeente.

Deel 6: Rasha Zrek

Lees verder

Duidelijke regels én een mooie sfeer

In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu. 

Deel 5: Mona Hamzeh

Lees verder

Een goede school moet keuzebegeleiding geven

In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu. 

Deel 4: Priscilla Oduro Boateng

Lees verder

Een goede school is een school die de leerlingen omarmt

In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu. 

Deel 3: Safia Elwakil

Lees verder

De school, dat ben je zelf

In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu. 

Deel 2: Edna Gyebi

Lees verder

Eerder contact krijgen met autochtone Nederlandse leerlingen

In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu. 

Deel 1: Sara Venancio

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder