De taal leer je met oefenen in de praktijk
Een inburgeringscursus moet snel gecombineerd worden met werk. Je oefent dan in de praktijk; er is dan veel meer interactie, aldus Rasha Zrek. Rasha (35 jaar oud) komt uit Syrië en neemt deel aan het Young Professional Programma voor Statushouders (YPPS), een driejarig traject van de Gemeente Amsterdam waarbij nieuwkomers de taal leren, werkervaring opdoen en als trainee werken bij de gemeente.
Deel 6: Rasha Zrek
Duidelijke regels én een mooie sfeer
In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu.
Deel 5: Mona Hamzeh
Een goede school moet keuzebegeleiding geven
In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu.
Deel 4: Priscilla Oduro Boateng
Een goede school is een school die de leerlingen omarmt
In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu.
Deel 3: Safia Elwakil
De school, dat ben je zelf
In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu.
Deel 2: Edna Gyebi
Eerder contact krijgen met autochtone Nederlandse leerlingen
In de reeks Cursisten aan het woord vertellen oud-ISK-leerlingen over hun schoolloopbaan. Hoe hebben zij deze spannende periode ervaren? Welke herinneringen hebben zij hieraan overgehouden? Lesredacteur Kees Galema blikt met hen terug op hun schoolloopbaan tot nu.
Deel 1: Sara Venancio
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


