Schrijfprijs NT2 2024 - 2025 - inzenddatum verstreken

Stichting Les organiseert in 2024-2025 de zevende editie van de Schrijfprijs NT2, een schrijfwedstrijd voor NT2-leerders in Vlaanderen en Nederland (*).

De deadline voor het inzenden van teksten is verstreken. De werkgroep Schrijfprijs NT2 heeft maar liefst 840 inzendingen ontvangen. De docentenpanels zijn op dit moment vol enthousiasme aan het lezen. Uiteindelijk zullen ze voor elke categorie 10 teksten nomineren.

Doel van de prijs
Doel van de prijs is anderstalige volwassenen en jongeren die de Nederlandse taal leren aan te moedigen tot vrij en creatief schrijven.

 

Het motto is: Mijn Talent

Met dit motto hopen we de cursisten te inspireren hun fantasie te gebruiken. Wees creatief. Schrijf vrij. Je tekst kan gaan over wat je goed kunt, wat je door wilt geven, wat je graag wilt delen, waar je trots op bent. Wat is jouw talent? 

De resultaten van de genomineerden en de winnaars zijn te lezen op de website van de SchrijfprijsNT2.

 

Belangrijke data

28 september 2024: Aftrap Schrijfprijs op de BVNT2-conferentie

27 januari 2025: Deadline inleveren teksten is verstreken 

28 maart 2025: Bekendmaking nominaties via de website

13 juni 2025: Uitreiking Schrijfprijs NT2 2025

 

Hoe werkt de NT2-schrijfwedstrijd?

NT2-docenten moedigen hun cursisten of leerlingen aan om een tekst in te sturen van maximaal 500 woorden onder het motto Mijn Talent. Tot 27 januari kunnen NT2-leerders via hun docent een verhaal of gedicht inzenden.

 

Wie wordt de winnaar?

De schrijfprijs kent drie categorieën en per categorie twee winnaars, een volwassene en een jongere. De jongeren zijn leerlingen van de Internationale Schakelklassen (ISK) in Nederland of van de Vlaamse Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers (OKAN). Dit zijn de categorieën:

-        schrijvers op niveau Alfa B/C;

-        schrijvers op niveau A1-A2;

-        schrijvers op niveau B1-B2.

Voor alle categorieën geldt: uit de inzenders wint één volwassene en één  OKAN/ISK-leerling een prijs.

 

Hoe werkt de jury?

In de eerste ronde lezen 3 docentenpanels uit Nederland en Vlaanderen alle ingezonden teksten. Zij kiezen in totaal 30 teksten voor de jury.  In de tweede ronde kiest de jury uit de beste teksten zes winnaars. De jury kijkt naar schrijfplezier en originaliteit.

 

Wat is de prijs?

De prijs is, naast eeuwige roem, een cheque van € 250,- Teksten van de winnaars worden opgenomen in het zomernummer van Tijdschrift Les in 2025. Alle geselecteerde teksten worden gepubliceerd in een mooi boekje.
De winnaars van de Schrijfprijs NT2 worden bekendgemaakt op een feestelijke bijeenkomst.

Zie ook: www.schrijfprijsnt2.org

contact:info@schrijfprijsnt2.org

 

Met dank aan de sponsoren Stichting Les, Taalunie, Uitgeverij Boom en de Vrije Universiteit.

 

 

Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder