Bestuur

Mariëlle van Rooij

Voorzitter van het bestuur van Stichting Les sinds september 2025.

Het tijdschrift Les is voor haar van grote waarde. Het biedt ruimte aan verhalen en kennis die verbinden met anderen in de praktijk. Dit is nodig in een werkveld vol beweging en verandering. De afgelopen vier jaar werkte zij als zelfstandige via haar bedrijf Welkom in de les. Ook werkt zij als NT2-docent in Amersfoort. Daarnaast komt Mariëlle ook op plekken in Nederland als trainer voor docenten en geeft zij workshops aan vrijwilligers. Ook de periode daarvoor heeft ze in verschillende rollen gewerkt in het werkveld NT2. 

 

Kaatje Dalderop

Bestuurslid sinds oktober 2023 in de functie van penningmeester.

Kaatje is een lange periode redactielid geweest van Les. Zij is toetsdeskundige, adviseur en ontwikkelaar op het gebied van NT2, en auteur van boeken gericht op LESLLA-leerders zoals Beren op de weg, Water bij de melk, De Verhalenvertellers en de Sterserie. Zij werkt nu aan haar proefschrift. Haar onderzoek richt zich op strategische zelfregulatie bij volwassenen die een tweede taal leren én leren lezen en schrijven in hun tweede taal.

 

Haas de Groot

Bestuurslid en secretaris van Stichting Les vanaf oktober 2022, daarvoor redactielid van Les van 2008 tot 2021.

Haas de Groot is van oorsprong docent Nederlands/NT2 en remedial teacher. Van 1987 tot 2007 heeft zij in het onderwijs gewerkt, voornamelijk met anderstaligen, van analfabeten tot staatsexamengroepen. Van 2007 tot 2018 werkte zij bij Bureau ICE. Ze was daar betrokken bij allerlei projecten die met taal te maken hebben, zoals het inburgeringsexamen en de Staatsexamens NT2. Sinds 2018 is Haas adviseur bij Stichting Lezen en Schrijven, waar zij organisaties helpt bij de aanpak van laaggeletterdheid. Haas is ook lid van de Adviescommissie inburgeringsexamens voor Bureau ICE.

 

Petra Poelmans

Bestuurslid sinds oktober 2023. 

Na een lange periode als redactielid van LES heeft Petra de overstap gemaakt naar het bestuur. Zij promoveerde op een onderzoek naar luistervaardigheid bij volwassen NT2-leerders, waarna zij werkte als NT2 docent. Na gewerkt te hebben binnen de master Nederlands als tweedetaal en als lerarenopleider (Nederlands en NT2) werkt zij nu als practor Leren in hybride leeromgevingen en als lector Motiverende leeromgevingen.  

 

Ludwig Willaert

Bestuurslid sinds oktober 2022.

Ludwig is stafmedewerkerbij 'geletterdheid en extra leerkansen' bij Ligo Brusselleer. Hij coördineert ook het Plan Geletterdheid Brussel (VGC), waarin Brusselleer fungeert als expertisecentrum voor de aanpak van laaggeletterdheid. Daarvoor werkte Ludwig als coach en opleider bij het Vlaamse ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs (VOCVO). Vanuit het Ligo netwerk, dat alle centra voor basiseducatie verbindt, probeert hij de Vlaamse vertegenwoordiger te zijn voor Les.

 

 

Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder