Uit de les: Ken jij het werkwoord abaditten?

16 juli 2019

Roeland Cortois

 

Soms heb je van die lachwekkende misverstanden in de les. Zo begon ik de les van vanochtend een nieuw onderdeel met de vraag: 'Wie kent Abadit?' Welnu, tijdens de les hebben wij tien minuten lang intens geabadit, alvorens ik in de gaten kreeg dat al dat abaditten uiteindelijk niet nodig was geweest. De lachwekkende serie misverstanden verliep als volgt...

Lees verder

Uit de les: Tien over half twee, twintig voor twee, een uur veertig, dertien uur veertig

29 april 2019

Roeland Cortois

 

De vier tijdsaanduidingen in de titel verwijzen naar dezelfde klok! Dat is toch op z'n minst een beetje absurd te noemen? Inderdaad, maar het is wel een realiteit waarmee onze NT2-cursisten moeten omgaan. Dus, beste taaldocenten: welkom in de wondere wereld van de tijdsaanduidingdidactiek – u allen welbekend!

Lees verder

Uit de les: Cursisten, help me, ik ben de kluts kwijt!

25 oktober 2019

Roeland Cortois

 

Door de vaak verstrooide aard van mijn gedachten ontstaan gedurende mijn lessen regelmatig op te lossen kwesties. Ik ben bijvoorbeeld regelmatig vergeten waar ik m'n stift heb neergelegd, of welke dag van de week het is. En welke cursisten zijn vandaag afwezig? Hoeveel cursisten zijn er eigenlijk in onze groep?

Lees verder

Books

3 oktober 2018

Heleen van der Meijden

 

Woensdag loop ik naar het ziekenhuis voor mijn vrijwilligerswerk. Met Julie, mijn collega, ga ik eerst koffie halen. Een dubbele espresso, dat weten ze al, want ik ben de enige vrijwilliger die zoiets drinkt. Van buitenlanders kun je alles verwachten.

Lees verder

Uit de les: Woorden leren: indruk maken en associƫren

19 april 2018

Roeland Cortois

 

Enkele weken geleden is er in mijn les een cursiste door een tafeltje gezakt. 'Zit op een tafel!'; vol enthousiasme had ze deze instructie van mij opgevolgd. De opdracht lijkt op het eerste gezicht niet echt te passen in een taalles, maar we waren aan het oefenen met de voorzetsels, en welk type woorden leent zich beter voor 'illustreren door doen' dan de voorzetsels?

Lees verder

Uit de les: Compensation

13 juli 2018

Heleen van der Meijden

 

David prijst me de hemel in, maar daar wil ik nog niet zijn. Ik ben nu op de aarde en daar is nog een hoop te doen.
Parvik, uit Iran, doet naast het Schrijfexamen ook Spreekexamen level 2 (C1 in Nederland).

Lees verder

Cursisten aan het woord: 'In Nederland is het overal veilig en rustig'

26 april 2018
Ali Al-Alwachi

 

In deze eerste aflevering van de nieuwe column Cursisten aan het woord laten we Ali Al-Alwachi aan het woord. Al-Alwachi is afkomstig uit Irak en vertelt over zijn leven in Nederland en zijn wensen voor de toekomst. De column werd geschreven in samenwerking met Rosa Spanjaard.

Lees verder

Moeras der onkunde

22 november 2016

Maaike Gerritsen

 

Dit keer geen column van mijn hand over een Khaled, een Linn of een Clide, niet een over een van mijn geweldig dappere - allen hebben immers hun moederland (moeten) verlaten - cursisten dus, maar over mij, en misschien ook over u, de docent. Laat ik mijn persoonlijke situatie eens langs de meetlat leggen van de artikelen die in de vorige Les, op de website van de beroepsvereniging BVNt2 en zelfs in de landelijke kranten onlangs de revue passeerden. Artikelen die allemaal handelen over een en hetzelfde onderwerp: de kwaliteit en de certificering van Nt2-docenten.

Lees verder

Nederlands leren in de Vlaamse Rand

27 oktober 2016

Ignace Fermont

 

De cursus zit erop, ik neem afscheid van mijn cursisten. Silvia treuzelt bij het naar buiten gaan. 'Ik wil je nog iets vragen', zegt ze aarzelend. 'Mijn zoontje gaat naar een Franstalige kleuterschool. Stuur ik hem na de vakantie niet beter naar een Nederlandstalige school? Ik weet echt niet wat ik moet doen.'

Lees verder

Yusuf en Clide

27 september 2016

Maaike Gerritsen

 

Ingeklemd zit ik op de taalschool tussen twee hele grote, stoere mannen. Ze passen maar nauwelijks in hun stoelen en ze leren Nederlands. Buiten regent het een zachte voorjaarsregen. Binnen heerst behaaglijkheid. Ik drink thee samen met wat andere cursisten, de mannen koffie. Er staan stroopwafels op tafel.

Lees verder

Linn

27 augustus 2016

Maaike Gerritsen

 

Ineens zat ze daar: Linn. Ik dacht eerst dat ze een nieuwe stagiaire op de taalschool was. Type onverzorgd, kwetsbaar, zoals zovelen onder ons vastgelopen in de mallemolen van het hedendaagse hectische leven. Vrijwilligster/stagiaire zijn voor anderstaligen op een kleine taalschool klinkt dan als een goede opstart voor een hernieuwde duik in het werkende bestaan. Ik zag alweer een hoop extra werk boven mijn hoofd hangen in plaats van de bedoelde meerwaarde die een extra kracht natuurlijk ook kan hebben.

Lees verder

Kippen grazen gras

27 juli 2016

Ignace Fermont

 

Het is muisstil in de klas. Edyta staart naar het witte blad. Rahama slaakt een diepe zucht. Schrijf de eerste regel van een kettinggedicht: dat is de opdracht. Elena haalt stiekem haar smartphone boven. Snel een woordje vertalen uit het Roemeens wellicht. Ik zie veel gefronste wenkbrauwen, maar niemand die schrijft. Voorlopig wil het niet echt vlotten. Is de taak dan toch te hoog gegrepen voor mijn groep?

Lees verder

Khaled

27 juni 2016

Maaike Gerritsen

 

Khaled (19) kon nauwelijks lezen en schrijven toen hij bij ons op de taalschool kwam. Hij is met zijn moeder en zusje de burgeroorlog in Somalië ontvlucht en heeft in die oorlog zijn vader en volgens mij ook broers verloren. Soms kan Khaled zich niet goed concentreren. Zijn lenige jongenslijf maakt dan een schommelende beweging naar voren en naar achteren tot hij rustig wordt.

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 213

Column

Ken jij het werkwoord abaditten?

Soms heb je van die lachwekkende misverstanden in de les. Zo begon ik de les van vanochtend een nieuw onderdeel met de vraag: 'Wie kent Abadit?' Welnu, tijdens de les hebben wij tien minuten lang intens geabadit, alvorens ik in de gaten kreeg dat al dat abaditten uiteindelijk niet nodig was geweest. De lachwekkende serie misverstanden verliep als volgt.

Lees verder