Nieuws
Diploma voor niet-inburgeringsplichtigen met het oog op naturalisatie
Sinds 10 juli 2025 staat er in artikel 3.15 lid 2 van het Besluit inburgering 2021 een grondslag om niet-inburgeringsplichtigen een inburgeringsdiploma te verstrekken met examenonderdelen onder de Wet inburgering 2013:
- NT2 (Luisteren, Spreken, Lezen, en Schrijven) op taalniveau A2
- KNM (Kennis Nederlandse Maatschappij)
- ONA (Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt).
Met dat diploma op zak kunnen niet-inburgeringsplichtigen naturaliseren (als ze ook aan alle andere eisen voor naturalisatie voldoen).
Meer informatie vind je hier en hier.
Nederlandse taalbeheersing als springplank naar werk
De Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren publiceerde recent de adviestekst Nederlandse taalbeheersing als springplank naar werk. Het document kaart aan hoe taalvaardigheid kansen op de arbeidsmarkt kan vergroten, maar ook hoe taal juist een barrière kan vormen. De Taalunie sprak met twee leden van de Raad, Lieve De Wachter en Yasmien Naciri, over de aanleiding voor dit advies, de knelpunten die zij signaleren én de concrete aanbevelingen die ze doen.
Werken met rijke teksten – online workshop op 9 oktober 2025
In 2025 organiseerde de Taalunie fysieke roadshows verspreid over Nederland en Vlaanderen om het educatief inspiratiemateriaal dat ontwikkeld werd bij de website rijketeksten.org te introduceren. Deze webinar wordt nu online aangeboden. Je krijgt de kans om kennis te maken met het concept rijke teksten, en ontdekt hoe je het materiaal concreet kan inzetten in jouw lespraktijk. Ook kan je vragen stellen aan de ontwikkelaars.
Datum: 9 oktober 2025
Tijd: 16:00 – 17:15 uur
Locatie: Online, via Microsoft Teams
De sessie ‘Werken met het educatief inspiratiemateriaal bij rijketeksten.org’ wordt begeleid door ontwikkelaars Jona Hebbrecht en Wenckje Jongstra
Aanmelden kan hier.
Vormingen Atlas - Antwerpen
Atlas Antwerpen organiseert verschillende vormingen. Zoals Handige vertaalapps voor je communicatie met anderstalige klanten; Duidelijke taal schrijven; Inspiratiedag oefenkansen Nederlands. Meer hierover staat in de agenda.
Inspirerende video over ISK-onderwijs - school maakt informatiefilmpje
De ISK Zaanstad heeft een inspirerende video gemaakt over de Internationale Schakelklas (ISK) – een plek waar nieuwkomers tussen de 12 en 18 jaar niet alleen taal leren, maar ook een stevige basis leggen voor hun toekomst in Nederland.
De video van 15 minuten geeft een persoonlijk inkijkje in hoe het ISK-onderwijs werkt, wat leerlingen meemaken én wat het hen oplevert.
De film is hier te zien.
In memoriam Ineke van de Craats - Oosterwold (1944-2025)
Op 1 september 2025 is taalkundige, alfabetiseringsspecialist en medeontwikkelaar van Diglin+ Ineke van de Craats overleden.
Veerkracht kinderen versterken in de praktijk
Augeo Foundation is een stichting die wil dat kinderen veilig en veerkrachtig opgroeien. Hierbij richten ze zich vooral op kinderen die ingrijpende ervaringen meemaken. Zij zetten in op herstel en betere kansen om zich optimaal te ontwikkelen.
Hiervoor bundelen zij kennis over ingrijpende ervaringen, veerkracht en effectieve steun. Ze ontwikkelen cursussen, praktische hulpmiddelen voor professionals, kinderen, ouders en beleidsmakers en ontwikkelen projecten waarmee kinderen hun veerkracht kunnen versterken.
In de recent online verschenen Kennis-special van Augeo kun je praktische informatie en tips vinden hoe jij als betrouwbare volwassene kinderen met ingrijpende ervaringen daarbij kunt helpen.
Nieuwe publicatie Meertaligheid in de klas
In Meertaligheid in de klas toont Steven Delarue hoe leerkrachten met meertaligheid aan de slag kunnen. Het boek biedt inzichten en concrete handvatten om vanaf de eerste schooldag een positief taalbeleid te voeren met oog voor elke taal die in de klas aanwezig is. Meertaligheid is daarbij geen obstakel, maar een kracht en een troef voor leren en samenleven.
Delarue vertrekt vanuit vier kernwoorden die meertaligheid in de klas typeren: realiteit, kracht, troef en uitdaging. De auteur bundelt veelgestelde vragen, beantwoordt ze met inzichten uit zowel onderzoek als praktijk, en reikt bruikbare strategieën aan voor alle onderwijsniveaus. Van kleuter- tot hoger en volwassenenonderwijs, van wiskunde tot talen.
Delarue, S. (2025), Meertaligheid in de klas, Academia Press
Nieuw NT2-programma Praten op School: De Basisschool van oefenen.nl
Eind augustus 2025 gaat het gloednieuwe programma Praten op School: De Basisschool live. Dit programma helpt anderstalige ouders om zich zekerder te voelen in gesprekken met leerkrachten en andere ouders op het schoolplein.
Ze oefenen met herkenbare situaties, leren handige woorden en krijgen uitleg over hoe de basisschool werkt. Deelnemers leren over de volgende onderwerpen: Een gesprek voeren over het rapport; Hoe ze thuis kunnen helpen met huiswerk; Hoe ze eenvoudig een praatje maken met andere ouders.
Kijk hier voor meer informatie.
Publicatie Basisvaardigheden en geldzorgen
Deze publicatie gaat in op de relatie tussen moeite met basisvaardigheden en structurele geldzorgen. Hoe kun je mensen hierbij ondersteunen? Waar kunnen professionals rekening mee houden?
Eén op de vijf mensen in Nederland heeft moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Zij lopen vast op wat de samenleving van hen vraagt. Zo vinden zij het lastig om brieven te lezen, te internetten, toeslagen aan te vragen of passende hulp te vinden. Hierdoor vinden ze moeilijker werk, krijgen vaker laagbetaalde banen en zijn kwetsbaarder voor financiële oplichting. Ook hebben ze minder vaak een netwerk waarop ze kunnen terugvallen. De groter wordende eisen van de samenleving zijn vaak een belemmering om zelfredzaam te zijn en vergroten de kans op armoede en schulden. Omgekeerd vergroot armoede de kans op bijvoorbeeld moeite met lezen en schrijven en digitale uitsluiting.
De publicatie, die je kunt gebruiken om mensen te ondersteunen, is te vinden op deze website.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERGrootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderEnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder