Nieuws

nieuw spel: lingobingobox
19 september 2022

Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?

Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Welke Belgische specialiteit zie je op deze foto? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?

Lees verder
Springen in Rotterdam! Lescongres op 8 oktober
25 mei 2022

 

Les bestaat veertig jaar. Dat wordt gevierd met een congres onder het motto de Sprong.

Iedere vijf jaar ontmoeten (nieuwe) lezers, redactieleden en vrienden van Les elkaar op een congres. Ook dit jaar weer! Zaterdag 8 oktober is het zover! Zorg dat je erbij bent.

 

Programma

Je kunt genieten van:

  • lezing van Mariet Schiepers, directeur Centrum van Taal en Onderwijs, Leuven
  • drie workshoprondes van ieder een uur, met de keus uit 47 Vlaamse en Nederlandse workshops
  • de uitreiking van de Lestrofee
  • de aftrap voor de Schrijfprijs NT2 2022-2023
  • momenten om nieuwe collega’s te leren kennen en ervaringen uit te wisselen
  • een uitgebreide informatiemarkt met presentatie van de nieuwste materialen
  • een heerlijke lunch, frisse tussendoortjes en borrel en een spetterende muzikale afsluiting met Lennaert Maes en Andrei Bonski

Plaats: Postillon Convention Centre – Beursplein 37, 3011 AA Rotterdam

Datum: zaterdag 8 oktober 2022

Tijd:10.00 tot 17.30 uur - inloop vanaf 09.30

Prijs: € 130,-

Beschrijving workshops: https://www.lescongres.org/Infomateriaal/Beschrijvingen%20workshops.pdf

Inschrijving:     www.lescongres.org 

flyer: klik hier

Lees verder
Nomineer voor de Lestrofee
13 maart 2022
https://www.lescongres.org/index.htmlNomineer het meest innovatieve NT2 -project van de afgelopen vijf jaar uit Vlaanderen of Nederland voor de Lestrofee.
De Lestrofee wordt uitgereikt op het Lescongres dat wordt gehouden op 8 oktober 2022 ter ere van het veertig jarig bestaan van Tijdschrift Les.
Meer informatie is te vinden op de site van het Lescongres.  
Lees verder
Studiedag BVNT2 over coachen op 18 maart
9 februari 2022

Online Studiedag van de BVNT2 op 18 maart van 12.00uur tot 17.30uur

Het centrale thema is Coachen. Hoe coach je jouw cursisten naar een nog beter resultaat, bijvoorbeeld in de taalles, op de participatieplek of de werkvloer? We hebben daarnaast veel interessante workshops in de line-up. Meer informatie kunt u vinden op de website van de BVNT2.

Lees verder
Een podcast van de Taalunie: De taalcompetente leraar
19 december 2021

Elke leraar doet dagelijks een beroep op taal. Dat lukt het beste wanneer de leraar ook een taalcompetente leraar is. Maar wat maakt een leraar taalcompetent? En op welke kennis, vaardigheden en attitudes kan een taalcompetente leraar een beroep doen? Je ontdekt het in de podcast 'De taalcompetente leraar' van Taalunie.

Lees verder
Twee nieuwe NT2lesbrieven van ThiemeMeulenhoff
19 december 2021

Twee nieuwe lesbrieven van ThiemeMeulenhoff

Uitgeverij ThiemeMeulenhoff maakt af en toe gratis lesbrievenvoor NT2 docenten. Onlangs zijn er twee bijgekomen: buitenschools spreken & werken met woorden. Zie hier voor meer informatie.

 

Lees verder
Ondersteuningsaanbod NT2020 voor NT2 professionals
19 december 2021

Dit jaar biedt NT2020 een ondersteuningsaanbod voor de NT2 professionals. NT2020 wordt via de vier Vlaams pedagogische begeleidingsdiensten aangeboden en is er voor iedere NT2-professional van elk net!

Info en data voor geplande bijeenkomsten vind je via deze link.  Deelname aan de lerende netwerken is gratis. Vooraf (online) inschrijven is nodig en doe je best ruim vooraf want het aantal plaatsen is beperkt. 

Vanaf dit schooljaar organiseert NT2020 samen met de VDAB ook werkgroepen en lerende netwerken voor leerkrachten die voortrajecten NT2 aanbieden met een VDAB-pakket (Sector 2 en Verkoopstalent). De betrokken centra worden hiervoor rechtstreeks gecontacteerd en data worden zoveel mogelijk in onderling overleg met de deelnemers bepaald.

Organiseer je zelf een vorming die openstaat voor collega’s NT2 uit andere centra, dan maken wij jouw aanbod graag bekend via de kalender op onze website. Jouw aanbod kan je via deze link communiceren. 

De projectgroep NT2020 bestaat uit: Sarah Bossaert (GO!), Lies Declerck (Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Els Willems (POV),  Elisabeth Serreyn (OVSG)

 

Lees verder
Onderzoek: monitor uitstroom ISK-leerlingen Taalcentrum in Amersfoort
19 december 2021

De gemeente Amersfoort en het Taalcentrum Amersfoort hebben de schoolloopbanen van oud ISK-leerlingen in kaart laten brengen door KBA uit Nijmegen.

Het onderzoek geeft interessante, nieuwe inzichten en aanknopingspunten voor ISK-scholen en regionale partijen om tot gezamenlijke routes, begeleiding en ondersteuning van deze kwetsbare doelgroep te komen. Maar lezen of het rapport downladen kan hier

 

Lees verder
Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk
19 december 2021

Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk. Een instrument voor alle gemeenten

Volgens onderzoek van het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) richten gemeenten zich bij de arbeidstoeleiding van statushouders onbewust vooral op mannen en krijgen vrouwen niet de begeleiding die ze juist zo hard nodig hebben. De nieuwe e-learning module ‘Vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk’ helpt uitvoerend professionals bij gemeenten om vanuit een meer gendersensitieve blik verder te kijken dan hun eigen, soms stereotiepe aannames.

 

Lees verder
Maak er geen punt van! - Feedback geven op schrijfproducten- Een boek voor docenten.
19 december 2021

Feedback is een zeer effectief middel om leerlingen en studenten beter te leren schrijven. Maar wanneer in het schrijfproces geef je feedback, waar geef je feedback op en hoe formuleer je je feedback? In het boek Maak er geen punt van! bespreken de auteurs deze kwesties en bieden ze docenten van alle onderwijsniveaus houvast bij het geven van effectieve feedback op schrijfproducten.

Het boek beschrijft hoe docenten het proces van feedback geven kunnen inrichten. Ook geeft het boek suggesties voor werkvormen voor het inzetten van peerfeedback. Behalve theorie bevat het boek een concreet stappenplan waarvan het gebruik met behulp van voorbeeldteksten op verschillende onderwijsniveaus wordt toegelicht.

Doelgroep

Dit boek is geschreven voor docenten van po tot wo, lerarenopleiders, docenten in opleiding, taaldocenten en vakdocenten die schrijfproducten van leerlingen en studenten beoordelen.

Feedback geven op schrijven. Maak er geen punt van!

Uitgeverij Coutinho

132 pagina's

€ 22,95

 

Lees verder

Verschijning LES 223:

10 oktober 2022

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 222

Advertentie
Advertentie
Column

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
De bakker op de hoek

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Een tweede kans

'U bent de beste mentor', zegt hij bij het afscheid van de ISK. Een compliment dat verrast, want meteen de eerste keer al stonden we lijnrecht tegenover elkaar.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.