Nieuws

Diploma voor niet-inburgeringsplichtigen met het oog op naturalisatie
8 september 2025

Sinds 10 juli 2025 staat er in artikel 3.15 lid 2 van het Besluit inburgering 2021 een grondslag om niet-inburgeringsplichtigen een inburgeringsdiploma te verstrekken met examenonderdelen onder de Wet inburgering 2013:

  • NT2 (Luisteren, Spreken, Lezen, en Schrijven) op taalniveau A2
  • KNM (Kennis Nederlandse Maatschappij)
  • ONA (Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt).

Met dat diploma op zak kunnen niet-inburgeringsplichtigen naturaliseren (als ze ook aan alle andere eisen voor naturalisatie voldoen).

Meer informatie vind je hier en hier.

 

Lees verder
Nederlandse taalbeheersing als springplank naar werk
8 september 2025

De Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren publiceerde recent de adviestekst Nederlandse taalbeheersing als springplank naar werk. Het document kaart aan hoe taalvaardigheid kansen op de arbeidsmarkt kan vergroten, maar ook hoe taal juist een barrière kan vormen. De Taalunie sprak met twee leden van de Raad, Lieve De Wachter en Yasmien Naciri, over de aanleiding voor dit advies, de knelpunten die zij signaleren én de concrete aanbevelingen die ze doen.

Het interview staat hier. Het advies zelf vind je hier.

Lees verder
Werken met rijke teksten – online workshop op 9 oktober 2025
8 september 2025

In 2025 organiseerde de Taalunie fysieke roadshows verspreid over Nederland en Vlaanderen om het educatief inspiratiemateriaal dat ontwikkeld werd bij de website rijketeksten.org te introduceren. Deze webinar wordt nu online aangeboden. Je krijgt de kans om kennis te maken met het concept rijke teksten, en ontdekt hoe je het materiaal concreet kan inzetten in jouw lespraktijk. Ook kan je vragen stellen aan de ontwikkelaars.


Datum: 9 oktober 2025                


Tijd: 16:00 – 17:15 uur 


Locatie: Online, via Microsoft Teams


De sessie ‘Werken met het educatief inspiratiemateriaal bij rijketeksten.org’ wordt begeleid door ontwikkelaars Jona Hebbrecht en Wenckje Jongstra


Aanmelden kan hier

 

Lees verder
Vormingen Atlas - Antwerpen
8 september 2025

Atlas Antwerpen organiseert verschillende vormingen. Zoals Handige vertaalapps voor je communicatie met anderstalige klanten; Duidelijke taal schrijven; Inspiratiedag oefenkansen Nederlands. Meer hierover staat in de agenda

Lees verder
Inspirerende video over ISK-onderwijs - school maakt informatiefilmpje
8 september 2025

De ISK Zaanstad heeft een inspirerende video gemaakt over de Internationale Schakelklas (ISK) – een plek waar nieuwkomers tussen de 12 en 18 jaar niet alleen taal leren, maar ook een stevige basis leggen voor hun toekomst in Nederland.

De video van 15 minuten geeft een persoonlijk inkijkje in hoe het ISK-onderwijs werkt, wat leerlingen meemaken én wat het hen oplevert.

De film is hier te zien.

Lees verder
In memoriam Ineke van de Craats - Oosterwold (1944-2025)
8 september 2025

 Op 1 september 2025 is taalkundige,  alfabetiseringsspecialist en medeontwikkelaar van Diglin+ Ineke van de Craats overleden.

Lees verder
Veerkracht kinderen versterken in de praktijk
8 september 2025

Augeo Foundation is een stichting die wil dat kinderen veilig en veerkrachtig opgroeien. Hierbij richten ze zich vooral op kinderen die ingrijpende ervaringen meemaken. Zij zetten in op herstel en betere kansen om zich optimaal te ontwikkelen.

Hiervoor bundelen zij kennis over ingrijpende ervaringen, veerkracht en effectieve steun. Ze ontwikkelen cursussen,  praktische hulpmiddelen voor professionals, kinderen, ouders en beleidsmakers en ontwikkelen projecten waarmee kinderen hun veerkracht kunnen versterken.

In de recent online verschenen Kennis-special van Augeo kun je praktische informatie en tips vinden hoe jij als betrouwbare volwassene kinderen met ingrijpende ervaringen daarbij kunt helpen. 

Lees verder
Nieuwe publicatie Meertaligheid in de klas
8 september 2025

In Meertaligheid in de klas toont Steven Delarue hoe leerkrachten met meertaligheid aan de slag kunnen. Het boek biedt inzichten en concrete handvatten om vanaf de eerste schooldag een positief taalbeleid te voeren met oog voor elke taal die in de klas aanwezig is. Meertaligheid is daarbij geen obstakel, maar een kracht en een troef voor leren en samenleven.

Delarue vertrekt vanuit vier kernwoorden die meertaligheid in de klas typeren: realiteit, kracht, troef en uitdaging. De auteur bundelt veelgestelde vragen, beantwoordt ze met inzichten uit zowel onderzoek als praktijk, en reikt bruikbare strategieën aan voor alle onderwijsniveaus. Van kleuter- tot hoger en volwassenenonderwijs, van wiskunde tot talen.


Delarue, S. (2025), Meertaligheid in de klas, Academia Press

Lees verder
Nieuw NT2-programma Praten op School: De Basisschool van oefenen.nl
8 september 2025

Eind augustus 2025 gaat het gloednieuwe programma Praten op School: De Basisschool live. Dit programma helpt anderstalige ouders om zich zekerder te voelen in gesprekken met leerkrachten en andere ouders op het schoolplein.

 

Ze oefenen met herkenbare situaties, leren handige woorden en krijgen uitleg over hoe de basisschool werkt. Deelnemers leren over de volgende onderwerpen: Een gesprek voeren over het rapport; Hoe ze thuis kunnen helpen met huiswerk; Hoe ze eenvoudig een praatje maken met andere ouders.

 

Kijk hier voor meer informatie.

Lees verder
Publicatie Basisvaardigheden en geldzorgen
8 september 2025

Deze publicatie gaat in op de relatie tussen moeite met basisvaardigheden en structurele geldzorgen. Hoe kun je mensen hierbij ondersteunen? Waar kunnen professionals rekening mee houden?  

Eén op de vijf mensen in Nederland heeft moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Zij lopen vast op wat de samenleving van hen vraagt. Zo vinden zij het lastig om brieven te lezen, te internetten, toeslagen aan te vragen of passende hulp te vinden. Hierdoor vinden ze moeilijker werk, krijgen vaker laagbetaalde banen en zijn kwetsbaarder voor financiële oplichting. Ook hebben ze minder vaak een netwerk waarop ze kunnen terugvallen. De groter wordende eisen van de samenleving zijn vaak een belemmering om zelfredzaam te zijn en vergroten de kans op armoede en schulden. Omgekeerd vergroot armoede de kans op bijvoorbeeld moeite met lezen en schrijven en digitale uitsluiting.

De publicatie, die je kunt gebruiken om mensen te ondersteunen, is te vinden op deze website.

Lees verder
Laatste nummer

De winnaars van de Schrijfprijs NT2

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
Enkel glas

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.

Lees verder