Nieuws
Online lestips NT2-onderwijs - Poëzieweek 2025
De poëzieweek is alweer achter de rug. Maar inspirerende manieren om poëzie in je NT2-lessen te integreren kun je het hele jaar gebruiken? Tijdens de Poëzieweek 2025 heeft het poëziecentrum speciaal voor leerkrachten in het NT2-onderwijs gratis lestips beschikbaar gesteld. Als je een formulier invult, ontvang je de lestips in je mailbox. Klik hier voor meer informatie.
Amai! 't Is niks. Hoe is't? Sowieso! Wablieft? Aan de slag met Bingo en krant van Allez:NL
De vierde editie van Allez:NL, een initiatief waarbij NT2-leerders de kans krijgen om een hele dag Nederlands te oefenen in Brussel, was een groot succes. Bij het welkomstmoment kregen alle deelnemers een Bingokaart met frequente zinnen. Tijdens de activiteiten mochten de deelnemers de woorden schrappen als ze die hoorden of nog beter, wanneer ze die zelf gebruikten. Deze Bingokaarten kun je ook in andere situaties of evenementen gebruiken. Download ze hier
Er is ook een Allez:NL-krant, uitgebracht door het huis van het Nederlands Brussel, die probeert het gebruik van de taal buiten de klas te stimuleren. Klik hier voor de digitale krant.
Museumweken 2025 in Brussel van 28 april tot en met 28 mei
Tijdens de museumweken van 28 april tot en met 28 mei kun je enkele Brusselse musea ontdekken. Een bezoek is gratis. Veel musea hebben een aangepast aanbod voor NT2-klassen voor een leuke activiteit op maat van je cursisten. Inschrijven kan via het museum zelf. Klik hier voor meer informatie.
Vormingen in open aanbod 2024-2025 bij Centrum voor Taal en Onderwijs, Leuven
Het CTO heeft verschillende scholingen op het programma staan zoals Aan de slag met (gewezen) anderstalige nieuwkomers in de reguliere klas. Zie voor andere vormingen hier.
Gezocht: redactiecoördinator tijdschrift Les
Opdrachtomschrijving
Stichting Les zoekt een redactiecoördinator op zzp/freelance-basis voor tijdschrift Les. De persoon die we zoeken is werkzaam op het gebied van Nederlands als tweede taal en heeft ervaring met het schrijven en/of redigeren van artikelen. Ook heeft de coördinator ervaring of affiniteit met het maken van een tijdschrift.
Extra informatie bij Zingen maakt het leren leuker
In het artikel van Helga Gehre (nummer 233) Zingen maakt het leren leuker. Liedjes en riedels in de NT2-klas, worden een paar tips genoemd die verwijzen naar liedjes en materiaal op internet.
Die zijn hieronder bij elkaar gebracht.
#25 Liedjes zingen met anderstaligen
Oefeningen - De Bonski's - Oh Dierbaar België!
#6 Waarom je gebruik moet maken van dramatische expressie (en hoe je dat doet)
CBE Open School Antwerpen zingt voor het klimaat
Gelukkig Zijn: Een voorstelling in het Nederlands - Downloadbaar lesmateriaal - KlasCement
‘En dans’ van Clouseau https://www.youtube.com/watch?v=xVnEI1aB2MM&pp=ygUjbXV6aWVrIGRvZXQgbGVyZW4gbmVsZSB2YW4gbWVjaGVsZW4%3D
extra info Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek (Les 233)
In het artikel van Rosemary Vonk in Les 233 Alle leerlingen plukken de vruchten. Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek wordt verwezen naar de Kijkwijzer, een observatie-instrument en naar een praktijkvoorbeeld waarin TVO is terug te vinden in en aardrijkskundeles.
Taalhoudingen en Identiteit: Internationale Dag van de Moedertaal
Op 11 februari 2025 organiseren RADAR Antidiscriminatiebureau en HLE Network samen een webinar ter gelegenheid van de UNESCO Internationale Dag van de Moedertaal.
Deze discussie is gericht op een algemeen publiek van ouders, reguliere onderwijzers, journalisten en overheidsfunctionarissen die willen begrijpen waarom er een internationale dag is om stil te staan bij onze houding ten opzichte van taal en om de taalrechten van minderheidssprekers te herinneren. Zijn mensen zich ervan bewust dat negatieve ideeën over taaldiversiteit onbewust kunnen worden doorgegeven aan kinderen? Kunnen zij daardoor meertaligheid als iets negatiefs zien en mogelijk zelfs hun moedertaal afwijzen of verliezen?
De Internationale Dag van de Moedertaal is op 21 februari. Je kunt je registreren voor het webinar op 11 februari via de website.
Lezen Centraal 2025. De Kracht van meertaligheid
Op woensdag 2 april 2025 vindt in het Beatrix Theater Utrecht Lezen Centraal plaats, het jaarlijkse congres van Stichting Lezen. Het thema dit jaar is de kracht van meertaligheid.
Een kwart van de kinderen in Nederland groeit op met een andere thuistaal dan het Nederlands. In dit congres worden de laatste ontwikkelingen in het denken rond leesbevordering behandeld.
De keynotespreker is Jim Cummins. Hij zal ingaan op het belang van de inzet van thuistalen voor de identiteit en het leerproces van meertalige kinderen. Ook zullen Orhan Agirdag (KU Leuven) en Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) ingaan op meertaligheid in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs. Ellen-Rose Kambel vertelt over het internationale netwerk van Taalvriendelijke Scholen.
Aanmelden kan tot 25 maart 2025. Standaarddeelname: € 225,- Studententarief: € 35,-. Plaats: Beatrixtheater, Jaarbeursplein 6A, 3521 AL Utrecht
Wie steekt de draak? Verhalen voor mensen die Nederlands leren lezen
In deze bundel staan korte verhalen uit Nederland. Voor Wie steekt de draak? is geput uit de Volksverhalenbank van de Lage Landen, een databank vol Nederlandse en Vlaamse sagen, sprookjes, legenden, moppen en raadsels opgezet en beheerd door het Meertens Instituut.
Elk verhaal is geschreven op drie niveaus (A1, A2 en B1) en geschikt voor volwassen NT2-leerders, voor oudere ISK- en OKAN-leerlingen en voor Nederlanders die hun leesvaardigheid willen verbeteren.
Van Ulft, W., & Meder, T. (2024). Wie steekt de draak? Boom.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER