Nieuws
Werken met rijke teksten – online workshop op 9 oktober 2025
In 2025 organiseerde de Taalunie fysieke roadshows verspreid over Nederland en Vlaanderen om het educatief inspiratiemateriaal dat ontwikkeld werd bij de website rijketeksten.org te introduceren. Deze webinar wordt nu online aangeboden. Je krijgt de kans om kennis te maken met het concept rijke teksten, en ontdekt hoe je het materiaal concreet kan inzetten in jouw lespraktijk. Ook kan je vragen stellen aan de ontwikkelaars.
Datum: 9 oktober 2025                
Tijd: 16:00 – 17:15 uur 
Locatie: Online, via Microsoft Teams
De sessie ‘Werken met het educatief inspiratiemateriaal bij rijketeksten.org’ wordt begeleid door ontwikkelaars Jona Hebbrecht en Wenckje Jongstra
Aanmelden kan hier. 
Vormingen Atlas - Antwerpen
Atlas Antwerpen organiseert verschillende vormingen. Zoals Handige vertaalapps voor je communicatie met anderstalige klanten; Duidelijke taal schrijven; Inspiratiedag oefenkansen Nederlands. Meer hierover staat in de agenda.
Inspirerende video over ISK-onderwijs - school maakt informatiefilmpje
De ISK Zaanstad heeft een inspirerende video gemaakt over de Internationale Schakelklas (ISK) – een plek waar nieuwkomers tussen de 12 en 18 jaar niet alleen taal leren, maar ook een stevige basis leggen voor hun toekomst in Nederland.
De video van 15 minuten geeft een persoonlijk inkijkje in hoe het ISK-onderwijs werkt, wat leerlingen meemaken én wat het hen oplevert.
De film is hier te zien.
In memoriam Ineke van de Craats - Oosterwold (1944-2025)
Op 1 september 2025 is taalkundige, alfabetiseringsspecialist en medeontwikkelaar van Diglin+ Ineke van de Craats overleden.
Veerkracht kinderen versterken in de praktijk
Augeo Foundation is een stichting die wil dat kinderen veilig en veerkrachtig opgroeien. Hierbij richten ze zich vooral op kinderen die ingrijpende ervaringen meemaken. Zij zetten in op herstel en betere kansen om zich optimaal te ontwikkelen. 
Hiervoor bundelen zij kennis over ingrijpende ervaringen, veerkracht en effectieve steun. Ze ontwikkelen cursussen,  praktische hulpmiddelen voor professionals, kinderen, ouders en beleidsmakers en ontwikkelen projecten waarmee kinderen hun veerkracht kunnen versterken.
In de recent online verschenen Kennis-special van Augeo kun je praktische informatie en tips vinden hoe jij als betrouwbare volwassene kinderen met ingrijpende ervaringen daarbij kunt helpen. 
Nieuwe publicatie Meertaligheid in de klas
In Meertaligheid in de klas toont Steven Delarue hoe leerkrachten met meertaligheid aan de slag kunnen. Het boek biedt inzichten en concrete handvatten om vanaf de eerste schooldag een positief taalbeleid te voeren met oog voor elke taal die in de klas aanwezig is. Meertaligheid is daarbij geen obstakel, maar een kracht en een troef voor leren en samenleven.
Delarue vertrekt vanuit vier kernwoorden die meertaligheid in de klas typeren: realiteit, kracht, troef en uitdaging. De auteur bundelt veelgestelde vragen, beantwoordt ze met inzichten uit zowel onderzoek als praktijk, en reikt bruikbare strategieën aan voor alle onderwijsniveaus. Van kleuter- tot hoger en volwassenenonderwijs, van wiskunde tot talen.
Delarue, S. (2025), Meertaligheid in de klas, Academia Press
Nieuw NT2-programma Praten op School: De Basisschool van oefenen.nl
Eind augustus 2025 gaat het gloednieuwe programma Praten op School: De Basisschool live. Dit programma helpt anderstalige ouders om zich zekerder te voelen in gesprekken met leerkrachten en andere ouders op het schoolplein.
Ze oefenen met herkenbare situaties, leren handige woorden en krijgen uitleg over hoe de basisschool werkt. Deelnemers leren over de volgende onderwerpen: Een gesprek voeren over het rapport; Hoe ze thuis kunnen helpen met huiswerk; Hoe ze eenvoudig een praatje maken met andere ouders.
Kijk hier voor meer informatie.
Publicatie Basisvaardigheden en geldzorgen
Deze publicatie gaat in op de relatie tussen moeite met basisvaardigheden en structurele geldzorgen. Hoe kun je mensen hierbij ondersteunen? Waar kunnen professionals rekening mee houden?  
Eén op de vijf mensen in Nederland heeft moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Zij lopen vast op wat de samenleving van hen vraagt. Zo vinden zij het lastig om brieven te lezen, te internetten, toeslagen aan te vragen of passende hulp te vinden. Hierdoor vinden ze moeilijker werk, krijgen vaker laagbetaalde banen en zijn kwetsbaarder voor financiële oplichting. Ook hebben ze minder vaak een netwerk waarop ze kunnen terugvallen. De groter wordende eisen van de samenleving zijn vaak een belemmering om zelfredzaam te zijn en vergroten de kans op armoede en schulden. Omgekeerd vergroot armoede de kans op bijvoorbeeld moeite met lezen en schrijven en digitale uitsluiting.
De publicatie, die je kunt gebruiken om mensen te ondersteunen, is te vinden op deze website.
Schrijfprijs NT2 2025
De winnaars van de SchrijfprijsNT2 editie 2025 zijn:
Tarik Mustafa Ozbek - A1/A2 jongeren
Haibat Alkhafaji - A1/A2 volwassenen
Mahmoud Almohammed - Alfa jongeren
Zehra Akkas - Alfa Volwassenen
Nam Mai - B1/B2 Jongeren
Parisa Mehran - B1/B2 Volwassenen
Op feestelijke wijze werden de auteurs van zes prachtige, humoristische en ontroerende teksten op 13 juni in de bloemen gezet. Ondanks de staking van het treinpersoneel konden ruim 80 mensen het Tilburgse theater De Boemel bereiken. Daar hebben ze genoten van de lovende woorden in het juryrapport, de voordrachten van de winnende teksten en een optreden van theater A tot Z met hun liedjesprogramma Dag vreemde man.
Een sfeerimpressie van de uitreiking en alle genomineerde teksten zijn te vinden op de site van de Schrijfprijs NT2.
De week van lezen en schrijven van 8 tot 14 september 2025
De Week van van lezen en schrijven begint op Wereldalfabetiseringsdag. Dat is dit jaar op maandag 8 september. In die week, die duurt tot 15 september 2025, is er extra veel aandacht voor geletterdheid. Kijk voor de activiteiten in Nederland hier. En voor die in Vlaanderen hier
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
								

