Nieuws
NT2-conferentie BVNt2 in 2017, presentatievoorstellen gevraagd!
De Beroepsvereniging voor Docenten Nt2 (BVNT2) heeft alweer een nieuwe grote conferentie gepland. De conferentie vindt plaats op zaterdag 20 mei 2017 in Amsterdam.
Presentatoren worden opgeroepen om een voorstel voor een bijdrage aan het programma in te dienen. De werkgroep beoordeelt uiterlijk begin februari de ingediende voorstellen op bruikbaarheid.
Let op: er is tot half januari 2017 gelegenheid om presentatievoorstellen in te dienen!
Aantal laaggeletterde jongeren neemt sterk toe
Het percentage Nederlandse jongeren met een taalachterstand is in de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 11,5% in 2003 naar 17,9% in 2015. Dit blijkt uit recent onderzoek van de OESO. Deze ontwikkeling is zorgelijk omdat jongeren met een taalachterstand een groot risico lopen om de laaggeletterden van de toekomst te worden.
UAF: maatwerk en regionale samenwerking zijn noodzakelijk voor integratie vluchtelingen
Door regionale samenwerking en maatwerkbegeleiding kunnen statushouders sneller op hun niveau aan de slag. Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF stimuleert de regionale samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen, bedrijven en vluchtelingenorganisaties, neemt hieraan actief deel en pleit voor meer kennisdeling, zodat de begeleiding en ondersteuning van vluchtelingen efficiënter en sneller verloopt. De eerste resultaten van pilotprojecten zijn positief.
'Je blijft altijd op 95% van een moedertaalspreker steken'. Vinnie Ko, Met hartelijke groenten
Zeven jaar geleden kwam Vinnie Ko als student naar Nederland. Nu publiceert de Zuid-Koreaan het boek Met hartelijke groente. Nederlands door Moreaanse ogen over zijn ervaringen met de taal. 'Brabants en Limburgs klonk zó anders dat ik me niet goed kon concentreren op het gesprek zelf.'
Zie voor een interview met de schrijver: Taalunie Bericht.
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK gevalideerd Opleiding opgenomen in registerleraar.nl
De Korte opleiding voor docenten NT2 in de ISK is met 200 registeruren opgenomen in het Registerleraar.nl en behoort daarmee tot aanvullende scholing op Nt2 voor docenten die (willen) lesgeven aan nieuwkomers in de ISK.
Krant en Klaar
Krant en klaar is gemaakt voor het Nt1- en Nt2-onderwijs en wordt vooral gebruikt door mensen met weinig leeservaring en mensen die de Nederlandse taal (beter) willen leren.
De kinderen van Juf Kiet
'Op een basisschool in het Brabantse Hapert worden vluchtelingenkinderen opgevangen in een speicale instroomklas. Juf Kiet, streng maar invoelend, leert hen Nederlands en rekenen terwijl ze terloops het sociale verkeer in goede banen leidt. Een prachtig observerend document waarin oorlogstrauma’s en kleuterverliefdheid evenveel gewicht krijgen. Ontroerend, geestig en hoopvol.'
Paulien Kleijer over De film De Kinderen van Juf Kiet in De Volkskrant.
Pathfinder voor vluchtelingstudenten lost urgent knelpunt op
De 43.000 vluchtelingen die nog maar kort in Nederland zijn en zich oriënteren op het middelbaar beroepsonderwijs of het hoger onderwijs, vinden voortaan alle informatie op één plek: in de Pathfinder voor vluchtelingstudenten. EP-Nuffic en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF hebben de tool vandaag aangeboden aan de minister van Onderwijs, Jet Bussemaker.
App samen leren
Met de app Samen Leren oefen je samen om je basisvaardigheden te verbeteren: bijvoorbeeld Nederlands, verstandig omgaan met geld, rekenen of gezond leven. Je zit bij elkaar en
maakt de oefeningen op je eigen telefoon. De onderwerpen sluiten aan bij de programma’s op Oefenen.nl.
Je kunt de app downloaden in de Apple Store en in Google Play Store.
Innovatie in aanpak laaggeletterdheid krijgt financiële impuls
Het ministerie van VWS heeft op 10 november jl. in het kader van het actieprogramma Tel mee met Taal opdracht gegeven aan organisaties om in zeven projecten een nieuwe aanpak tegen lage taal-, reken- en digitale vaardigheden bij volwassenen te ontwikkelen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


