Nieuws
‘Ik ben van boom roos vis’: leren lezen in Nederland in de 20e en 21e eeuw
Uitgeverij Zwijsen komt onder de titel Ik ben van boom roos vis met een rijk geïllustreerd koffietafelboek over de historie van Veilig leren lezen. Sinds 1960 hebben bijna 10 miljoen leerlingen leren lezen met deze gezichtsbepalende methode, die vroeger begon met ‘boom, roos, vis’. Tegenwoordig zijn de beginwoorden ‘ik, kim, sim’, maar nog altijd is Veilig leren lezen de meest gebruikte leesmethode van Nederland en Vlaanderen.
Atlas Antwerpen. Info voor taalleerders en docenten
Atlas, integratie & inburgering Antwerpen biedt informatie en ondersteuning aan anderstalige nieuwkomers en organisaties uit de stad Antwerpen. Op hun overzichtelijke websites is van alles te vinden voor taalleerders en docenten.
Vernieuwd: Lees en Schrijf! Het leesplankje
Lees en Schrijf! Het leesplankje
Weet je nog? Aap, noot, Mies … hok, duif, scha-pen. Kinderen leerden vroeger lezen met een leesplankje. Oefenen.nl heeft dat leesplankje modern en digitaal gemaakt. Je oefent Nederlandse klanken, letters en woorden.
Slagingspercentage inburgering gehalveerd sinds nieuwe wet
Het aantal mensen dat een inburgeringsexamen heeft gehaald is gehalveerd sinds de invoering van de nieuwe inburgeringswet. Nu slaagt nog maar 39 procent van de migranten voor het inburgeringsexamen, terwijl voorheen ruim 80 procent slaagde.
Dat staat in een rapport dat de Rekenkamer deze week publiceerde.
Eerder deze week liet Arjen Lubach in het televisieprogramma Zondag met Lubach al zijn licht schijnen op het inburgeringsbeleid en de verplichte inburgeringstoets (kijk naar het fragment hieronder).
'Inburgeren in Nederland: matige lessen, in te grote groepen, voor te veel geld'
Goed inburgeringsonderwijs dat vluchtelingen zo snel mogelijk aan een diploma helpt, dat willen alle nieuwkomers met een verblijfsvergunning in Nederland. Maar niet meer dan grofweg de helft van de vluchtelingen is tevreden of heel tevreden over de verplichte inburgeringscursus die ze volgen. Zo’n 20 procent is ronduit ontevreden volgens een onderzoek van het digitale dagelijkse nieuwsmedium De Correspondent. Het onderzoek bevestigt wat steeds meer vluchtelingen, onderzoekers en gemeenten hardop zeggen: het inburgeringsbeleid werkt niet.
Een Boek voor jou, Gedichten en verhalen van Nederlandse auteurs en illustratoren voor Arabisch-sprekende (en anderstalige) kinderen
Deze maand worden 5.000 exemplaren van de bundel Een boek voor jou verspreid in asielzoekerscentra in het hele land. Deze nieuwe bundel is speciaal samengesteld voor vluchtelingenkinderen tussen de 4 en 12 jaar en vertaald in het Arabisch. Het boek wordt cadeau gedaan aan alle Arabisch sprekende kinderen die als vluchteling pas in Nederland zijn aangekomen.
Gratis consults voor docenten Nederlands voor anderstaligen in Vlaanderen
De Taalunie gaat aan het begin van dit nieuwe jaar van start met het aanbieden van consults (gratis) voor docenten Nederlands voor anderstaligen. Het vertrekpunt van de consults is de collectie leermiddelen Nederlands van de Taalunie voor anderstaligen.
Les 200 verschenen. Vervolg lezersvragen op Lesonline
Deze week is het tweehonderdste nummer van Les verschenen. Inde 200ste uitgave hebben onze lezers een grote stem.
Onder de titel Wat ik zelf altijd al graag had willen lezen in Les, maar (nog) niet durfde te vragen… riepen we u op om een idee voor een artikel aan te leveren. Twintig vragen kwamen er binnen, waarvoor onze dank. In Les 200 wordt antwoord gegeven op zestien vragen. Op Lesonline vindt u er meer.
Column Onder de loep, voor een keer op de site
Ook de column Onder de loep staat in Les 200 in het teken van een lezersvraag.
Folkert Kuiken schreef ook een reguliere column. Voor één keer vindt u deze online
Lescongres 7 oktober 2017. Nomineer uw kandidaat voor de Les-trofee 2017 vóór 10 maart!!
Les trofee
Natuurlijk wordt ook op dit congres weer de vijfjaarlijkse Les-trofee uitgereikt.
De trofee zal uitgereikt worden aan het project dat volgens de beoordeling van u en van een onafhankelijke jury de laatste vijf jaar het meest vernieuwend is geweest voor het onderwijs in Nederlands als tweede taal.
We roepen iedereen uit het Nt2-veld op om een vernieuwend project te nomineren.
Uit alle nominaties kiest de jury de vijf beste.
Deze projecten worden geportretteerd in Les 203.
De trofee is een object van glas, ontworpen door Susan Hammond.
U kunt Vlaamse of Nederlandse projecten nomineren.
Bijvoorbeeld een
- Landelijk project
- Kleinschalig project (binnen één instelling of van één of enkele personen)
- Publicatie
- Leermiddel
- Digitale leeromgeving
Projecten kunnen tot 10 maart 2016 genomineerd worden door een formulier in te vullen en te versturen. Het formulier is te vinden op de congressite.
In uw nominatie (max. 400 woorden) willen we graag de volgende gegevens:
• Naam, plaats en contactpersoon (incl. telefoonnummer) van het door u genomineerde project,
• Een korte motivatie van uw nominatie,
• Een korte beschrijving van het succes dat het door u genomineerde project heeft bereikt.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder



