‘Ik ben van boom roos vis’: leren lezen in Nederland in de 20e en 21e eeuw
Uitgeverij Zwijsen komt onder de titel Ik ben van boom roos vis met een rijk geïllustreerd koffietafelboek over de historie van Veilig leren lezen. Sinds 1960 hebben bijna 10 miljoen leerlingen leren lezen met deze gezichtsbepalende methode, die vroeger begon met ‘boom, roos, vis’. Tegenwoordig zijn de beginwoorden ‘ik, kim, sim’, maar nog altijd is Veilig leren lezen de meest gebruikte leesmethode van Nederland en Vlaanderen.
Zwijsen presenteerde Ik ben van boom roos vis op 26 januari 2017 tijdens de Nederlandse Onderwijstentoonstelling in Utrecht. In het boek schetst Ger Janssen aan de hand van de methode van Zwijsen en vijf belangrijke voorlopers de geschiedenis van het leesonderwijs in de twintigste en eenentwintigste eeuw. De hoofdstukken zijn geïllustreerd met afbeeldingen van klassieke en moderne wandplaten, leesboekjes en andere leermiddelen, die samen een prachtig tijdsbeeld geven.
Wortels van het leesonderwijs
Het boek is bedoeld voor een breed publiek: velen kunnen hun oude lesmethode erin terugvinden, en die vergelijken met hoe kinderen nu leren lezen. Onderwijsprofessionals kunnen in het boek lezen hoe de kijk op leesonderwijs veranderde.
Voor meer informatie zie de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


