Nieuws

Centrale examinering Nederlands en rekenen in het mbo
12 juni 2016

In schooljaar 2016-2017 zal nog geen verplichte centrale examinering plaatsvinden in de entreeopleiding. Dat betekent dat de huidige situatie voortduurt: In 2016-2017 kunnen Nederlandse taal en rekenen in de entreeopleiding worden geëxamineerd middels een instellingsexamen - dat kan ook het centraal examen Nederlandse taal of rekenen 2F zijn. 

Lees verder
Maaike van Herwaarden verkozen tot ‘Beste leraar Nederlands 2016’
12 juni 2016

Op zaterdag 28 mei is Maaike van Herwaarden uitgeroepen tot Beste leraar Nederlands 2016. Van Herwaarden, die lesgeeft op het Thomas a Kempis in Arnhem, een onderdeel van het Arentheem College, behaalde de meeste stemmen van de drie finalisten. De jury had haar genomineerd "omdat zij kinderen allemaal ziet en ze leert om na te denken waarom ze iets doen en dat te onderbouwen met argumenten". 

De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door het NPO Radio 1-programma De Taalstaat en het Genootschap Onze Taal.

 

Lees verder
Vakantietijd
2 juni 2016

Deze week begint in Vlaanderen voor veel leerlingen de vakantie. Cursisten hebben dus waarschijnlijk veel tijd om Nederlands te oefenen.

Wat kunnen ze doen? Bijvoorbeeld spreken met Vlaamse buren. Over het weer bijvoorbeeld. Dat is een typisch Belgische gewoonte. Of een activiteit zoeken op nederlandsoefenen.be. En oefenen op NedBox kan natuurlijk altijd en overal, ook met de mobiele telefoon, in het park of op een terrasje!

 

 

Lees verder
Tweede Kamer wil twee jaar taalonderwijs voor vluchtelingenkinderen basisschool
1 juni 2016

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat er extra geld beschikbaar komt voor taalonderwijs aan vluchtelingenkinderen op de basisschool. Nu krijgen basisscholen een financiële tegemoetkoming voor één jaar extra taalonderwijs. Volgens de PvdA, SP, ChristenUnie, het CDA, D66 en GroenLinks is het nodig om ook een tweede jaar te financieren, omdat de taalachterstanden na één jaar nog niet weggewerkt zijn. De partijen hebben daarom een motie ingediend.

Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker stelt dat er geen geld is om de motie te realiseren.

Bron: Onze Taal

Lees verder
Onderzoekscommissie zeer kritisch over de Taalunie
31 mei 2016

De Taalunie ‘eet zichzelf op’. De organisatie heeft vorig jaar ‘ondoordacht’ bezuinigd, heeft daar ‘meer dan onhandig over’ gecommuniceerd en geeft te veel uit aan personeelskosten. Dat concludeert een onderzoekscommissie in een nog vertrouwelijk rapport, dat in handen is van NRC

 

Lees verder
Nomineer uw collega voor Nt2-docent van het jaar!
26 april 2016

Elke twee jaar organiseert het bestuur van de BVNT2 een verkiezing Nt2-docent van het jaar.

De vereniging heeft als een van haar doelen de verspreiding van vakkennis en vakmanschap in de beroepsgroep. Een goede Nt2-docent, dus een goede vakvrouw of vakman – en daar zijn er honderden van – is een voorbeeld voor haar of zijn collega’s. Om die reden wil de vereniging ook graag goede voorbeelden voor het voetlicht halen.

En dat kan onder meer door de verkiezing van NT2-docent van het Jaar.

Wilt u iemand nomineren ga dan rechtreeks naar de site van de BVNt2.

 

Lees verder
Les 197 is verschenen!
26 april 2016

Het nieuwste nummer van tijdschrift Les is verschenen. Dit meer dan dubbeldikke nummer geeft een overzicht van alle Nt2-leermiddelen die in de periode 2009-2016 zijn verschenen in Nederland en Vlaanderen.
Van elk leermiddel wordt de titel, de doelgroep, een korte beschrijving, prijs en bijbehorende website vermeld.
Daarnaast is er ook een aantal besprekingen van leermiddelen opgenomen.

Lees verder
Rekenkamer: 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland, beleid niet effectief
26 april 2016

Het aantal laaggeletterden in Nederland van 16 jaar en ouder bedraagt niet 1,3 miljoen, maar 2,5 miljoen mensen. Door 65-plussers niet mee te tellen, houdt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hun aantal kunstmatig laag. Er gaapt een kloof tussen de omvang van het probleem en de door de overheid gekozen aanpak om laaggeletterdheid te bestrijden.

Bron: De Volkskrant, Remco Meijer, 20 april.

 

Lees verder
Leerlijnen voor de Internationale Schakelklassen en Webinar
25 april 2016

Op de studiedag van LOWAN-vo op 11 april jl. zijn de leerlijnen voor het eerste opvangonderwijs nieuwkomers vo gepresenteerd. De beoogde eindniveaus worden vastgesteld, oftewel de uitstroomprofielen en wat er nodig is om het gewenste eindniveau te behalen. Na een verlengde intake worden leerlingen aan een leerlijn gekoppeld.

LOWAN-vo organiseert op 6 juni een webinar over de leerlijnen in de ISK. Hoe ga je met deze leerlijnen aan de slag en geef je invulling aan een betere doorstroom?

 

Lees verder
Website bieb voor asielzoekers
25 april 2016

Bibliotheken in Nederland hebben samen een website voor vluchtelingen gelanceerd waarop allerlei initiatieven in de buurt van asielzoekerscentra zijn terug te vinden.

Op de site ziet een vluchteling waar de dichtstbijzijnde bibliotheek zich bevindt en waar men terecht kan voor het leren van de Nederlandse taal, studeren en inburgeren. De website geeft ook nuttige informatie voor mensen die vrijwilligerswerk doen voor vluchtelingen.

Zie de site.

 

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.