Utrecht, De Klimroos, Apollo 11 en MAVO TIEN: ‘Skillsweken’

Deze scholen hebben een bijzondere samenwerking opgezet tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het programma wil leerlingen extra uitdagen, bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en hen voorbereiden op hun toekomst. Leerlingen van de drie scholen werken binnen zes grote projecten gezamenlijk aan de ontwikkeling van 21st century skills. Ze zitten in gemengde projectgroepen, krijgen les op hun eigen school en de andere deelnemende scholen en komen in aanraking met bijzondere experts, workshops, locaties, enz. De leerkrachten bo en vo werken intensief samen zodat er veel wederzijdse kennisuitwisseling is. Op deze manier wordt een mooie doorgaande leerlijn opgezet en de leerling uit het basisonderwijs al vroeg vertrouwd gemaakt met een heel ander schooltype.

 

Sneek, Piet Bakkerschool: ‘Leren, Werken, Reizen!’

Dit is een school voor zeer moeilijk lerende en meervoudig beperkte leerlingen (4-20 jaar). Door veranderende wetgeving – de invoering van de participatiewet - moeten meer leerlingen uit het speciaal onderwijs een betaalde baan zien te krijgen. Dit vraagt verandering van het onderwijsaanbod. In kleine groepjes zijn de leerlingen drie dagen in de week aan het leren en werken in een supermarkt, transportbedrijf, dorpshuis, bouwbedrijf en drukkerij. Ze worden vanuit school begeleid door een leerkracht of onderwijsassistent. Die zorgen dat op de leerwerkplek de theorie volgens de leerlijnen wordt gegeven en in de praktijk wordt toegepast. Leerlingen drinken koffie en lunchen samen met de medewerkers van het bedrijf waardoor sociale vaardigheden geoefend worden. Vervoersbedrijf Arriva heeft een ‘voor elkaarpas’ ontwikkeld waarmee leerlingen zelfstandig leren reizen naar hun werk.

Aan de Nationale Onderwijsprijs 2015-2017 hebben ruim 250 scholen deelgenomen met een project uit de eigen onderwijspraktijk. Elke provincie heeft de afgelopen maanden haar eigen Onderwijsprijs uitgereikt in basis- en voortgezet onderwijs. De in totaal 24 winnaars zijn genomineerd voor de landelijke finale. De prijs is ingesteld om de creatieve kant van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te halen en onderwijsvernieuwende projecten te stimuleren.

 

Voor beschrijvingen van alle genomineerde projecten, kijk onder ‘uitslagen’.