Nationale Onderwijsprijs naar Utrecht en Sneek
Woensdag 29 maart werd in Rotterdam de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs uitgereikt.
In het voortgezet onderwijs was de Piet Bakkerschool uit Sneek de winnaar.
In het basisonderwijs ging de eerste prijs naar een samenwerkings-project van drie Utrechtse scholen. De prijswinnaars ontvingen de Bronzen Olifant.
Bij het basisonderwijs was ook de speciale Taalklas voor Volwassenen van de Bredase basisschool John F. Kennedy voor de prijs genomineerd (eerder winnaar in Noord-Brabant). Over dit project schreef Marli Tijssen voor Les een artikel.
Utrecht, De Klimroos, Apollo 11 en MAVO TIEN: ‘Skillsweken’
Deze scholen hebben een bijzondere samenwerking opgezet tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het programma wil leerlingen extra uitdagen, bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en hen voorbereiden op hun toekomst. Leerlingen van de drie scholen werken binnen zes grote projecten gezamenlijk aan de ontwikkeling van 21st century skills. Ze zitten in gemengde projectgroepen, krijgen les op hun eigen school en de andere deelnemende scholen en komen in aanraking met bijzondere experts, workshops, locaties, enz. De leerkrachten bo en vo werken intensief samen zodat er veel wederzijdse kennisuitwisseling is. Op deze manier wordt een mooie doorgaande leerlijn opgezet en de leerling uit het basisonderwijs al vroeg vertrouwd gemaakt met een heel ander schooltype.
Sneek, Piet Bakkerschool: ‘Leren, Werken, Reizen!’
Dit is een school voor zeer moeilijk lerende en meervoudig beperkte leerlingen (4-20 jaar). Door veranderende wetgeving – de invoering van de participatiewet - moeten meer leerlingen uit het speciaal onderwijs een betaalde baan zien te krijgen. Dit vraagt verandering van het onderwijsaanbod. In kleine groepjes zijn de leerlingen drie dagen in de week aan het leren en werken in een supermarkt, transportbedrijf, dorpshuis, bouwbedrijf en drukkerij. Ze worden vanuit school begeleid door een leerkracht of onderwijsassistent. Die zorgen dat op de leerwerkplek de theorie volgens de leerlijnen wordt gegeven en in de praktijk wordt toegepast. Leerlingen drinken koffie en lunchen samen met de medewerkers van het bedrijf waardoor sociale vaardigheden geoefend worden. Vervoersbedrijf Arriva heeft een ‘voor elkaarpas’ ontwikkeld waarmee leerlingen zelfstandig leren reizen naar hun werk.
Aan de Nationale Onderwijsprijs 2015-2017 hebben ruim 250 scholen deelgenomen met een project uit de eigen onderwijspraktijk. Elke provincie heeft de afgelopen maanden haar eigen Onderwijsprijs uitgereikt in basis- en voortgezet onderwijs. De in totaal 24 winnaars zijn genomineerd voor de landelijke finale. De prijs is ingesteld om de creatieve kant van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te halen en onderwijsvernieuwende projecten te stimuleren.
Voor beschrijvingen van alle genomineerde projecten, kijk onder ‘uitslagen’.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER