Nieuws

Tel mee met Taal
22 juli 2016

Met Tel mee met Taal geeft het kabinet een extra impuls aan het bestrijden van laaggeletterdheid en het voorkomen hiervan. Het actieprogramma is een initiatief van de ministeries van OCW, SZW en VWS en diverse partners en loopt tot en met 2018.

Tel mee met Taal heeft een digitaalplatform geopend. Op dit platform kun je informatie vinden over de uitvoering van het programma Tel mee met Taal en laaggeletterdheid

 

Lees verder
Rapporten Syrische en Eritrese vluchtelingen
22 juli 2016

Pharos heeft twee verkenningen uitgevoerd aangaande Syrische en Eritrese vluchtelingen in Nederland. Beide groepen zijn ruim vertegenwoordigd op de Isk’s in Nederland. Achtergrondinformatie kan wellicht helpen bij uw werk en de rapporten zijn dan ook opgenomen in de databank Lesmateriaal als vakliteratuur. Lees verder op de site van Isk-koepelorganisatie LOWAN.

 

Lees verder
Participatieverklaring verplicht onderdeel inburgeringsexamen
21 juli 2016

De participatieverklaring wordt een verplicht onderdeel van de inburgering. Dat betekent dat alle nieuwkomers als onderdeel van hun inburgeringsexamen eerst het traject rond de participatieverklaring moeten doorlopen bij de gemeente. De ministerraad heeft op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met deze aanpassing van de Wet inburgering. 

Lees verder
Handreiking examinering anderstalige migranten in het mbo - Inhoud
21 juli 2016

Met het oog op het vaststellen van het niveau Nederlands bij anderstaligen die geen Nederlands vo-diploma hebben, is een handreiking verschenen. Deze handreiking kan worden gebruikt door mbo-instellingen bij de inrichting van de instellingsexamens voor het generieke examenonderdeel Nederlandse taal.

U kunt twee documenten downloaden: handreiking examinering anderstaligen in het mbo en doorstroomprofielen anderstaligen in het mbo.

Zie voor meer informatie de site van het College voor Toetsen en Examens.

 

Lees verder
Op zoek naar universele verhalen
6 juli 2016

Op donderdag 2 juni 2016 genoten anderstaligen van de Open Inloop Taal en cursisten van CVOA samen van een woordloze voorstelling van jonge theatermakers van het Conservatorium en de Academie van Antwerpen.

 

Lees verder
Onze hersenen zijn gebaat bij een overlap in de grammatica bij het leren van een vreemde taal
1 juli 2016

Onderzoekers uit Nijmegen hebben voor het eerst beelden van de hersenen genomen tijdens de eerste momenten van het leren van een nieuwe taal. Zij maken gebruik van een kunstmatige taal om te laten zien hoe nieuwe taalkundige informatie wordt geïntegreerd in hersengebieden die gebruikt worden voor je moedertaal.

 

Overgenomen uit:

Neerlandistiek (Persbericht Max Planck Instituut, Nijmegen)

Lees verder
21ste eeuwse vaardigheden: tien ontwerpprincipes door Erno Mijland
28 juni 2016

21ste eeuwse vaardigheden is het thema van het laatste nummer van Les (Les 198, juni 2016). Hoe ontwerp je zelf projecten en leeractiviteiten die (mede) tot doel hebben te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden van je leerlingen?
Erno Mijland ontwierp tien ontwerpprincipes om mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie zie de site van Innofun (Leren innoveren).

 

 

Lees verder
Les 198 is verschenen. Thema: 21ste eeuwse vaardigheden
27 juni 2016

Het nieuwste nummer van Les is verschenen. Het thema van dit nummer is 21ste eeuwse vaardigheden. Oftewel: over welke vaardigheden moet de 21ste eeuwse burger beschikken om goed te kunnen functioneren in de 21ste eeuw? En wat zijn de consequenties voor het taalonderwijs? Is het taalonderwijs per definitie anders dan in de 20ste eeuw en zo ja: hoe dan en waarom? En voor iedereen?

 

Lees verder
Khaled
27 juni 2016

Maaike Gerritsen

 

Khaled (19) kon nauwelijks lezen en schrijven toen hij bij ons op de taalschool kwam. Hij is met zijn moeder en zusje de burgeroorlog in Somalië ontvlucht en heeft in die oorlog zijn vader en volgens mij ook broers verloren. Soms kan Khaled zich niet goed concentreren. Zijn lenige jongenslijf maakt dan een schommelende beweging naar voren en naar achteren tot hij rustig wordt.

Lees verder
Een bijzondere taalleerder. Ingezonden
26 juni 2016

Sinds kort geeft Femmie van Efferink les aan een vluchteling uit Iran. Ze was aangenaam verrast door de manier waarop hij woorden leert. Ze deelt haar ervaring graag met andere Leslezers. Hieronder vindt u haar relaas.

 

 

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.