Nieuws

Isk-Nt2 Docent van het Jaar 2017 gekozen
11 april 2017

Dit jaar werd voor het eerst de Isk-Nt2 docent van het jaar verkozen. Op maandag 10 april, tijdens de studiedag van LOWAN-voortgezet onderwijs, is de winnaar bekend gemaakt en werden de prijzen uitgereikt. De vakjury heeft uit de twee genomineerden Harma Graveland als winnaar gekozen.

Sander Dekker, demissionair staatssecretaris van Onderwijs, reikte de prijzen uit.

 

 

Lees verder
Studiedag LOWAN-voortgezet onderwijs groot succes
11 april 2017

Op maandag 10 april 2017 organiseerde LOWAN-vo de jaarlijkse studiedag voor het nieuwkomersonderwijs voortgezet onderwijs. Met 900 deelnemers, 30 workshops en 20 standhouders was het een bijzonder drukke dag. De reacties waren zeer positief.

 

 

Lees verder
Programma BVNT2-conferentie
1 april 2017

Het programma van de Nt2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten Nt2, die op 20 mei as. in Amsterdam gehouden wordt, is rond!

Inmiddels is het mogelijk zijn om je als deelnemer aan te melden voor deze conferentie via een link op de website.

Om je alvast te oriënteren op het programma is er nu al een programmaoverzicht beschikbaar. Let op: dit is nog een concept! Er kan dus nog wat gewijzigd worden en er komen nog wat aanvullingen. 

Lees verder
Les 201 verschenen
31 maart 2017

Les 201 is verschenen. Het heeft twee deelthema’s: inburgering en doorstroom. Artikelen in dit nummer gaan in op vragen als: Is het echt zo slecht gesteld met de inburgering? Wat kan er verbeterd worden? Dit naar aanleiding van het in januari in Nederland gepresenteerde rapport van de Algemene Rekenkamer Inburgering, eerste resultaten van de Wet inburgering 201.

En hoe kunnen we zorgen voor een betere doorstroom van internationale schakelklas naar vervolgonderwijs?

Lees verder
Nationale Onderwijsprijs naar Utrecht en Sneek
30 maart 2017

Woensdag 29 maart werd in Rotterdam de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs uitgereikt.

In het voortgezet onderwijs was de Piet Bakkerschool uit Sneek de winnaar.

In het basisonderwijs ging de eerste prijs naar een samenwerkings-project van drie Utrechtse scholen. De prijswinnaars ontvingen de Bronzen Olifant.

Bij het basisonderwijs was ook de speciale Taalklas voor Volwassenen van de Bredase basisschool John F. Kennedy voor de prijs genomineerd (eerder winnaar in Noord-Brabant). Over dit project schreef Marli Tijssen voor Les een artikel.

Lees verder
Babel wint NUT-project van het jaar
28 maart 2017

Tijdens de jaarlijkse conferentie van de Nederlandstalige Universitaire Talencentra (NUT) van vrijdag 17 maart jongstleden is het NUT-project van het jaar bekend gemaakt.

De prijs is dit jaar naar Babel gegaan voor het project Online NT2-cursussen voor vluchtelingen. 

 

Lees verder
Een halve eeuw in Nederland
22 maart 2017

Schrijver Sahin Yildirim, onderzoeker Ineke van der Valk en Arabist Hanina Ajarai hebben een boek Een halve eeuw in Nederland geschreven over de eerste generatie Marokkaanse gastarbeiders en Nederlanders die vanaf het begin de geschiedenis van dichtbij hebben meegemaakt.



Lees verder
Handreiking PO-Raad biedt nieuw perspectief op meertaligheid en integratie
22 maart 2017

Maak op je school een meerjarenplan voor nieuwkomers-leerlingen en gebruik de moedertaal van een leerling als opstapje voor het leren van Nederlands én andere vakken. Dat zijn twee belangrijke aanbevelingen uit de handreiking ‘Ruimte voor nieuwe talenten’ die de PO-Raad 20 maart presenteerde. 

De PO-Raad is de sectororganisatie voor het primair onderwijs (PO); ze behartigt de gemeenschappelijke belangen van de schoolbesturen in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.

 

Lees verder
Beroepenkaarten. Instrument voor beroepenoriëntatie
22 maart 2017

Voor anderstaligen is het niet altijd duidelijk hoe het werkveld er uitziet. Welke beroepen zijn er? Welke sectoren zijn er? Met de beroepenkaarten heeft u een instrument om hier inzage in te geven.

De onlangs verschenen beroepenkaarten zijn bedoeld als instrument om verder in gesprek te gaan over de beroepen en de interesses van de deelnemer. 

Lees verder
Inburgering Inch'. Allah Achter de schermen bij een integratiecursus
20 maart 2017

Ze zijn net aangekomen in België, nieuwkomers uit Syrië, Irak, Marokko... Ze moeten verplicht een integratiecursus volgen in Vlaanderen, ten behoeve van wat wij hier inburgering noemen.

Om het certificaat te behalen, moeten deze nieuwe Belgen de Vlaamse en Belgische gebruiken en gewoonten aanleren.

De film Inburgering Inch' Allah. Achter de schermen bij een integratiecursus volgt op een humoristische en tegelijk tedere manier het wel en wee van deze mensen.

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder