Praktische voorbeelden

De handreiking bevat tal van praktische voorbeelden en tips voor het omgaan met meertaligheid in de klas door het geven van taalsteun in alle vakken, passend bij de leeftijd. Ook voor schoolleiders, bestuurders en partners staat er veel waardevolle informatie in de handreiking, om vanuit een gezamenlijk beleid een meerjarig integratieproces te begeleiden.

 

Op dit moment blijft onderwijs aan nieuwkomers nog vaak beperkt tot één of twee jaar opvang in een taalklas, daarna moet een kind met de stroom mee. Wetenschap én praktijk brachten echter nieuwe inzichten aan het licht, die vraagtekens plaatsen bij deze abrupte overgang en bij het nut van een eenzijdige focus op correct taalgebruik. ‘Contact met Nederlandstalige leeftijdsgenootjes is vanaf het eerste moment natuurlijk cruciaal,’ zegt auteur Maaike Hajer. ‘Maar ook als je dagelijkse communicatie op school in het Nederlands al goed verloopt, is het nog niet gezegd dat alle vakken volledig in het Nederlands kunnen. Het leren van kinderen verloopt via de moedertaal, dát is de springplank.’

 

Weliswaar neemt het aantal nieuwe vluchtelingen in Nederland af, het aantal gezinsherenigingen, dus het totale aantal kinderen, neemt toe. De komende jaren maken zij allemaal de overstap naar het reguliere onderwijs. ‘Een meerjarenplan voor iedere leerling, mét aandacht voor de moedertaal, is geen overbodige luxe maar broodnodig, laat deze handreiking zien.’

 

Risico op een verloren generatie

Als we op dezelfde voet verder gaan, ligt het risico van een verloren generatie op de loer, waarschuwt de PO-Raad. Na twee jaar is een nieuwkomersleerling formeel geen nieuwkomer meer en toch heeft hij nog extra aandacht nodig om zijn eigen niveau te halen. Als een leerling bijvoorbeeld alleen nog gebruik mag maken van het Nederlands, kan dat zijn cognitieve en sociale ontwikkeling in de weg staan en gaat leertijd verloren. ,,Kansengelijkheid is nu eenmaal niet hetzelfde als iedereen dezelfde behandeling. Willen we dat deze leerlingen straks een waardige bijdrage leveren aan de maatschappij, dan zullen we méér moeten doen dan nu het geval is’’, constateert Rinda den Besten.

 

Lees ook het artikel in NRC 'Migrantenkind kan op school niet zonder zijn moedertaal'.