Nieuws

Taalkit DUTCH
3 september 2016

Eind 2015 hebben CINOP en ETV.nl het initiatief genomen voor de ontwikkeling van de Taalkit DUTCH. Speciaal voor dit doel is er nu een aparte website: www.taalkitdutch.nl, met alles wat u moet weten over dit (gratis) taalpakket voor vluchtelingen zonder status.

 

Lees verder
Net in Nederland
3 september 2016

Net in Nederland is een online platform dat erop is gericht om nieuwkomers in ons land zoals vluchtelingen en immigranten met ‘on demand’ media-aanbod wegwijs te maken in onze samenleving.

Op Net in Nederland vind je voor nieuwkomers van alle leeftijden en taalniveaus een informatief, educatief en cultureel aanbod met Nederlandse, Engelse en Arabische ondertiteling. De programma’s die zijn geselecteerd voor dit platform zijn geschikt als lesmateriaal tijdens taallessen.

 

 

Lees verder
Linn
27 augustus 2016

Maaike Gerritsen

 

Ineens zat ze daar: Linn. Ik dacht eerst dat ze een nieuwe stagiaire op de taalschool was. Type onverzorgd, kwetsbaar, zoals zovelen onder ons vastgelopen in de mallemolen van het hedendaagse hectische leven. Vrijwilligster/stagiaire zijn voor anderstaligen op een kleine taalschool klinkt dan als een goede opstart voor een hernieuwde duik in het werkende bestaan. Ik zag alweer een hoop extra werk boven mijn hoofd hangen in plaats van de bedoelde meerwaarde die een extra kracht natuurlijk ook kan hebben.

Lees verder
Extra capaciteit bij Nt2-docentenopleidingen en bij Evc-assessments
27 juli 2016

De laatste tijd is er veel vraag naar opleidingsplaatsen bij de Nt2-docentenopleidingen. Een goed opgeleide en gecertificeerde Nt2-docent is tegenwoordig erg gewild.

Om aan de toenemende vraag te voldoen heeft de opleidingssector alle zeilen bijgezet om de capaciteit te verhogen.

Bron: Nieuwsbrief BVNT2

Lees verder
Kippen grazen gras
27 juli 2016

Ignace Fermont

 

Het is muisstil in de klas. Edyta staart naar het witte blad. Rahama slaakt een diepe zucht. Schrijf de eerste regel van een kettinggedicht: dat is de opdracht. Elena haalt stiekem haar smartphone boven. Snel een woordje vertalen uit het Roemeens wellicht. Ik zie veel gefronste wenkbrauwen, maar niemand die schrijft. Voorlopig wil het niet echt vlotten. Is de taak dan toch te hoog gegrepen voor mijn groep?

Lees verder
Onze hersenen zijn gebaat bij een overlap in de grammatica bij het leren van een vreemde taal
26 juli 2016

Een nieuwe taal leren is moeilijk. Je moet nieuwe woorden onthouden, leren hoe je die woorden in een zin zet, en hoe je ze integreert met wat je al weet over taal.

In een studie van onderzoekers van het Donders Instituut en het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek zijn deze vaardigheden op hersenniveau bestudeerd in Nederlanders die een kunsttaal leren: het ‘Alienees’.

Persbericht Max Planck Instituut, Nijmegen

Lees verder
LEES MEE >> NT2. Een nieuwe leesmethode voor anderstalige jongeren
25 juli 2016

LEES MEE >> NT2 is een nieuwe leesmethode voor anderstalige jongeren die hen helpt de kloof te overbruggen tussen het tweedetaalonderwijs en het reguliere voortgezet onderwijs. De methode is duaal van opzet: het uitbreiden van de woordenschat én het verwerven van leesstrategieën gaan hand in hand.

 

 

Lees verder
'Hopende u hiermede van dienst te zijn'. Vernieuwd 'ambtenarenboekje' vanaf nu gratis te downloaden
24 juli 2016

Hopende u hiermede van dienst te zijn, hét taalgidsje voor de ambtenaar, is vanaf heden online te downloaden in een herziene en nieuw vormgegeven versie. Van de eerste druk (2008) van het taalgidsje zijn maar liefst 100.000 papieren exemplaren op de bureaus van ambtenaren beland.

Bron: Taalunie: bericht

 

 

Lees verder
EPALE lanceert online magazine over volwassen migranten en leren juni 2016
23 juli 2016

EPALE, het online platform voor volwassenen en leren in Europa, besteedde van april tot juni 2016 aandacht aan migranten. Het Nederlandse EPALE-team ging op zoek naar goede (praktijk)voorbeelden, inspirerende verhalen en ideeën uit de hele wereld en bundelde deze tot een online dossier. Het EPALE extra magazine toont hiervan een selectie. 

Lees verder
Tel mee met Taal. Conferentie Onderzoek en Praktijk: een ideaal koppel
22 juli 2016

Op 23 juni vond de conferentie Onderzoek en praktijk- een ideaal koppel plaats in Bunnik. Er werden workshops werden vanuit de praktijk in de domeinen Gezin, Gezondheid en Werk. Vooraanstaande onderzoekers op deze domeinen legden de link met onderzoek. Zij schreven vervolgens een artikel over de opbrengsten van deze dag.

 

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.