Doorstroom naar mbo en doorstroomdossier
Het Doorstroomdossier isk naar mbo is gebaseerd op goede voorbeelden van internationale schakelklassen (isk's), afgestemd op wat relevant is voor het vervolgonderwijs en gerelateerd aan de uitstroomprofielen en leerlijnen van LOWAN. Het is gericht op doorstroom naar vervolgonderwijs, maar zeker ook bruikbaar bij verhuizing naar een andere isk.
Het doorstroomdossier mag naar eigen inzicht gebruikt worden. Daarvoor is een word-versie op de site geplaatst.
Doorstroom naar mbo
De doorstroom naar het mbo en vooral naar niveau 2–4 verloopt in veel gevallen moeizaam.
Een doorgaande taalleerlijn in de isk maar ook in het mbo is essentieel.
Het juiste uitstroomprofiel op de isk met streefniveaus Nt2 geven richting aan het werken naar de juiste uitstroom. Op de isk in fase 1 een focus op Nt2, in fase 2 een focus op uitstroom en taalleersituaties gericht op doorstroom naar het mbo. Daarnaast zijn loopbaanoriëntatie en een warme overdracht voorwaarde voor succes.
Op vrijdag 10 november 2017 vindt een vervolgbijeenkomst plaats voor de isk’s en het mbo, georganiseerd door LOWAN-vo, VO-raad en MBO-raad, met ook weer regionale tafels.
Website LOWAN Doorstroom naar MBO
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


