Nieuws

Bijeenkomst Doorstroom ISK-mbo (LOWAN) 10 november 2017
11 oktober 2017

Op 10 november aanstaande zal in Woerden de tweede landelijke bijeenkomst van isk’s en mbo instellingen plaatsvinden. De uitnodiging vindt u hieronder. Als u tijdens de landelijke bijeenkomst een voorbeeld uit uw praktijk wilt presenteren kunt u contact opnemen met Hariëtte Boerboom.

 

 

Lees verder
Winnaar van de Lestrofee 2017: MOOC, Introduction to Dutch
8 oktober 2017

De MOOC Introduction to Dutch (Massive open online course) van het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen) is de winnaar van de Lestrofee 2017. De bokaal, een prachtig glasobject van Susan Hammond, werd op zaterdag 7 oktober overhandigd aan de ontwikkelaars van de MOOC (al meer dan 130.000 gebruikers) door professor Folkert Kuiken, voorzitter van de jury.

De Lestrofee wordt vijfjaarlijks uitgereikt aan het project dat volgens de beoordeling van lezers van Les en van een onafhankelijke jury de laatste vijf jaar het meest vernieuwend is geweest voor het onderwijs in Nederlands als tweede taal.
De overhandiging vond plaats in Amsterdam tijdens het drukbezochte vijfendertigjarig jubileumcongres van Les.

 

 

Lees verder
Week van het Nederlands. 7 t/m 14 oktober
7 oktober 2017

Van 7 tot en met 14 oktober 2017 vindt voor de derde keer de Week van het Nederlands plaats. Er gebeurt weer van alles, zoals: literatuurfestival Het Betere Boek, het Lescongres, de Dag van de Literatuurkritiek en een bijeenkomst over ‘irritante’ woorden. Kijk op de website.

Lees verder
Docenten Inburgering: 'Minister laat ons flink in de steek!'
7 oktober 2017

Dinsdag 12 september 13.30 uur boden docenten Inburgering (verenigd in het Comité NT2) de petitie Naar een volwaardige inburgering aan in de Tweede Kamer, waarmee zij de politiek oproepen het inburgeringsbeleid te verbeteren. 
Woordvoerder Marianne Bauman: 'De kwaliteit van de inburgering holt achteruit. Vandaar deze noodkreet aan de politiek. Als docenten eisen wij een volwaardige positie met goede arbeidsvoorwaarden.' 
In een artikel op deze site lichten Marianne Bauman en Daniëlle Robben de petitie verder toe.

Lees verder
Steffie DigiD op Oefenen.nl
6 oktober 2017

Op Oefenen.nl legt hoofdpersoon Steffie uit wat DigiD is. Zo helpt ze nog meer mensen om contact te leggen met de overheid. Steffie legt je uit wat DigiD is, hoe je DigiD kunt aanvragen en hoe je het kunt gebruiken. Ook kun je oefenen met aanvragen.

 

Lees verder
Webinar Volgsysteem 31 oktober
6 oktober 2017

Wil je (beter) leren werken met het Volgsysteem van Oefenen.nl?

Op 31 oktober van 16.00 - 17.00 uur geeft
Anne-Lies Schrijvers van Oefenen.nl in een webinar uitleg en tips.
Oefenen.nl is het online startpunt voor iedereen die zijn basisvaardigheden verder wil verbeteren. Je oefent met taal, rekenen, internetten en omgaan met geld.

Lees verder
10 tips om les te geven op diverse niveaus in één groep
6 oktober 2017

Als docent heb je dagelijks te maken met niveauverschillen in de klas. Het zorgt ervoor dat je op verschillende niveaus les geeft. Hoe kan je differentiëren in een lesgroep en de onderwijskwaliteit hoog houden? De Digischool geeft 10 tips.

Bron: Nieuwsbrief Professionaliseren september 2017. Digischool.

Lees verder
Lescongres 7 oktober 2017
4 oktober 2017

We zijn zeer vereerd met de grote belangstelling voor de Lesjubileumconferentie op zaterdag 7 oktober. Inmiddels is duidelijk dat meer dan 500 personen volgende week zaterdag aan het congres zullen deelnemen.

We zijn op dit moment druk bezig iedereen zo veel mogelijk te plaatsen in workshops van voorkeur. Komend weekend zullen alle deelnemers volgens planning bericht van plaatsing ontvangen.
We hopen dat het congres de deelnemers zal inspireren.

We vragen u ook de site http://www.lescongres.org/ te blijven volgen voor laatste mededelingen.

 

Lees verder
Tamar de Waal gepromoveerd op het proefschrift 'Conditional Belonging'
21 september 2017

Tamar De Waal is politiek filosoof en jurist en werkt als Universitair Docent aan Erasmus School of Law. Op 21 september promoveerde ze in de rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift getiteld Conditional Beloning. 

In dit onderzoek richtte ze zich op migratie, inburgeringvereisten en democratisch burgerschap. De afgelopen jaren publiceerde ze opinieartikelen in verschillende media. Zie ook het interview in Les 201.

 

Lees verder
In memoriam Koen Jaspaert
13 september 2017

Wij ontvingen het droevige beicht dat op 8 september is overleden de Vlaamse taalkundige en voormalig algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie prof. dr. Koen Jaspaert (1956-2017). Hij is overleden aan de gevolgen van ALS.
Zie ook het In Memoriam geschreven door Kris van den Branden: Als leerkrachten hun leerlingen maar echt graag zien...'

En het In Memoriam op Taaluniebericht.

 

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder