Nieuws
Nederlands leren in de Vlaamse Rand
Ignace Fermont
De cursus zit erop, ik neem afscheid van mijn cursisten. Silvia treuzelt bij het naar buiten gaan. 'Ik wil je nog iets vragen', zegt ze aarzelend. 'Mijn zoontje gaat naar een Franstalige kleuterschool. Stuur ik hem na de vakantie niet beter naar een Nederlandstalige school? Ik weet echt niet wat ik moet doen.'
Oproep aan onze lezers: Anekdotes over 'mislukte lesmomenten'.
Het 200ste nummer van Les komt eraan. Daarin willen we kleine anekdotes publiceren over momenten die je eigenlijk het liefst zou vergeten, 'mislukte' lesmomenten, die toch ook leuk of bindend kunnen zijn. Zodat we om elkaar kunnen lachen en dat we weten dat af en toe helemaal uit de bocht gaan mag en leerrijk is.
Reacties graag vóór 6 november naar redactie@tijdschriftles.nl
Meer nieuwkomers halen inburgeringsexamen
Bericht van het ministerie SZW
Het aantal nieuwkomers dat voldoet aan de inburgeringsplicht neemt gestaag toe. Van de inburgeraars die in 2016 het examen moeten halen, steeg het percentage geslaagden van 32 procent afgelopen april naar 49 procent in oktober. Alle nieuwkomers die verwijtbaar niet op tijd hebben voldaan aan de inburgeringsplicht, hebben een boete gekregen.
Dat schrijft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer.
Taalraps
Met het pas verschenen boekje Taalraps werken Nt2-cursisten aan een van de lastigste aspecten van het leren van een nieuwe taal: het oefenen van een natuurlijke spreektaal met een juist accentgebruik.
Les 199. Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek.
Begin oktober verscheen Les 199 met als thema Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek. In het nummer vindt u artikelen over recent onderzoek naar taalverwerving en taalontwikkeling, onderzoek dat heeft geleid tot nieuwe inzichten relevant voor de lespraktijk.
Klik hier voor de inhoudsopgave.
Tips rond nieuwkomers in Antwerpen
Kijk voor de vele mogelijkheden voor Antwerpse nieuwkomers om met taal bezig te zijn de site van huis van het Nederlands Antwerpen.
Vermeld worden mogelijkheden om theater, musea en concerten te bezoeken, maar ook zijn er apps en tips voor materiaal te vinden.
Laaggecijferdheid; een pilot vanuit Taal voor het Leven
2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. 2,1 miljoen daarvan zijn laaggecijferd.
Met laaggecijferdheid doelen we op situaties in ons dagelijks leven waarin, getallen, maten en verbanden een rol spelen en niet zozeer op het maken van rekensommetjes. We praten dan ook liever over gecijferdheid dan over rekenen.
Het afgelopen jaar heeft de Universiteit Utrecht in opdracht van L&S zes themaboekjes Succes! Rekenen ontwikkeld.
Het Nederlands de belangrijkste taal op de werkvloer.
Bericht van de Taalunie
Het Nederlands blijft voor Vlamingen en Nederlanders de belangrijkste taal op de werkvloer. In de communicatie met de buitenwereld nemen naast het Nederlands ook het Engels en Frans een prominente plaats in. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek Staat van het Nederlands.
Yusuf en Clide
Maaike Gerritsen
Ingeklemd zit ik op de taalschool tussen twee hele grote, stoere mannen. Ze passen maar nauwelijks in hun stoelen en ze leren Nederlands. Buiten regent het een zachte voorjaarsregen. Binnen heerst behaaglijkheid. Ik drink thee samen met wat andere cursisten, de mannen koffie. Er staan stroopwafels op tafel.
Staatsexamens Nederlands als tweede taal
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder