Een leerling uit Eritrea in de klas?
Veel huidige nieuwkomers komen uit Eritrea. Op de LOWAN-vo studiedag was een sessie over Eritrese vluchtelingen. Deze sessie is gefilmd. Graag deelt LOWAN deze sessie.
Bron: de site van LOWAN
De sessie van Binyam Andebrhan ging over:
– Vluchtredenen en de reisroutes
– Cultuur, religie, onderwijs (systeem/niveau) en opvoeding- Communicatie met en begeleiding van Eritrese jonge vluchtelingen
– Percepties van Eritrese jonge vluchtelingen op diverse thema’s zoals hulp, regels en procedures
– Hoe Eritrese jonge vluchtelingen hun toekomst zien en hoe ze daarbij geholpen kunnen worden.
Binyam Andebrhan komt uit Eritrea. Hij is als 12-jarige naar Nederland gekomen. Binyam heeft rechten gestudeerd en is na zijn studie bij Vluchtelingenwerk gaan werken. Sinds 2016 werkt hij als zelfstandig trainer en adviseert diverse instanties over begeleiding van vluchtelingen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


