Vijfduizendtweehonderdwoorden. Zina Platform. Theater
Nieuwe Nederlanders zoeken hun plek in een nieuwe taal
5200woorden is een theatervoorstelling die de wonderlijke werking van het aanleren van een nieuwe taal toont.
In deze nieuwe voorstelling van theatermaker Melih Gencboyaci komen Cèline Sleiman uit Jordanië en Anhar Al Khamisy uit Iraq met Melih aan het woord. Deze nieuwe Nederlandstaligen verkennen met elkaar en het publiek een nieuwe vrije ruimte. Een ruimte waarin de taal verbindt, waarin nieuw gesprokkeld vocabulaire persoonlijke verhalen worden gedeeld.
Voor meer informatie zie de site van Theater OstadeA'dam.
Het resultaat is een prikkelende, bij vlagen hilarische, en inspirerende voorstelling die het publiek doet verwonderen over de Nederlandse taal en laat voelen hoe een nieuwe taal identiteit kan verwarren.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


