Nieuws
Column Onder de loep, voor een keer op de site
Ook de column Onder de loep staat in Les 200 in het teken van een lezersvraag.
Folkert Kuiken schreef ook een reguliere column. Voor één keer vindt u deze online
Lescongres 7 oktober 2017. Nomineer uw kandidaat voor de Les-trofee 2017 vóór 10 maart!!
Les trofee
Natuurlijk wordt ook op dit congres weer de vijfjaarlijkse Les-trofee uitgereikt.
De trofee zal uitgereikt worden aan het project dat volgens de beoordeling van u en van een onafhankelijke jury de laatste vijf jaar het meest vernieuwend is geweest voor het onderwijs in Nederlands als tweede taal.
We roepen iedereen uit het Nt2-veld op om een vernieuwend project te nomineren.
Uit alle nominaties kiest de jury de vijf beste.
Deze projecten worden geportretteerd in Les 203.
De trofee is een object van glas, ontworpen door Susan Hammond.
U kunt Vlaamse of Nederlandse projecten nomineren.
Bijvoorbeeld een
- Landelijk project
- Kleinschalig project (binnen één instelling of van één of enkele personen)
- Publicatie
- Leermiddel
- Digitale leeromgeving
Projecten kunnen tot 10 maart 2016 genomineerd worden door een formulier in te vullen en te versturen. Het formulier is te vinden op de congressite.
In uw nominatie (max. 400 woorden) willen we graag de volgende gegevens:
• Naam, plaats en contactpersoon (incl. telefoonnummer) van het door u genomineerde project,
• Een korte motivatie van uw nominatie,
• Een korte beschrijving van het succes dat het door u genomineerde project heeft bereikt.
NT2-conferentie BVNt2 in 2017, presentatievoorstellen gevraagd!
De Beroepsvereniging voor Docenten Nt2 (BVNT2) heeft alweer een nieuwe grote conferentie gepland. De conferentie vindt plaats op zaterdag 20 mei 2017 in Amsterdam.
Presentatoren worden opgeroepen om een voorstel voor een bijdrage aan het programma in te dienen. De werkgroep beoordeelt uiterlijk begin februari de ingediende voorstellen op bruikbaarheid.
Let op: er is tot half januari 2017 gelegenheid om presentatievoorstellen in te dienen!
Aantal laaggeletterde jongeren neemt sterk toe
Het percentage Nederlandse jongeren met een taalachterstand is in de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 11,5% in 2003 naar 17,9% in 2015. Dit blijkt uit recent onderzoek van de OESO. Deze ontwikkeling is zorgelijk omdat jongeren met een taalachterstand een groot risico lopen om de laaggeletterden van de toekomst te worden.
UAF: maatwerk en regionale samenwerking zijn noodzakelijk voor integratie vluchtelingen
Door regionale samenwerking en maatwerkbegeleiding kunnen statushouders sneller op hun niveau aan de slag. Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF stimuleert de regionale samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen, bedrijven en vluchtelingenorganisaties, neemt hieraan actief deel en pleit voor meer kennisdeling, zodat de begeleiding en ondersteuning van vluchtelingen efficiënter en sneller verloopt. De eerste resultaten van pilotprojecten zijn positief.
'Je blijft altijd op 95% van een moedertaalspreker steken'. Vinnie Ko, Met hartelijke groenten
Zeven jaar geleden kwam Vinnie Ko als student naar Nederland. Nu publiceert de Zuid-Koreaan het boek Met hartelijke groente. Nederlands door Moreaanse ogen over zijn ervaringen met de taal. 'Brabants en Limburgs klonk zó anders dat ik me niet goed kon concentreren op het gesprek zelf.'
Zie voor een interview met de schrijver: Taalunie Bericht.
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK gevalideerd Opleiding opgenomen in registerleraar.nl
De Korte opleiding voor docenten NT2 in de ISK is met 200 registeruren opgenomen in het Registerleraar.nl en behoort daarmee tot aanvullende scholing op Nt2 voor docenten die (willen) lesgeven aan nieuwkomers in de ISK.
Krant en Klaar
Krant en klaar is gemaakt voor het Nt1- en Nt2-onderwijs en wordt vooral gebruikt door mensen met weinig leeservaring en mensen die de Nederlandse taal (beter) willen leren.
De kinderen van Juf Kiet
'Op een basisschool in het Brabantse Hapert worden vluchtelingenkinderen opgevangen in een speicale instroomklas. Juf Kiet, streng maar invoelend, leert hen Nederlands en rekenen terwijl ze terloops het sociale verkeer in goede banen leidt. Een prachtig observerend document waarin oorlogstrauma’s en kleuterverliefdheid evenveel gewicht krijgen. Ontroerend, geestig en hoopvol.'
Paulien Kleijer over De film De Kinderen van Juf Kiet in De Volkskrant.
Pathfinder voor vluchtelingstudenten lost urgent knelpunt op
De 43.000 vluchtelingen die nog maar kort in Nederland zijn en zich oriënteren op het middelbaar beroepsonderwijs of het hoger onderwijs, vinden voortaan alle informatie op één plek: in de Pathfinder voor vluchtelingstudenten. EP-Nuffic en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF hebben de tool vandaag aangeboden aan de minister van Onderwijs, Jet Bussemaker.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder