Pas verschenen. Nieuwkomers op school
Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun integratie in Nederland en alles wat daarbij komt kijken?
Hoe organiseer je goed onderwijs en hoe geef je goed onderwijs aan nieuwkomers? In de nieuwe publicatie Nieuwkomers op school wordt een proeve van antwoord gegeven.
Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad).
Het gaat om zowel organisatorische vraagstukken (zoals financiën, gebouw, materiaal en personeel) als onderwijskundige zaken (bijvoorbeeld: wat is goed onderwijs, de kenmerken van NT2, lesgeven aan getraumatiseerde kinderen, omgaan met emoties en stress, met (semi-)analfabetisme, met ouders van nieuwkomers en cultuurverschillen).
Onderwijs is het startpunt voor een betere toekomst. Door een samenwerking met IMC Weekendschool komen ook de kinderen zelf aan het woord: prachtige, indringende foto’s en de beschrijving die leerlingen van zichzelf hebben gemaakt, geven de lezer een beeldend inzicht in de kinderen voor en met wie ze dit werk eigenlijk doen.
Alle auteurs werkten belangeloos mee en de opbrengst van het boek gaat naar LOWAN.
Uitgever: Pica, Jaar van uitgave: 2016, ISBN: 9489491806919
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER