De Toekomst van Educatie. Aanbevelingen voor een kwaliteitsslag in beleid
Welke aandachtspunten kunnen zorgdragen voor een kwaliteitsslag in educatiebeleid?
Een aantal vertegenwoordigers van het educatieveld heeft aandachtspunten geformuleerd voor beleidsmakers en -uitvoerders. Deze kunnen helpen bij het vergroten van de impact van educatie-inspanningen op korte en lange termijn.
Doel
Het moet mogelijk zijn met een aantal acties de volwasseneneducatie te versterken, met name door aandacht voor de infrastructuur van de volwasseneneducatie en de kwaliteit en effectiviteit van het aanbod.
Het document Aandachtspunten versterking volwasseneneducatie (pdf) geeft een overzicht van de aandachtspunten die volgens de opstellers van essentieel belang zijn. De opstellers zullen deze aandachtspunten als onderlegger gebruiken voor een reeks gesprekken waarvoor zij beleidsontwikkelaars en -uitvoerders zullen uitnodigen.
Korte toelichting
Volwasseneneducatie is één van de middelen om maatschappelijke knelpunten zoals sociale uitsluiting, werkloosheid en schulden te voorkomen en ouderbetrokkenheid, communicatie met de overheid en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen. In de huidige situatie lekt veel kennis weg door vertrekkende professionals en worden concessies gedaan aan de kwaliteit van het aanbod. De daarmee gepaard gaande maatschappelijke risico’s op korte en lange termijn zullen, zowel financieel als vanuit menselijk oogpunt, onwenselijk zijn.
Opstellers
Wil van Dijk – voorzitter Stichting ABC,
Monique Deenik – directeur TopTaal,
Sylvia de Groot Heupner – directeur Het Begint met Taal,
Simon Verhallen – Beroepsvereniging van Docenten NT2 (BVNT2),
Ina den Hollander – senior consultant CINOP,
Maurice de Greef – gastprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel,
Elwine Halewijn – senior adviseur ITTA.
Het document is zoals aangegeven bedoeld als begin voor een reeks gesprekken met stakeholders en belangenbehartigers. De opstellers hebben het gericht gestuurd aan de volgende partijen:
Projectleiding Programmateam Tel mee met Taal, Steunpunt Basisvaardigheden (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen);Inspectie van het Onderwijs, Stichting Lezen & Schrijven (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen),VNG, Contactgemeenten voor volwasseneneducatie (een aantal van hen heeft reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen), LVO (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen), DIVOSA, Learn for Life, Tweede kamerleden van verschillende partijen.
Zie hier voor het hele document.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


