De Toekomst van Educatie. Aanbevelingen voor een kwaliteitsslag in beleid
Welke aandachtspunten kunnen zorgdragen voor een kwaliteitsslag in educatiebeleid?
Een aantal vertegenwoordigers van het educatieveld heeft aandachtspunten geformuleerd voor beleidsmakers en -uitvoerders. Deze kunnen helpen bij het vergroten van de impact van educatie-inspanningen op korte en lange termijn.
Doel
Het moet mogelijk zijn met een aantal acties de volwasseneneducatie te versterken, met name door aandacht voor de infrastructuur van de volwasseneneducatie en de kwaliteit en effectiviteit van het aanbod.
Het document Aandachtspunten versterking volwasseneneducatie (pdf) geeft een overzicht van de aandachtspunten die volgens de opstellers van essentieel belang zijn. De opstellers zullen deze aandachtspunten als onderlegger gebruiken voor een reeks gesprekken waarvoor zij beleidsontwikkelaars en -uitvoerders zullen uitnodigen.
Korte toelichting
Volwasseneneducatie is één van de middelen om maatschappelijke knelpunten zoals sociale uitsluiting, werkloosheid en schulden te voorkomen en ouderbetrokkenheid, communicatie met de overheid en zelfredzaamheid van burgers te bevorderen. In de huidige situatie lekt veel kennis weg door vertrekkende professionals en worden concessies gedaan aan de kwaliteit van het aanbod. De daarmee gepaard gaande maatschappelijke risico’s op korte en lange termijn zullen, zowel financieel als vanuit menselijk oogpunt, onwenselijk zijn.
Opstellers
Wil van Dijk – voorzitter Stichting ABC,
Monique Deenik – directeur TopTaal,
Sylvia de Groot Heupner – directeur Het Begint met Taal,
Simon Verhallen – Beroepsvereniging van Docenten NT2 (BVNT2),
Ina den Hollander – senior consultant CINOP,
Maurice de Greef – gastprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel,
Elwine Halewijn – senior adviseur ITTA.
Het document is zoals aangegeven bedoeld als begin voor een reeks gesprekken met stakeholders en belangenbehartigers. De opstellers hebben het gericht gestuurd aan de volgende partijen:
Projectleiding Programmateam Tel mee met Taal, Steunpunt Basisvaardigheden (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen);Inspectie van het Onderwijs, Stichting Lezen & Schrijven (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen),VNG, Contactgemeenten voor volwasseneneducatie (een aantal van hen heeft reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen), LVO (reeds aangegeven het inhoudelijk te ondersteunen), DIVOSA, Learn for Life, Tweede kamerleden van verschillende partijen.
Zie hier voor het hele document.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder