Innovatie in aanpak laaggeletterdheid krijgt financiële impuls
Het ministerie van VWS heeft op 10 november jl. in het kader van het actieprogramma Tel mee met Taal opdracht gegeven aan organisaties om in zeven projecten een nieuwe aanpak tegen lage taal-, reken- en digitale vaardigheden bij volwassenen te ontwikkelen.
CINOP en Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl starten een project dat zich richt op de ontwikkeling van een blended leren-methodiek voor laaggeletterden onder de naam Nt1leren.nl.
Alle uitvoerende organisaties leveren over anderhalf jaar een concreet product op dat gemeenten, taalaanbieders en andere organisaties die zich met laaggeletterdheid bezighouden, kunnen inzetten om de dagelijkse praktijk te verbeteren. In totaal is €1,5 miljoen gemoeid met de projecten.
Alle zeven innovatieve projecten maken onderdeel uit van de experimentenlijn van het actieprogramma Tel mee met Taal. Deze lijn richt zich op pilots om moeilijk bereikbare, grotendeels autochtone doelgroepen, zoals jongvolwassenen en ouderen, beter te bedienen en legt verbindingen tussen taal en andere onderwerpen waar gebrekkige taalvaardigheid een rol speelt, zoals digitale vaardigheden. Wat er innovatief is aan de aanpak verschilt per project. Dit kan te maken hebben met het beter in kaart brengen van vindplaatsen van laagtaalvaardige mensen, het beter laten aansluiten van praktische hulpmiddelen op de lokale praktijk of het inzetten van nieuwe leermethoden voor volwasseneneducatie.
Innovatie gericht op de lokale praktijk
CINOP gaat nog twee projecten uitvoeren binnen de experimentenlijn, gericht op het vergroten van digitale vaardigheden bij laagtaalvaardige ouderen en een praktische toolkit voor gemeenten om laaggeletterden met Nederlands als moedertaal beter te bereiken en te interesseren voor taalscholing.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER