Nieuws
21ste eeuwse vaardigheden: tien ontwerpprincipes door Erno Mijland
21ste eeuwse vaardigheden is het thema van het laatste nummer van Les (Les 198, juni 2016). Hoe ontwerp je zelf projecten en leeractiviteiten die (mede) tot doel hebben te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden van je leerlingen?
Erno Mijland ontwierp tien ontwerpprincipes om mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie zie de site van Innofun (Leren innoveren).
Les 198 is verschenen. Thema: 21ste eeuwse vaardigheden
Het nieuwste nummer van Les is verschenen. Het thema van dit nummer is 21ste eeuwse vaardigheden. Oftewel: over welke vaardigheden moet de 21ste eeuwse burger beschikken om goed te kunnen functioneren in de 21ste eeuw? En wat zijn de consequenties voor het taalonderwijs? Is het taalonderwijs per definitie anders dan in de 20ste eeuw en zo ja: hoe dan en waarom? En voor iedereen?
Khaled
Maaike Gerritsen
Khaled (19) kon nauwelijks lezen en schrijven toen hij bij ons op de taalschool kwam. Hij is met zijn moeder en zusje de burgeroorlog in Somalië ontvlucht en heeft in die oorlog zijn vader en volgens mij ook broers verloren. Soms kan Khaled zich niet goed concentreren. Zijn lenige jongenslijf maakt dan een schommelende beweging naar voren en naar achteren tot hij rustig wordt.
Een bijzondere taalleerder. Ingezonden
Sinds kort geeft Femmie van Efferink les aan een vluchteling uit Iran. Ze was aangenaam verrast door de manier waarop hij woorden leert. Ze deelt haar ervaring graag met andere Leslezers. Hieronder vindt u haar relaas.
Net in Nederland
Net in Nederland is een online platform dat erop is gericht om nieuwkomers in ons land zoals vluchtelingen en immigranten met on demand media-aanbod wegwijs te maken in onze samenleving.
Op Net in Nederland zal voor alle leeftijden informatief, educatief en cultureel aanbod te vinden zijn dat toegankelijk is gemaakt met ondertiteling in het Nederlands, Engels en Arabisch.
Boekje erbij?! deel 3 is uit!
Boekje erbij ?! Deel 3, geschreven door Jeske de Bakker, is een lees- en werkboekje voor beginnende alfa-cursisten. Het is geschikt voor beginnende en/of moeilijk lerende alfa-cursisten en te gebruiken als extra oefenmateriaal, naast uw alfabetiseringsmethode.
Deel 1 en 2 zijn al eerder verschenen. In dit derde boekje staan nieuwe klanken, teksten en oefeningen.
Voor meer informatie en bestellingen: www.hollandse-kost.nl
Steun bieden aan vluchtelingenjongeren. Cursus voor het voortgezet onderwijs nu beschikbaar
De gratis online cursus van Augeo Steun bieden aan vluchtelingenjongeren voor het vo is nu beschikbaar!
In de online cursus leer je over stress bij vluchtelingenjongeren en hoe de natuurlijke veerkracht van jongeren kan worden bevorderd. Zodat jongeren zich weer veilig voelen en weer kunnen leren.
Uit de Lowan nieuwsbrief.
Internationale Schakelklas en doorstroom naar vo en mbo
Het NRC kopte afgelopen week ‘Asielkind leert onder zijn niveau’. Een interview met Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad en Jur Moorlag, tot voor kort directeur van de ISK Drachten.
Uit de Lowan nieuwsbrief.
Onderzoek Isk en ouderbetrokkenheid in vo. Start van twee NRO onderzoeksprojecten
ITTA gaat in samenwerking met verschillende scholen twee praktijkgerichte onderzoeken uitvoeren in het kader van NRO (NRO is Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek): één gericht op een verlengde intake voor Isk-leerlingen en één op het gebied van ouderbetrokkenheid in het vo.
Uit de ITTA nieuwsbrief
Week van het Nederlands 2016
De eerste activiteiten voor de Week van het Nederlands 2016, die plaatsvindt van 8 tot en met 15 oktober, zijn bekend. Het Willemsfonds gaat met de Tiendaagse van het Woord zijn afdelingen inspireren. Een toolkit geeft informatie waarmee zij eenvoudig een eigen activiteit kunnen organiseren. Ook het Davidsfonds heeft een toolkit voor de plaatselijke afdelingen met dictees, quizzen over taal en literatuur en richtlijnen hoe afdelingen zelf een debat kunnen organiseren.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder