Nieuws

EPALE lanceert online magazine over volwassen migranten en leren juni 2016
23 juli 2016

EPALE, het online platform voor volwassenen en leren in Europa, besteedde van april tot juni 2016 aandacht aan migranten. Het Nederlandse EPALE-team ging op zoek naar goede (praktijk)voorbeelden, inspirerende verhalen en ideeën uit de hele wereld en bundelde deze tot een online dossier. Het EPALE extra magazine toont hiervan een selectie. 

Lees verder
Tel mee met Taal. Conferentie Onderzoek en Praktijk: een ideaal koppel
22 juli 2016

Op 23 juni vond de conferentie Onderzoek en praktijk- een ideaal koppel plaats in Bunnik. Er werden workshops werden vanuit de praktijk in de domeinen Gezin, Gezondheid en Werk. Vooraanstaande onderzoekers op deze domeinen legden de link met onderzoek. Zij schreven vervolgens een artikel over de opbrengsten van deze dag.

 

Lees verder
Tel mee met Taal
22 juli 2016

Met Tel mee met Taal geeft het kabinet een extra impuls aan het bestrijden van laaggeletterdheid en het voorkomen hiervan. Het actieprogramma is een initiatief van de ministeries van OCW, SZW en VWS en diverse partners en loopt tot en met 2018.

Tel mee met Taal heeft een digitaalplatform geopend. Op dit platform kun je informatie vinden over de uitvoering van het programma Tel mee met Taal en laaggeletterdheid

 

Lees verder
Rapporten Syrische en Eritrese vluchtelingen
22 juli 2016

Pharos heeft twee verkenningen uitgevoerd aangaande Syrische en Eritrese vluchtelingen in Nederland. Beide groepen zijn ruim vertegenwoordigd op de Isk’s in Nederland. Achtergrondinformatie kan wellicht helpen bij uw werk en de rapporten zijn dan ook opgenomen in de databank Lesmateriaal als vakliteratuur. Lees verder op de site van Isk-koepelorganisatie LOWAN.

 

Lees verder
Participatieverklaring verplicht onderdeel inburgeringsexamen
21 juli 2016

De participatieverklaring wordt een verplicht onderdeel van de inburgering. Dat betekent dat alle nieuwkomers als onderdeel van hun inburgeringsexamen eerst het traject rond de participatieverklaring moeten doorlopen bij de gemeente. De ministerraad heeft op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met deze aanpassing van de Wet inburgering. 

Lees verder
Handreiking examinering anderstalige migranten in het mbo - Inhoud
21 juli 2016

Met het oog op het vaststellen van het niveau Nederlands bij anderstaligen die geen Nederlands vo-diploma hebben, is een handreiking verschenen. Deze handreiking kan worden gebruikt door mbo-instellingen bij de inrichting van de instellingsexamens voor het generieke examenonderdeel Nederlandse taal.

U kunt twee documenten downloaden: handreiking examinering anderstaligen in het mbo en doorstroomprofielen anderstaligen in het mbo.

Zie voor meer informatie de site van het College voor Toetsen en Examens.

 

Lees verder
Op zoek naar universele verhalen
6 juli 2016

Op donderdag 2 juni 2016 genoten anderstaligen van de Open Inloop Taal en cursisten van CVOA samen van een woordloze voorstelling van jonge theatermakers van het Conservatorium en de Academie van Antwerpen.

 

Lees verder
Onze hersenen zijn gebaat bij een overlap in de grammatica bij het leren van een vreemde taal
1 juli 2016

Onderzoekers uit Nijmegen hebben voor het eerst beelden van de hersenen genomen tijdens de eerste momenten van het leren van een nieuwe taal. Zij maken gebruik van een kunstmatige taal om te laten zien hoe nieuwe taalkundige informatie wordt geïntegreerd in hersengebieden die gebruikt worden voor je moedertaal.

 

Overgenomen uit:

Neerlandistiek (Persbericht Max Planck Instituut, Nijmegen)

Lees verder
21ste eeuwse vaardigheden: tien ontwerpprincipes door Erno Mijland
28 juni 2016

21ste eeuwse vaardigheden is het thema van het laatste nummer van Les (Les 198, juni 2016). Hoe ontwerp je zelf projecten en leeractiviteiten die (mede) tot doel hebben te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden van je leerlingen?
Erno Mijland ontwierp tien ontwerpprincipes om mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie zie de site van Innofun (Leren innoveren).

 

 

Lees verder
Les 198 is verschenen. Thema: 21ste eeuwse vaardigheden
27 juni 2016

Het nieuwste nummer van Les is verschenen. Het thema van dit nummer is 21ste eeuwse vaardigheden. Oftewel: over welke vaardigheden moet de 21ste eeuwse burger beschikken om goed te kunnen functioneren in de 21ste eeuw? En wat zijn de consequenties voor het taalonderwijs? Is het taalonderwijs per definitie anders dan in de 20ste eeuw en zo ja: hoe dan en waarom? En voor iedereen?

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder