Laaggecijferdheid; een pilot vanuit Taal voor het Leven
2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. 2,1 miljoen daarvan zijn laaggecijferd.
Met laaggecijferdheid doelen we op situaties in ons dagelijks leven waarin, getallen, maten en verbanden een rol spelen en niet zozeer op het maken van rekensommetjes. We praten dan ook liever over gecijferdheid dan over rekenen.
Het afgelopen jaar heeft de Universiteit Utrecht in opdracht van L&S zes themaboekjes Succes! Rekenen ontwikkeld.
Voor de boekjes is dezelfde opbouw gekozen als voor de reeds bestaande Succes!boekjes voor Lezen en Schrijven. Voor elk niveau (IN, 1F en 2F) zijn er twee boekjes. Aanvullend zijn bijpassende rekenkaarten en ict-opdrachten ontwikkeld. Om te onderzoeken hoe bij partnerorganisaties binnen non-formeel leren met vrijwilligers succesvol gewerkt kan worden aan gecijferdheid van deelnemers wordt er een pilot gestart.
De pilot loopt van september 2016 tot maart 2017.
De pilot moet antwoord geven op de volgende vragen:
- Past het rekenmateriaal bij onze doelstellingen en aanpak, wat moet beter, anders?
- Waar lopen vrijwilligers tegen aan? Welke vragen hebben ze?
- Welke ondersteuning en scholing is nodig?
Daarnaast wordt er binnen deze pilot een rekentraining van twee dagdelen en aanvullend ondersteunend materiaal voor vrijwilligers ontwikkeld.
Meer informatie over inhoud en mogelijkheden tot deelname aan de pilot vindt u op de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


