Laaggecijferdheid; een pilot vanuit Taal voor het Leven
2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. 2,1 miljoen daarvan zijn laaggecijferd.
Met laaggecijferdheid doelen we op situaties in ons dagelijks leven waarin, getallen, maten en verbanden een rol spelen en niet zozeer op het maken van rekensommetjes. We praten dan ook liever over gecijferdheid dan over rekenen.
Het afgelopen jaar heeft de Universiteit Utrecht in opdracht van L&S zes themaboekjes Succes! Rekenen ontwikkeld.
Voor de boekjes is dezelfde opbouw gekozen als voor de reeds bestaande Succes!boekjes voor Lezen en Schrijven. Voor elk niveau (IN, 1F en 2F) zijn er twee boekjes. Aanvullend zijn bijpassende rekenkaarten en ict-opdrachten ontwikkeld. Om te onderzoeken hoe bij partnerorganisaties binnen non-formeel leren met vrijwilligers succesvol gewerkt kan worden aan gecijferdheid van deelnemers wordt er een pilot gestart.
De pilot loopt van september 2016 tot maart 2017.
De pilot moet antwoord geven op de volgende vragen:
- Past het rekenmateriaal bij onze doelstellingen en aanpak, wat moet beter, anders?
- Waar lopen vrijwilligers tegen aan? Welke vragen hebben ze?
- Welke ondersteuning en scholing is nodig?
Daarnaast wordt er binnen deze pilot een rekentraining van twee dagdelen en aanvullend ondersteunend materiaal voor vrijwilligers ontwikkeld.
Meer informatie over inhoud en mogelijkheden tot deelname aan de pilot vindt u op de site.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER