Laaggecijferdheid; een pilot vanuit Taal voor het Leven
2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. 2,1 miljoen daarvan zijn laaggecijferd.
Met laaggecijferdheid doelen we op situaties in ons dagelijks leven waarin, getallen, maten en verbanden een rol spelen en niet zozeer op het maken van rekensommetjes. We praten dan ook liever over gecijferdheid dan over rekenen.
Het afgelopen jaar heeft de Universiteit Utrecht in opdracht van L&S zes themaboekjes Succes! Rekenen ontwikkeld.
Voor de boekjes is dezelfde opbouw gekozen als voor de reeds bestaande Succes!boekjes voor Lezen en Schrijven. Voor elk niveau (IN, 1F en 2F) zijn er twee boekjes. Aanvullend zijn bijpassende rekenkaarten en ict-opdrachten ontwikkeld. Om te onderzoeken hoe bij partnerorganisaties binnen non-formeel leren met vrijwilligers succesvol gewerkt kan worden aan gecijferdheid van deelnemers wordt er een pilot gestart.
De pilot loopt van september 2016 tot maart 2017.
De pilot moet antwoord geven op de volgende vragen:
- Past het rekenmateriaal bij onze doelstellingen en aanpak, wat moet beter, anders?
- Waar lopen vrijwilligers tegen aan? Welke vragen hebben ze?
- Welke ondersteuning en scholing is nodig?
Daarnaast wordt er binnen deze pilot een rekentraining van twee dagdelen en aanvullend ondersteunend materiaal voor vrijwilligers ontwikkeld.
Meer informatie over inhoud en mogelijkheden tot deelname aan de pilot vindt u op de site.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder