Warm lopen voor het Nederlands in Brussel
Binnenkort loopt er in vijf Franstalige secundaire scholen in Brussel een pilotproject om jongeren warm te maken voor het Nederlands. Het initiatief gaat uit van het Huis van het Nederlands Brussel en loopt tot eind 2016.
Het project was aangekondigd in de beleidsnota van minister voor Brussel Sven Gatz (Open Vld) over de lopende regeerperiode.
“Voor veel jongeren die afstuderen in het Franstalig onderwijs in Brussel is een gebrek aan een degelijke kennis van het Nederlands een serieuze handicap bij het zoeken naar een job,” zegt Segers. Volgens het parlementslid is het Nederlands geen ‘sexy keuze’ voor jongeren en bieden sommige scholen enkel Engels aan.
Daarom lanceert het Huis van het Nederlands Brussel eind augustus een sensibiliseringscampagne met een proefproject. Dat focust vooral op technische scholen en laat leerlingen onder andere een wandeling maken door Brussel, om hen te tonen waar er Nederlands gesproken wordt in Brussel en waarom ze de taal nodig hebben.
Heel wat Nederlandstalige Brusselse instellingen dragen bij aan het project. Zo zullen onder andere Muntpunt, De Beursschouwburg en ook BRUZZ meewerken aan verschillende opleidingen en workshops. Na de pilootfase volgt er in 2017 een structureel aanbod Nederlands voor Brusselse Franstalige scholen.
Voor meer informatie zie de site.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder