Warm lopen voor het Nederlands in Brussel
Binnenkort loopt er in vijf Franstalige secundaire scholen in Brussel een pilotproject om jongeren warm te maken voor het Nederlands. Het initiatief gaat uit van het Huis van het Nederlands Brussel en loopt tot eind 2016.
Het project was aangekondigd in de beleidsnota van minister voor Brussel Sven Gatz (Open Vld) over de lopende regeerperiode.
“Voor veel jongeren die afstuderen in het Franstalig onderwijs in Brussel is een gebrek aan een degelijke kennis van het Nederlands een serieuze handicap bij het zoeken naar een job,” zegt Segers. Volgens het parlementslid is het Nederlands geen ‘sexy keuze’ voor jongeren en bieden sommige scholen enkel Engels aan.
Daarom lanceert het Huis van het Nederlands Brussel eind augustus een sensibiliseringscampagne met een proefproject. Dat focust vooral op technische scholen en laat leerlingen onder andere een wandeling maken door Brussel, om hen te tonen waar er Nederlands gesproken wordt in Brussel en waarom ze de taal nodig hebben.
Heel wat Nederlandstalige Brusselse instellingen dragen bij aan het project. Zo zullen onder andere Muntpunt, De Beursschouwburg en ook BRUZZ meewerken aan verschillende opleidingen en workshops. Na de pilootfase volgt er in 2017 een structureel aanbod Nederlands voor Brusselse Franstalige scholen.
Voor meer informatie zie de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


