Nieuws
Leerlijnen voor de Internationale Schakelklassen en Webinar
Op de studiedag van LOWAN-vo op 11 april jl. zijn de leerlijnen voor het eerste opvangonderwijs nieuwkomers vo gepresenteerd. De beoogde eindniveaus worden vastgesteld, oftewel de uitstroomprofielen en wat er nodig is om het gewenste eindniveau te behalen. Na een verlengde intake worden leerlingen aan een leerlijn gekoppeld.
LOWAN-vo organiseert op 6 juni een webinar over de leerlijnen in de ISK. Hoe ga je met deze leerlijnen aan de slag en geef je invulling aan een betere doorstroom?
Website bieb voor asielzoekers
Bibliotheken in Nederland hebben samen een website voor vluchtelingen gelanceerd waarop allerlei initiatieven in de buurt van asielzoekerscentra zijn terug te vinden.
Op de site ziet een vluchteling waar de dichtstbijzijnde bibliotheek zich bevindt en waar men terecht kan voor het leren van de Nederlandse taal, studeren en inburgeren. De website geeft ook nuttige informatie voor mensen die vrijwilligerswerk doen voor vluchtelingen.
Zie de site.
Databank lesmaterialen Internationale Schakelklas
Met de huidige toestroom van nieuwkomers in het onderwijs is er veel vraag naar geschikt lesmateriaal. LOWAN vindt het belangrijk dat dit materiaal op een snelle en overzichtelijke manier te vinden is.
Op de LOWAN-website is daarom een databank Lesmaterialen opgezet met lesmaterialen en ondersteunende informatie voor het eerste opvangonderwijs aan nieuwkomers. Op de met 800 deelnemers zeer drukbezochte en geslaagde studiedag van LOWAN-vo werd de databank gelanceerd en zeer positief ontvangen.
Love Europ app van het Rode Kruis
Het Rode Kruis lanceerde al de Love Europe app, waarmee vluchtelingen praktische informatie kunnen vinden over het land waar zij zich bevinden. De app bevat ook in meerdere talen uitleg over de cultuur en mentaliteit in de verschillende Europese landen. Informatie over deze app is te vinden op een filmpje.
Zingend Nederlands leren in Brussel
Sinds kort kunnen anderstaligen in de AB in Brussel al zingend Nederlands leren. Het is een initiatief van theatergroep Fast Forward, waarbij immigranten Nederlandstalige liedjes aangeleerd krijgen. Het is intussen al de zevende sessie van Gelukkig zijn.
Universiteiten en hogescholen in Nederland delen ervaringen over begeleiding vluchtelingstudenten
Vrijdag 18 maart organiseerden VSNU, Vereniging Hogescholen en het ministerie van Onderwijs een werkconferentie over vluchtelingen in het hoger onderwijs. Ruim 120 beleidsmedewerkers en taalexperts van hogescholen en universiteiten wisselden met elkaar ervaringen uit over begeleiding
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vertelde over de Taskforce Vluchtelingen.
Prachtige gedichten van anderstaligen over het Prachtige gedichten van anderstaligen over het thema Herinnering
‘Herinnering’, is in Vlaanderen het thema van de poëzieweek van dit jaar. Na een inspirerende poëzieles schreven de studenten van Linguapolis in Antwerpen zelf gedichten rond het thema.
Krist, een student van het taaljaar, zorgde voor een mooie lay-out voor de winnende gedichten. Het resultaat is een schitterende poster die je in het Linguapolisgebouw kan bewonderen en ook via de site.
Traject rond inburgering moet beter
Er loopt een onderzoek naar de knelpunten rond het inburgeringsexamen dat nieuwkomers in ons land moeten afleggen. Dat schrijft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 april in een brief aan de Tweede Kamer. Aanleiding is het tegenvallende aantal nieuwkomers dat het inburgeringsexamen succesvol afrondt. De minister wil ook dat de eisen aan de aanbieders van inburgeringlessen worden aangescherpt.
Laaggeletterden zijn vaker arm
Mensen die problemen hebben met lezen, schrijven en rekenen zijn vaker arm dan niet-laaggeletterden. Dat blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek van de Stichting Lezen & Schrijven.
Dat laaggeletterden moeite hebben volwaardig mee te doen in de samenleving, was al bekend. Maar nu is ook een directe relatie met armoede vastgesteld. Bijna één op de vijf laaggeletterden moet ten minste één jaar rondkomen van een inkomen onder de armoedegrens; dat is twee keer zoveel als bij niet-laaggeletterden.
Verteltheater: Trekbijen en hun verhaal
Luister en geniet van korte en lange verhalen van Nt2-cursisten. Veerle Ernalsteen sprokkelde vorig schooljaar in de Nt2-klas heel wat boeiende verhalen. Dit schooljaar organiseerde Atlas in Antwerpen in maart 2016 een verteltournee langs alle Nt2-scholen en Atlas.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder



