21ste eeuwse vaardigheden: tien ontwerpprincipes door Erno Mijland
21ste eeuwse vaardigheden is het thema van het laatste nummer van Les (Les 198, juni 2016). Hoe ontwerp je zelf projecten en leeractiviteiten die (mede) tot doel hebben te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden van je leerlingen?
Erno Mijland ontwierp tien ontwerpprincipes om mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie zie de site van Innofun (Leren innoveren).
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder