Internationale Schakelklas en doorstroom naar vo en mbo
Het NRC kopte afgelopen week ‘Asielkind leert onder zijn niveau’. Een interview met Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad en Jur Moorlag, tot voor kort directeur van de ISK Drachten.
Uit de Lowan nieuwsbrief.
Talent gaat verloren
35 procent van de Isk-leerlingen stroomt door naar een schoolniveau onder zijn of haar niveau. Dat blijkt uit een peiling onder 44 Isk-directeuren, uitgevoerd door de VO-raad. Op de Isk leren ze Nederlands en worden ze klaargestoomd voor het voortgezet onderwijs of het mbo – afhankelijk van hun leeftijd. Van de leerlingen die naar het vo doorstromen, gaat bijna 70 procent naar praktijkonderwijs of vmbo basis of kader. En van de jongeren die naar het mbo gaan, komt 80 procent op de entreeopleiding terecht.
Dat betekent dat het merendeel van de kinderen op de laagste treden van het onderwijs terechtkomen. En dat is zorgelijk, zegt Paul Rosenmöller, er gaat zo een hoop talent verloren.
Lees het NRCartikel hier.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


