Les 198 is verschenen. Thema: 21ste eeuwse vaardigheden
Het nieuwste nummer van Les is verschenen. Het thema van dit nummer is 21ste eeuwse vaardigheden. Oftewel: over welke vaardigheden moet de 21ste eeuwse burger beschikken om goed te kunnen functioneren in de 21ste eeuw? En wat zijn de consequenties voor het taalonderwijs? Is het taalonderwijs per definitie anders dan in de 20ste eeuw en zo ja: hoe dan en waarom? En voor iedereen?
Bij ‘21ste eeuw’ denken we automatisch aan ict-skills. Daar zijn dan ook verschillende artikelen over te vinden. Maar toekomstbestendig (taal)onderwijs is meer dan ict-skills, bijvoorbeeld ook vaardigheid in kritisch denken. En wat betekent de 21ste eeuw voor het toetsen van taalvaardigheid?
Verder zijn in dit nummer de winnende teksten en het bijbehorende juryrapport te vinden van de Schrijfprijs NT2 2015-2016.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder