Onderzoek Isk en ouderbetrokkenheid in vo. Start van twee NRO onderzoeksprojecten
ITTA gaat in samenwerking met verschillende scholen twee praktijkgerichte onderzoeken uitvoeren in het kader van NRO (NRO is Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek): één gericht op een verlengde intake voor Isk-leerlingen en één op het gebied van ouderbetrokkenheid in het vo.
Uit de ITTA nieuwsbrief
Passend onderwijstraject voor nieuwkomers
Dit onderzoek richt zich op een verlengde intake in de ISK (Internationale Schakelklas). In Passend onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs onderzoeken we of je met een verlengde intake beter kunt bepalen welk onderwijstraject een leerling het beste kan volgen. In plaats van een korte intake bij binnenkomst, gaan we in de verlengde intake extra informatie verzamelen om een beter beeld te krijgen van de leerling. De uitkomsten moeten helpen de leerling beter te plaatsen en de docent handvatten bieden over de instructiebehoeften van de leerling. In dit onderzoek wordt samengewerkt met dr. Sible Andringa van de UvA.
Een brug tussen school en thuis
Ouderbetrokkenheid in het po heeft veel aandacht, maar in het vo is de praktijk (nog) weerbarstiger vanwege de leeftijd van de leerlingen en de aard van de mogelijke ouderbetrokkenheid. In het project Interactievaardigheden Voor Ouders in het Voortgezet Onderwijs (IVOVO) gaan we een methodiek voor ouderbetrokkenheid in het vo uitwerken en de effecten evalueren. Deze methodiek streeft ernaar de kloof tussen school en thuissituatie te overbruggen. Hoogleraar dr. Folkert Kuiken is partner in dit onderzoek.
Op de hoogte blijven?
Wilt u op de hoogte blijven over de uitkomsten van een van deze of beide onderzoeken? Stuur dan een mail naar info@itta.uva.nl.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder