Nieuws
Tool Welbevinden nieuwkomersleerlingen
Pharos heeft een nieuwe website over welbevinden ontwikkeld. Speciaal voor teamleden die werken in het onderwijs met nieuwkomers. Je vindt hier inhoudelijke informatie, praktische tips en handvatten, links naar materialen, verwijzingen naar andere relevante websites.
Podcast Vernieuwenderwijs: Hoe kun je voorkennis benutten?
In deze podcastaflevering gaan Linda Litjens en Wessel Peeters op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je voorkennis benutten?
“De meest invloedrijke factor voor het leren is dat wat de lerende al weet." In deze aflevering bespreken de podcastmakers van verneiuwenderwijs deze uitspraak. Wessel legt uit waarom voorkennis zo'n belangrijke rol speelt in leren.
De makers bespreken hoe voorkennis zowel positieve als negatieve invloed heeft op het leerproces en delen tips over hoe je in je les gebruik kunt maken van deze invloedrijke factor.
Ikdoemee.be bundelt oefenkansen in Vlaanderen
Ikdoemee.be is de meertalige databank met activiteiten die toegankelijk zijn voor nieuwkomers en anderstaligen. Ikdoemee.be bundelt activiteiten voor wie nieuw is en Nederlands oefent in Vlaanderen en Brussel. Door deel te nemen aan de activiteiten op ikdoemee.be oefen je Nederlands en bouw je je sociaal netwerk uit.
De website is opgezet door drie agentschappen: het Vlaams Agentschap Integratie en Inburgering, Amal (Gent) en Atlas (Antwerpen). Vlaamse en Brusselse organisaties kunnen op deze website activiteiten publiceren.
LingoClip, taal oefenen met liedjes
Muziek stimuleert het leren en bevordert het onthouden op een natuurlijke manier. LingoClip is een leuke manier om een andere taal te leren via muziek. Met behulp van deze tool speel je video's en songteksten van je favoriete nummers af. Zo verhoog je de luistervaardigheid, breidt je woordenschat uit en verbeter je je uitspraak. Er is een uitgebreide bibliotheek met liedjes aanwezig met meer dan 12 talen waaronder Nederlands. Je kunt er karaoke mee doen bijvoorbeeld en je kunt invuloefeningen maken bij de songtekst. Je kunt de app gratis downloaden.
Nieuw verschenen: Het verhaal van Bashir Abdi: Rennen voor je leven
Bashir Abdi is vijf jaar oud wanneer de oorlog in Somalië uitbreekt. Zijn moeder gaat op zoek naar een beter leven voor haar gezin, maar verliest daardoor het contact met haar man en kinderen. Samen met zijn vader, broers en zus vlucht Bashir voor de oorlog. Ze gaan op zoek naar zijn moeder. Bashir is dertien jaar oud wanneer hij aankomt in België, het land waar zijn moeder asiel vond. Hij maakt nieuwe vrienden en start met atletiek. Lopen is voor Bashir een manier om het verleden te vergeten. Hij loopt sneller en verder..
Prijs: €8,99
Auteur: Peter Vervaet
Uitgeverij Vrijdag & Wablief
Nieuw verschenen: Floris en Blancefloer & Woord in kleur
Floris en Blancefloer is een 13e-eeuws sprookje. Het is nu hertaald naar een vlot leesbare tekst met prenten, door Anne Remy & Laura Somers. Met tekeningen van cursisten van Ligo Antwerpen, onder begeleiding van Laura Vargas. Het lesmateriaal werd ontwikkeld voor NT2-cursisten op 1.2 (ERK A1) niveau, ook cursisten met ander niveaus zullen er plezier aan beleven.
Woord in kleur laat de resultaten zien van Vijftig Ligo cursisten uit alle hoeken van de wereld die werkten met woorden. Wat is poëzie? Wat is fantasie? Woorden en zinnen ontstonden uit associatie. Vliegen van zot geluk. De mooiste woorden werden kleurrijke papieren collages.
Collages van zinnen werden gedichten. Gedichten werden geplakt en gerapt, voorgedragen en uitgedragen.
Uitgever Ligo Antwerpen
Nieuw verschenen: nieuwe serie Superrr Taalboek
De serie Superrr Taalboek is een reeks werkboeken speciaal voor leerlingen in de ISK/OKAN op A1-niveau. De werkboeken bestaan uit makkelijke, fictieve verhalen die herkenbaar zijn voor jongeren. Bijvoorbeeld over de eerste werkdag, samenwerken, vriendschap, en verliefd zijn. De serie Superrr Taalboek is een aanvulling op de eerdere serie Superrr.
De verhalen zijn opgedeeld in korte hoofdstukken. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een woordenlijst en een aantal verwerkingsopdrachten. Deze opdrachten bestaan uit drie niveaus: van makkelijk, naar moeilijk. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld beginnen met de makkelijke opdrachten, om later verder te gaan met de moeilijkere opdrachten.
De opdrachten bestaan uit zowel meerkeuzevragen als open vragen die betrekking hebben op het verhaal. Door zo met de vocabulaire uit het verhaal aan de slag te gaan, leren leerlingen snel nieuwe woordenschat.
Auteur: Mirjam Eppinga
Leesniveau: A1
Serie: Superrr Taalboek
Prijs: €22,- (bij afname van 15 exemplaren of meer € 16,50 per stuk)
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren
Zes motiverende breinprincipes
Motivatie is een erg belangrijk aspect van het leren. Een goede motivatie kan het leren versterken evenals dat een minder goede motivatie het leren kan doen afnemen. Tegelijkertijd is het ook een erg complex aspect. Het is niet voor niets één van de meest onderzochte onderwerpen binnen het onderwijs. Hoe zorg je nu voor een goede motivatie in en rondom je lessen? In dit artikel gaan de auteurs van Vernieuwenderwijs in op motiverende breinprincipes én kun je een poster downloaden om jezelf en collega’s te inspireren.
Oefenen.nl Leesplankje vernieuwd
Oefenen.nl heeft de video's van Het leesplankje 1 vervangen. Met Het leesplankje 1 oefen je met Nederlandse klinkers, letters en woorden. Logopediste Ilje leert de leerders om 170 woorden goed uit te spreken.
Zorg voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV)
Bijna alle ISK’s hebben te maken met leerlingen die als minderjarige zonder familie naar Nederland zijn gekomen. Deze leerlingen kennen we als amv – een afkorting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De amv’s hebben veel overeenkomsten met hun klasgenoten. Net als de andere ISK-leerlingen hebben zij afscheid moeten nemen van hun thuisland. En net als hun klasgenoten beleven zij hun puberjaren in een nieuwe context en moeten zij een nieuwe taal leren in een onbekende schoolomgeving.
Echter er zijn ook verschillen met de andere leerlingen. De overgrote meerderheid van de amv’s heeft een lange en vaak traumatische vluchtroute achter de rug. Onderzoeker Eva Klooster verzorgde een presentatie hierover op de LOWAN-vo directiebijeenkomst ISK’s op 20 maart 2024. LOWAN besloot eerder een praktijkonderzoek te laten doen om meer zicht te krijgen op de mogelijkheden om AMV’s te ondersteunen. Eva bezocht in opdracht van LOWAN, scholen en sprak met leerlingen, professionals uit het onderwijs, de zorg en de omgeving van de ISK’s. De presentatie is hier te zien.
Het artikel dat hierover geschreven is staat hier.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


