Nieuws
Doe mee met onderzoek ANT2. Oproep
Beste docenten alfabetisering NT2,
Sinds een tijdje doet Kaatje Dalderop onderzoek naar de ontwikkeling van leervaardigheden bij cursisten in de alfabetisering NT2. Jouw hulp is daarbij nodig. Zou je mee willen doen aan het onderzoek en de vragenlijst willen invullen?
Klik hier voor de link.
Workshops van Wablieft
Er is steeds meer interesse van scholen om Wablieft te gebruiken in de klas. Maar hoe doe je dat concreet?
- Welke Wablieft-producten passen het best bij je doelgroep?
- Hoe kan je lesinhoud koppelen aan de actualiteit?
- Hoe kan je concreet leesplezier bij je leerlingen stimuleren?
- Hoe werk je aan leesstrategie met Wablieft?
In deze workshops kom je het allemaal te weten!
Wablieft biedt workshops aan voor verschillende doelgroepen. Voor elke doelgroep bestaan er andere Wablieft-producten. Zo kan elke lesgever Wablieft optimaal in de les gebruiken. Meer weten klik hier.
25 juni: Online lancering van Basisboek Alfa NT2
Op vrijdag 25 juni werd in een levendige onlinebijeenkomst het Basisboek Alfa Nt2 gelanceerd. Het werd geschreven door Annemarie Nuwenhoud.
Basisboek Alfa-NT2 helpt alfa-docenten om cursisten cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest, optimaal te begeleiden op de weg naar hun geletterdheid.
De onlinebijeenkomst resulteerde niet alleen in een warm pleidooi voor maatwerk, maar ook voor behoud van echte alfabetisering in deze tijd van gerichtheid op functionaliteit. Richt je niet te snel alleen op de mondelinge vaardigheden, ontneem analfabeten geen kansen, geef hen zo nodig meer tijd. Geletterdheid is een absolute voorwaarde voor zelfstandigheid en emancipatie.
Vier pictogrammenboekjes en een woordenboekje met belangrijke zinnen voor op het gemeentehuis
Het Vlaamse Vzw ‘de Rand’ heeft vier pictogrammenboekjes uitgebracht.
De Rand helpt ook nieuwkomers in de gemeente met een woordenboekje met belangrijke zinnen voor op het gemeentehuis.
Financiƫle redzaamheid jonge alleenstaande vluchtelingen
Wat doe je als je maandelijks geld tekort komt? Hoe houd je je financiën op orde als je de Nederlandse (financiële) systeemwereld niet of nauwelijks kent en daarnaast geen sociaal vangnet hebt om jou te helpen? Hoeveel ruimte heb je dan nog om fouten te maken? Deze vragen zijn de realiteit voor (jonge) alleenstaande vluchtelingen in Nederland.
Movisie schreef een artikel waarin ze ingaat op de huidige financiële situatie van alleenstaande vluchtelingen en delen ervaringsdeskundigen hun kennis over wat volgens hen nodig is voor een goede ondersteuning richting financiële zelfredzaamheid.
Actief burgerschap in OKAN
Deze website van GO! richt zich naar de Vlaamse OKAN-teams die aan de slag willen gaan met het GO! leerpad Actief burgerschap in OKAN. Alle informatie over het leerpad, de achterliggende visie en de ondersteunende tools vind je op deze website.
Actief burgerschap zit in het hart van het pedagogisch project van het GO!. Als concretisering van en aanvulling op de Leerlijn Actief Burgerschap voor secundaire scholen ontwikkelde het GO! een leerpad Actief burgerschap voor OKAN.
Statushouders in het MBO
Statushouders in het MBO
KIS (Kennisplatform Integratie&Samenleving) onderzocht de onderwijs carrière van statushouders binnen het mbo, en doet aanbevelingen om deze carrière succesvol te laten verlopen.
In dit rapport brengen Suzan de Winter-Koçak en Judith Sudhölter in beeld hoe de onderwijs-carrière op het mbo van (veelal jonge) statushouders verloopt. Lukt het hen om de overstap van de entreeopleiding naar niveau twee te maken? Tegen welke mogelijke barrières lopen zij aan op niveau twee en de hogere niveaus (drie en vier) en welke goede voorbeelden zijn er te noemen vanuit de praktijk? Maar bovenal: wat is er nodig om statushouders succesvol door- en uit te (laten) stromen binnen het mbo?
Conversatieganzenbord. Uitgave De Rand
Iedereen weet dat je door spellen veel taal uitlokt. Bij De Rand kun je een leuk conversatieganzenbord voor NT2-leerders - niveau A2-B1 – downloaden.
Nieuwe titels Eenvoudig Communiceren
Bij Eenvoudig Communiceren zijn weer een paar boeiende titels uitgekomen, beide van de hand van Marian Hoefnagel.
- Mijn naam is Anne. Dagboekbrieven van Anne Frank
Genomineerden bekend voor prijs Ambassade van de Verdraagzaamheid.
Twaalf lokale projecten en organisaties die zich het afgelopen jaar in Nederland hebben ingezet voor interculturele verdraagzaamheid zijn genomineerd voor de prijs ‘Ambassade van de Verdraagzaamheid.’
De prijsuitreiking is een initiatief van de Stichting Eén Land Eén Samenleving in samenwerking met het Paleis van de Verdraagzaamheid, met steun van de Haëlla Stichting en onder auspiciën van de Nederlandse Commissie van UNESCO.
De nominaties zijn bekend gemaakt op 21 mei 2021, de Internationale UNESCO-dag van de Culturele Diversiteit en de winnaar wordt bekendgemaakt in november 2021, rondom de internationale dag van verdraagzaamheid op 16 november. Vanaf halverwege september 2021 kan iedereen in Nederland via de website van het Paleis van de Verdraagzaamheid haar of zijn stem uitbrengen.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder