extra info Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek (Les 233)
In het artikel van Rosemary Vonk in Les 233 Alle leerlingen plukken de vruchten. Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek wordt verwezen naar de Kijkwijzer, een observatie-instrument en naar een praktijkvoorbeeld waarin TVO is terug te vinden in en aardrijkskundeles.
In het artikel van Rosemary Vonk in Les 233 Alle leerlingen plukken de vruchten. Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek wordt verwezen naar de Kijkwijzer, een observatie-instrument.
Kijkwijzer 'De Olympusles'
Thema 1 |
Pedagogisch leerklimaat |
De docent heeft duidelijk de regie van de les in handen.
|
|
|
De docent toont positieve, persoonlijke aandacht vanuit een open houding. |
|
|
De docent bevordert dat leerlingen respectvol met elkaar omgaan. |
|
|
De docent heeft hoge verwachtingen van de leerlingen en spreekt deze uit. |
|
|
De docent handelt naar het normatieve kader van het Olympus College. |
|
|
Ook de docent laat een lerende houding zien. |
Thema 2 |
Didactisch leerklimaat |
De docent draagt zorg voor een efficiënte tijdsbesteding in de les. |
|
|
De docent activeert bij de start van de les voorkennis. |
|
|
De docent geeft een complete instructie op de werkvorm die de leerlingen gaan uitvoeren. |
|
|
De docent begeleidt de leerlingen tijdens de werkvorm. |
Thema 3 |
Leerdoelen |
De docent zorgt bij de kop van de les dat het leerdoel en het nut ervan duidelijk is. |
|
|
De docent biedt in de romp van de les (activerende) oefenvormen aan die gekoppeld zijn aan het leerdoel. |
|
|
De docent bevraagt bij de staart van de les de leerlingen waar zij staan ten aanzien van de leerdoelen. |
Thema 4 |
Taal |
De docent benoemt expliciet het taaldoel van de les. |
|
|
De docent besteedt aandacht aan schooltaal en vaktaal. |
|
|
De docent daagt leerlingen uit om te spreken en te schrijven. |
|
|
De docent gebruikt rijke taal in woord en schrift. |
|
|
De docent geeft de leerlingen feedback op taalgebruik. |
Thema 5 |
Afstemming |
De docent controleert of de leerlingen de lesstof begrijpen. |
|
|
De docent geeft leerlingen die dat nodig hebben extra of aanvullende instructie of ondersteuning, zodat iedere leerling in staat is om de leerdoelen te behalen. |
|
|
De docent geeft leerlingen die meer uitdaging nodig hebben de mogelijkheid om basisstof compacter te verwerken en met verrijkingsstof aan de slag te gaan. |
|
|
De docent nodigt de leerlingen uit om vragen te stellen. |
|
|
De docent geeft de leerlingen (individueel) feedback op het werk. |
Thema 6 |
Zelfregulerend leren |
De docent geeft de leerlingen gerichte feedback op hun leerproces. |
|
|
De docent helpt de leerlingen een inschatting te maken waar zij staan ten aanzien van het leerdoel. |
|
|
De docent helpt de leerlingen strategieën toe en aan te passen. |
|
|
De docent helpt de leerlingen hun eigen prestaties te evalueren. |
In het artikel van Rosemary Vonk in Les 233 Alle leerlingen plukken de vruchten. Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek wordt verwezen naar een praktijkvoorbeeld. Dat vind je hieronder.
De praktijk: een aardrijkskundeles
Om een en ander met een praktijkvoorbeeld te illustreren volgt hier een aardrijkskundeles aan mavo 3 over ‘arm en rijk’.
Hoofddoel van dit thema: leerlingen inzicht geven in de verdeling van welvaart en armoede wereldwijd en de impact hiervan op de bevolking en het milieu. Dit thema helpt leerlingen om te begrijpen waar economische ongelijkheid vandaan komt en wat de oorzaken en gevolgen ervan zijn. Ze leren statistieken en gegevens over welvaart en armoede te analyseren en te interpreteren. Ze leren verder welke mogelijke oplossingen aangedragen kunnen worden voor de problematiek rondom de welvaartskloof.
Voorafgaand aan de les maken we een analyse van de school- en vaktaalwoorden die leerlingen moeten beheersen. Vaktaalwoorden nemen we altijd op in onze lessen, schooltaalwoorden geven ons inzicht in de taal die leerlingen nodig hebben om het thema te beheersen.
Stel dat we nu de les voorbereiden, dan formuleren we leerdoelen en een taaldoel. Die mogen ook in hetzelfde doel verwerkt zitten:
· Leerlingen kunnen uitleggen aan hun klasgenoten op welke manieren wijken verbeterd/opgeknapt kunnen worden.
· Leerlingen leren de schooltaalwoorden maatregel, type, gevolg.
Vervolgens bereiden we een les voor met de pijlers van het taalgericht vakonderwijs (context, taalsteun en interactie).
Context
De docent activeert voorkennis door leerlingen te vragen naar kenmerken van de wijk waarin zij wonen. Hij of zij voert een onderwijsleergesprek, maar vraagt tussendoor ook aan leerlingen om de vragen in tweetallen te bespreken zodat meer leerlingen spreken. De docent stelt vragen als: ‘Beschrijf wat je ziet als je naar school fietst’, ‘Voel je je veilig in jouw wijk?’, ‘Waarom voel je je wel of niet veilig?’ en ‘Zijn de gebouwen in jouw wijk goed onderhouden?’ Tijdens dit gesprek vraagt de docent goed door en noteert school- en vaktaal op het bord als hij of zij die tegenkomt. Een leerling zegt bijvoorbeeld: ‘Er wordt veel aan onderhoud gedaan in mijn wijk. De hele wijk staat vol met steigers. Ze zijn de dakpannen aan het vernieuwen.’ Dan noteert de docent het woord renovatie op het bord.
Taalsteun
De docent geeft vervolgens een presentatie over de stof waarin elk vaktaalwoord ondersteund wordt met een afbeelding. Als opdracht bij de presentatie geeft de docent een schema mee waarin de vaktaalwoorden en de schooltaalwoorden staan. Leerlingen kunnen tijdens de presentatie gericht de betekenis van de woorden opschrijven.
Interactie
Na de presentatie krijgen de leerlingen een stukje tekst over een achterstandswijk. Deze moeten ze in tweetallen lezen. Vervolgens bespreken ze met elkaar wat ze zouden kunnen doen om de wijk weer op te knappen. Aan het einde van de les vraagt de docent een paar voorbeelden.
School en vaktaalwoorden Aardrijkskunde periode 1 Arm en rijk mavo 3
Woorden uit het vak die je moet kennen.
1.1 arm en rijk in de wereld
1. welvaart.
2. BBP per persoon
3. koopkracht
4. armoedegrens
5. werkgelegenheid
6. beroepsbevolking
7. formele sector
8. informele sector
9. welzijn
10.human development index
11.levensverwachting
12.alfabetiseringsgraad
13.hoge inkomenslanden
14.lage lonen landen
1.2 regionale verschillen.
1. regionale ongelijkheid
2. BRP perpersoon
3. sociale ongelijkheid
4. bebouwingsdichtheid
5. woonomgeving
6. mijn poort
7. landbouw
1.3 Verandering in woonbuurten
1. verpaupering
2. mobiliteit
3. renovatie
4. sanering
5. woningverdunning
6. gentrificatie
7. bouwperiode
1.4 De positie van Nederland binnen Europa
1. luchtkwaliteit
2. waterkwaliteit
3. zuigelingen sterfte
4. welvaartsziekte
Woordenschat ter ondersteuning aan het vak aardrijkskunde (schooltaalwoorden)
1. sector
2. in iets voorzien
3. score
4. vaccinatie
5. gemiddeld
6. natuurlijke reden
7. iets vormen
8. openbaar
9. vaste lasten
10. oorzaak
11. gevolg
12. type
13. recreatie
14. aids
15. positie
16. maatregel.
17. overeenkomst
18. chronologisch
19. verband
Rosemary Vonk is lerarenopleider en docent aardrijkskunde op het Olympuscollege in Arnhem. Correspondentie:r.vonk@olympuscollege.nl.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER