Taalhoudingen en Identiteit: Internationale Dag van de Moedertaal
Op 11 februari 2025 organiseren RADAR Antidiscriminatiebureau en HLE Network samen een webinar ter gelegenheid van de UNESCO Internationale Dag van de Moedertaal.
Deze discussie is gericht op een algemeen publiek van ouders, reguliere onderwijzers, journalisten en overheidsfunctionarissen die willen begrijpen waarom er een internationale dag is om stil te staan bij onze houding ten opzichte van taal en om de taalrechten van minderheidssprekers te herinneren. Zijn mensen zich ervan bewust dat negatieve ideeën over taaldiversiteit onbewust kunnen worden doorgegeven aan kinderen? Kunnen zij daardoor meertaligheid als iets negatiefs zien en mogelijk zelfs hun moedertaal afwijzen of verliezen?
De Internationale Dag van de Moedertaal is op 21 februari. Je kunt je registreren voor het webinar op 11 februari via de website.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


