Nieuws

podcast nieuwe inbrgering. gesprek met Renee Frissen
3 juni 2021

Interview in de Correspondent over inburgering

Interessant luistervoer over het nieuwe inburgeringstelsel op De Correspondent: Interview met Renee Frissen van Open ambessy.

Nederland is op papier een van de beste plekken waar nieuwkomers terecht kunnen komen. Maar in de praktijk zijn velen van hen ongelukkig. Dat kan anders, stelt ondernemer Renée Frissen. En dat begint met beter luisteren naar hun individuele verhaal.

Lees verder
Vlaamse Centra voor Basiseducatie heten voortaan Ligo
29 mei 2021

Leerpunt in Dendermonde, Basiseducatie in de Kempen, Open School in Antwerpen... Inmiddels is het overal Ligo. Ligo is inmiddels in Vlaanderen dé leerpartner in basiscompetenties, voor alle laaggeletterde volwassenen die het nodig hebben. Samen met partnerorganisaties ondersteunt Ligo haar cursisten om hun kansen in de samenleving te vergroten. Voor verdere uitleg bekijk het filmpje.

Bij de lancering van Ligo werden cursisten in de schijnwerpers gezet: Ronny, Tirhas, Mehdi, Evelyne en Ezatullah delen hun verhaal. Het zou mooi zijn als hun eerlijke getuigenissen een deel van de andere 800.000 laaggeletterde volwassenen in Vlaanderen zouden overtuigen om de stap te zetten naar een versterkend traject bij Ligo.
Lees alle getuigenissen 
hier

 

Lees verder
Oproep aan ANT2-docenten: Online Survey Europees Raamwerk Alfabetisering
5 mei 2021

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de afronding van een Europees raamwerk Alfabetisering (LASLLIAM). Het raamwerk is vergelijkbaar met het ERK, maar dan specifiek gericht op alfabetiseringsonderwijs (van 0 tot en met A1).
De Raad van Europa wil nog graag eenmaal feedback van ervaren alfabetiseringsdocenten op de schalen met descriptoren (nu nog in het Engels). Daarom organiseert LASLLIAM een online survey onder zoveel mogelijk ANT2-docenten over de descriptoren. Zie je kans de survey in te vullen? Dat kost ongeveer 40 minuten. Je kunt het bericht ook verspreiden onder alfadocenten in jouw instelling.

Meedoen is mogelijk tot 12 mei. Meer toelichting in het Engels vind je hieronder (klik op online survey voor het invullen).

 

 

Lees verder
Examen Spreken A2 vernieuwd
3 mei 2021

Voor het onderdeel Spreken A2 van het inburgeringsexamen wordt binnenkort een nieuw type examenvragen geïntroduceerd. Hiertoe is besloten om meer variatie aan te kunnen brengen in dit examen, zodat het A2-niveau nog beter gemeten kan worden. 

Om kandidaten goed voor te bereiden op het examen, zijn de voorbeeldexamens op www.inburgeren.nl aangepast per 1 mei 2021. Op 1 juli 2021 zullen er voor het eerst vragen van het nieuwe type in het examen verschijnen. 

Lees verder
Nieuwe Start Alfabetisering
3 mei 2021

Uitgeverij NCB heeft 7/43 geheel herzien en heeft onder de titel Nieuwe Start Alfabetisering een hele nieuwe serie samengesteld. Deze serie is bedoeld voor migranten die analfabeet zijn en het Nederlands ook niet kunnen spreken en verstaan. Het materiaal bevat veel oefenstof en biedt woorden en begrippen aan die direct bruikbaar zijn in concrete situaties, zowel in de les als daarbuiten.
Voor meer informatie: www.ncbuitgeverij.nl/alfabetisering

Lees verder
Nieuwe Wet inburgering: tussenrapport pilotprogramma en evaluatie bestaande werkwijzen gepubliceerd
3 mei 2021

Gemeenten staan voor veel keuzes bij de implementatie van de nieuwe Wet inburgering. Ze experimenteren op zes verschillende thema’s in het Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering.Dit voorjaar zijn het tweede tussenrapport over het thema Zelfredzaamheidsroute (Z-route) en twee nieuwe evaluatieonderzoeken in het kader van het Pilotprogramma VOI afgerond.

Voor meer informatie zie de site.

Lees verder
Dagboek van Anne Frank in makkelijke taal
3 mei 2021

In samenwerking met de Anne Frank Stichting geeft Eenvoudig Communiceren de eerste versie in eenvoudige taal van Het Achterhuis uit: Mijn naam is Anne. De uitgeverij schrijft en hertaalt boeken voor mensen die moeite hebben met lezen. 

Lees verder
Nieuw: TaalCompleet. Leer lezen en schrijven
1 mei 2021

In mei is het eerste deel van TaalCompleet, Leer lezen en schrijven, de nieuwe alfabetiseringsmethode van Uitgeverij KleurRijker, verschenen. Hiermee leer je je cursisten technisch lezen en schrijven. TaalCompleet, Leer lezen en schrijven sluit aan bij TaalCompleet, Praat je mee? en is gebaseerd op de (technische) leerdoelen uit het Raamwerk Alfabetisering NT2.

Lees verder
Nieuw: Praktijkboek NT2. Handleiding taal en inburgering
29 april 2021

In het Praktijkboek NT2 komen in twaalf hoofdstukken veel facetten van het vak voorbij: van taalverwerving tot cursisten met beperkingen, van taal gericht op werk tot interculturele communicatie. De drie auteurs (Margreet Verboog, Indrawati Gunawan en Damayanti Gunawan) benaderen het vak vanuit hun eigen discipline: het beleid, de praktijk en de taalverwerving.

Lees verder
Wet inburgering: Zorgen om de Z-route
12 april 2021

In het werkveld van Alfabetisering NT2 leven breed gedeelde zorgen over het onderwijsaanbod voor de analfabete inburgeraar in de nieuwe inburgering.
Leden van de Expertisegroep en de werkgroep Alfabetisering NT2 van de BVNT2 ontwikkelden daarom een advies dat zij hebben aangeboden aan beleidsmakers en uitvoerders.

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. Volle zinnen.

In zinnen. Volle zinnen.
De presentatie van mevrouw Q

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.