Nieuws
Loopbaan na de ISK: jongeren vertellen
In de LOWAN-serie ‘Na de ISK’ vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? In aflevering 4 vertelt Aziz uit Syrië over zijn route van de ISK naar de HKU.
Begeleiden van zelfsturing en samenwerking - Actief leren in vo en mbo
Om actief te leren is het van belang dat leerlingen zichzelf kunnen sturen en kunnen samenwerken. Van docenten wordt verwacht dat zij een leeromgeving creëren die actief leren bevordert en dat zij leerlingen de vaardigheden bijbrengen voor zelfsturing en samenwerking. Belangrijk daarbij is dat docenten op de juiste manier de juiste feedback geven.
Het boek behandelt de leertheoretische en maatschappelijke achtergronden van actief leren, biedt inzicht in de bedoelingen van actief leren en geeft handreikingen voor het begeleiden ervan. Casussen van klassensituaties verbinden de theorie met de dagelijkse praktijk.
Doelgroep
Het boek Begeleiden van zelfsturing en samenwerking is geschreven voor (aankomende) docenten in het vo en mbo die willen leren om hun leerlingen beter te begeleiden tijdens actief leren.
Auteurs: Linda van den Bergh, Anje Ros, Quinta Kools, Hanneke de Laat en Petra Poelmans (allen werkzaam bij Fontys Opleidingscentrum).
Begeleiden van zelfsturing en samenwerking. Actief leren in het vo en mbo
Uitgeverij Coutinho
206 pagina's
€ 26,95
INTT ontwikkelt Online verdiepingsmodule ‘Feedback op schrijfproducten’
In opdracht van de Taalunie ontwikkelt het INTT een aantal verdiepingsmodules voor docenten Nederlands als Vreemde Taal. Zoals wellicht bekend, ondersteunt de Taalunie alle NVT docenten die wereldwijd in circa 40 landen werkzaam zijn en aldaar de Nederlandse taal onderwijzen.
Naast de drie reeds bestaande basismodules voor deze doelgroep, ontwikkeld door CTO in Leuven, wordt het aanbod flink uitgebreid met verschillende nascholingsmodules die afzonderlijk van elkaar zijn te volgen. Zowel CTO als het INTT breiden het aanbod uit.
In december verschijnt Feedback op schrijfproducten in de leeromgeving van de Taalunie, een praktische module met tips & tools en voorbeelden van wat te doen met een tekst van een cursist. Begin volgend jaar volgen Online onderwijs en twee modules over Spreken.
Winnaars videowedstrijd 'Hoe oefen jij je Nederlands?' bekend!
De winnaars van de videowedstrijd 'Hoe oefen jij je Nederlands?' zijn bekend!
Proficiat aan klasgroep 3.1 van CVO Lethas Brussel, de Brugse Spraakmakers uit Stad Brugge en buddywerking De Brugwacht uit Gemeente Wetteren!
Alle inspirerende inzendingen kun je bekijken via het YouTubekanaal van Nederlands oefenen (playlist: ‘Hoe oefen jij Nederlands?’).
Oproep: denk mee over nieuws in makkelijke taal
De NOS heeft samen met de stichting Lezen en Schrijven een nieuwsformat ontwikkeld: het NOS Nieuws van de Week: drie onderwerpen in makkelijke taal. Dit is een journaal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal (NT1’ers en NT2’ers), waarin drie nieuwsonderwerpen van die week aan bod komen.
De NOS zoekt contact met taal-docenten die mee willen doen met dit project en feedback willen geven.
https://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweekhttps://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweek
Studiedag LOWAN-vo een groot succes
Op maandag 8 november 2021 organiseerde LOWAN-vo in de Reehorst te Ede de jaarlijkse studiedag voor alle betrokkenen bij het nieuwkomersonderwijs VO (ISK’s).
De studiedag was een groot succes. Circa 700 deelnemers waren present.
Studiemiddag over Gezondheid en Taal op 19 november 2021
Op 19 november organiseren ITTA, Pharos en Stichting Het Begint met Taal een online studiemiddag over Gezondheid en Taal.
De gezondheid en het welzijn van je cursisten zijn een voorwaarde voor leren. Maar hoe kun je aandacht besteden aan lichamelijke en psychische gezondheid in je les? En hoe geef je cursisten de taal en kennis mee om zich te redden in ons complexe zorgstelsel? En hoe kunnen taalscholen en taalcoaches hier eventueel in samenwerken?
Nieuws vanuit de BVNT2: relevante wijzigingen in nieuwe handleiding van Blik op Werk 2022.
In de nieuwsbrief van de BVNT2 van oktober 2021 staat interessant nieuws voor NT2-docenten die in Nederland les geven binnen de inburgering.
Hieronder nemen we integraal de tekst, geschreven door het BVNT2 bestuur, over.
Relevante wijzigingen voor NT2-docenten in de nieuwe handleiding van Blik op Werk 2022.
Eind van dit jaar zal Blik op Werk de handleiding 2022 voor het keurmerk publiceren. Hier willen we vast de belangrijkste wijzigingen relevant voor NT2-docenten met jullie delen. Let op: het is nog een conceptversie dus er kunnen nog wijzigingen vervallen of bijkomen.
Shadow Game, documentaire over een reis door de schaduwwereld van Europa
Iedere dag proberen tieners, wier thuisland door oorlog is verwoest, Europese grenzen over te steken. Op zoek naar bescherming en een beter leven voert hun reis door een schaduwwereld die wij nooit zien. Hierover is een lange documentaire (90 min), een serie korte follow-up docu’s (30 min), een adventure game en een multimedia serie / tentoonstelling gemaakt.
Nieuwe inburgering: nog geen aanbieders onderwijsroute
Het journalistieke platform Binnenlands Bestuur meldt dat nog geen enkele gemeente een aanbieder heeft kunnen contracteren die vanaf januari de zogeheten onderwijsroute kan aanbieden aan inburgeraars. Het budget dat gemeenten daarvoor willen vrijmaken, en daarvoor van het rijk krijgen, is bij lange na niet genoeg.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder