Nieuws
Oefenen.nl Leesplankje vernieuwd
Oefenen.nl heeft de video's van Het leesplankje 1 vervangen. Met Het leesplankje 1 oefen je met Nederlandse klinkers, letters en woorden. Logopediste Ilje leert de leerders om 170 woorden goed uit te spreken.
Zorg voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV)
Bijna alle ISK’s hebben te maken met leerlingen die als minderjarige zonder familie naar Nederland zijn gekomen. Deze leerlingen kennen we als amv – een afkorting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De amv’s hebben veel overeenkomsten met hun klasgenoten. Net als de andere ISK-leerlingen hebben zij afscheid moeten nemen van hun thuisland. En net als hun klasgenoten beleven zij hun puberjaren in een nieuwe context en moeten zij een nieuwe taal leren in een onbekende schoolomgeving.
Echter er zijn ook verschillen met de andere leerlingen. De overgrote meerderheid van de amv’s heeft een lange en vaak traumatische vluchtroute achter de rug. Onderzoeker Eva Klooster verzorgde een presentatie hierover op de LOWAN-vo directiebijeenkomst ISK’s op 20 maart 2024. LOWAN besloot eerder een praktijkonderzoek te laten doen om meer zicht te krijgen op de mogelijkheden om AMV’s te ondersteunen. Eva bezocht in opdracht van LOWAN, scholen en sprak met leerlingen, professionals uit het onderwijs, de zorg en de omgeving van de ISK’s. De presentatie is hier te zien.
Het artikel dat hierover geschreven is staat hier.
Herziene eindtermen KNM
De herziene eindtermen voor KNM zijn gepubliceerd in de Staatscourant van 16 mei 2024. Het staat in de Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 7 mei 2024, nr. 2024-0000064028, tot wijziging van de Regeling inburgering 2021 in verband het wijzigen van de eindtermen kennis van de Nederlandse maatschappij.
In een bijlage zijn de herziene eindtermen opgenomen voor het onderdeel Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM) van het inburgeringsexamen Nederland. Deze eindtermen zijn een herziening van de eindtermen die vanaf 2015 golden voor het inburgeringsexamen. Het Ministerie van SZW heeft Cito in september 2021 verzocht om deze herziening.
Aanleiding daartoe was enerzijds gewijzigde wet- en regelgeving en anderzijds actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het toegenomen belang van digitale communicatie en informatie. Om ervoor te zorgen dat de vernieuwde eindtermen een zo breed mogelijk draagvlak zouden krijgen, heeft Cito een groot aantal organisaties en individuele personen benaderd met het verzoek actief mee te werken aan de herziening. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2025.
Week van de Geletterdheid 2024
Zoals ieder jaar organiseren Vocvo op 8 september (de Internationale Dag van de Geletterdheid) de Week van de Geletterdheid. Dit jaar gaat de Week door van 8 tot en met 15 september 2024.
Masterclass ‘Actief met Uitspraak’
Op 4 juli 2024 van 10.00 tot 13.00 organiseert Radboud in'to Languages een masterclass voor NT2-docenten over uitspraak. In deze workshop leer je wat de voornaamste uitspraakproblemen bij NT2-leerders zijn en hoe je deze problemen in de groep kunt aanpakken. Extra motiverend is het natuurlijk als de cursisten daarbij geprikkeld en geënthousiasmeerd worden. In de workshop bieden we daarom niet alleen theoretische kennis en handvatten aan, maar laten we ook een aantal activerende werkvormen zien én kun je deze zelf ervaren. Je gaat naar huis met nieuwe kennis en ideeën die je direct in je eigen lessen toe kunt passen.
Handboek doeltaaldidactiek
De auteur van dit Handboek pleit ervoor om de doeltaal te gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Het gaat daarbij niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel.
Podcast: Taal, gewoon doen
Taal Gewoon Doen is een podcast voor docenten moderne vreemde talen. In deze podcast gaan Marrit van de Guchte en Eline van Batenburg op zoek naar frisse en wetenschappelijk onderbouwde ideeën voor de lespraktijk. In elke aflevering bespreken ze een taaldidactisch idee vanuit het perspectief van de docent, de leerling en de onderzoeker. In elke aflevering worden je suggesties aangereikt voor de MVT-les.
Aanmelden studiemiddag AlfaNT2 kan nu
Op 19 april 2024 organiseert Uitgeverij Coutinho een studiemiddag voor Alfa NT2-docenten. Jeanne Kurvers zal een plenaire lezing geven over LASLLIAM en Kaatje Dalderop over leerstrategieën voor alfa-cursisten. Daarnaast zijn er twee workshoprondes met workshops over onder andere buitenschools leren, leesvaardigheid, differentiëren en het belang van luisteren, uitspraak en woorden leren. Aanmelden kan hier.
Nieuw verschenen: Mo en Noor
Mo en Noor is een mooi verhaal over de liefde. Simpel geschreven op A1-niveau en geschikt voor jongeren en volwassenen. Het is in twee versies uitgevoerd, een Vlaamse en een Nederlandse. Het verschil zit ’m in het gebruik van sommige woorden: het Vlaamse GSM voor mobieltje en het Nederlandse vliegveld voor luchthaven; koffers en valiezen; job en baan.
Gyselinck, V. (2023). Mo en Noor. Lezen op niveau A1. Uitgeverij Eenvoudig communiceren. € 14,50
Nieuw verschenen: Verhalen van Nasreddin Hodja
Nasreddin Hodja is een bekende humoristische figuur uit de Turkse folklore. Dit boek, oorspronkelijk uitgegeven in het Nederlands op leesniveau A2, is nu uitgebracht in een tweetalige editie, in het Nederlands en het Turks. Lezers krijgen naast de Nederlandse tekst ook de Turkse vertaling te zien.
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren (red.). (2024). Verhalen van Nasreddin Hodja. Nasreddin Hoca Hikayeleri (Vertaling Ş. Arıöz). Uitgeverij Eenvoudig Communiceren. € 16,50
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder