Nieuws
extra info Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek (Les 233)
In het artikel van Rosemary Vonk in Les 233 Alle leerlingen plukken de vruchten. Taalgericht vakonderwijs als inclusieve didactiek wordt verwezen naar de Kijkwijzer, een observatie-instrument en naar een praktijkvoorbeeld waarin TVO is terug te vinden in en aardrijkskundeles.
Taalhoudingen en Identiteit: Internationale Dag van de Moedertaal
Op 11 februari 2025 organiseren RADAR Antidiscriminatiebureau en HLE Network samen een webinar ter gelegenheid van de UNESCO Internationale Dag van de Moedertaal.
Deze discussie is gericht op een algemeen publiek van ouders, reguliere onderwijzers, journalisten en overheidsfunctionarissen die willen begrijpen waarom er een internationale dag is om stil te staan bij onze houding ten opzichte van taal en om de taalrechten van minderheidssprekers te herinneren. Zijn mensen zich ervan bewust dat negatieve ideeën over taaldiversiteit onbewust kunnen worden doorgegeven aan kinderen? Kunnen zij daardoor meertaligheid als iets negatiefs zien en mogelijk zelfs hun moedertaal afwijzen of verliezen?
De Internationale Dag van de Moedertaal is op 21 februari. Je kunt je registreren voor het webinar op 11 februari via de website.
Lezen Centraal 2025. De Kracht van meertaligheid
Op woensdag 2 april 2025 vindt in het Beatrix Theater Utrecht Lezen Centraal plaats, het jaarlijkse congres van Stichting Lezen. Het thema dit jaar is de kracht van meertaligheid. 
Een kwart van de kinderen in Nederland groeit op met een andere thuistaal dan het Nederlands. In dit congres worden de laatste ontwikkelingen in het denken rond leesbevordering behandeld. 
De keynotespreker is Jim Cummins. Hij zal ingaan op het belang van de inzet van thuistalen voor de identiteit en het leerproces van meertalige kinderen. Ook zullen Orhan Agirdag (KU Leuven) en Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) ingaan op meertaligheid in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs. Ellen-Rose Kambel vertelt over het internationale netwerk van Taalvriendelijke Scholen. 
Aanmelden kan tot 25 maart 2025. Standaarddeelname: € 225,- Studententarief: € 35,-. Plaats: Beatrixtheater, Jaarbeursplein 6A, 3521 AL Utrecht
Wie steekt de draak? Verhalen voor mensen die Nederlands leren lezen
In deze bundel staan korte verhalen uit Nederland. Voor Wie steekt de draak? is geput uit de Volksverhalenbank van de Lage Landen, een databank vol Nederlandse en Vlaamse sagen, sprookjes, legenden, moppen en raadsels opgezet en beheerd door het Meertens Instituut.
Elk verhaal is geschreven op drie niveaus (A1, A2 en B1) en geschikt voor volwassen NT2-leerders, voor oudere ISK- en OKAN-leerlingen en voor Nederlanders die hun leesvaardigheid willen verbeteren.
Van Ulft, W., & Meder, T. (2024). Wie steekt de draak? Boom.
Onverwachte ontmoeting. Leef mee met de klas van Kamila
In Onverwachte ontmoeting lees je het verhaal over een vriendschap die ontstaat tussen de cursisten van een taalschool. Door de toevallige ontmoeting van Randy en Kamila op straat veranderen hun levens en die van hun klasgenoten. Zo krijgt Suchin hulp bij het verrassingsfeestje voor de verjaardag van haar man Frits. Ook Tomek krijgt hulp bij het opknappen van de kinderboerderij. Het ongeluk van Kamila brengt de hele klas in beweging.
Van Adrichem, R. (2024). Onverwachte ontmoeting. Coutinho
Verhalenbundels met korte verhalen: Cocorico! en Nooit vergeten
Voor de beginnende volwassen lezer in Vlaanderen heeft uitgeverij Eenvoudig Communiceren verschillende bundels met korte verhalen uitgegeven. In Cocorico! staan 12 makkelijke korte spannende en grappige verhalen en in Nooit vergeten zijn vijf verhalen opgenomen.
Van Laer, J. (2022). Cocorico!. Eenvoudig Communiceren.
Vispoel, M. (2019). Nooit vergeten. Eenvoudig Communiceren.
Tweede Kamer vraagt aandacht voor de NT2-docent
In de Nederlandse Tweede Kamer is een motie aangenomen met het verzoek aan de regering om de positie van de NT2-docent te versterken. De motie werd ingediend door kamerlid Mikal Tseggai van GroenLinks/PvdA en kwam er dankzij de inspanningen van de BVNT2 en de Algemene Onderwijsbond.
De motie erkent dat NT2-docenten een cruciale rol spelen bij de inburgering – het leren van de taal en cultuur door nieuwe Nederlanders – wat belangrijk is voor hun integratie in onze samenleving. Bovendien stelt de motie dat door een aantal partijen al lange tijd geprobeerd wordt de vaak ongunstige arbeidsomstandigheden van NT2-docenten te verbeteren: veel docenten worden nog steeds slecht betaald, werken onder nulurencontracten en hebben geen cao om op terug te vallen.
De motie vraagt de regering om met ketenpartners (zoals gemeenten en organisaties die betrokken zijn bij de inburgering) te bespreken of ‘Blik op Werk’ kan helpen bij het toezicht op arbeidsvoorwaarden. Daarnaast wordt gevraagd of gemeenten goede arbeidsvoorwaarden voor NT2-docenten kunnen meenemen in hun aanbestedings- trajecten voor inburgeringsonderwijs.
UAF-Award 2024 uitgereikt
Op 18 december maakte Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF bekend dat de UAF-Award 2024 is gewonnen door Tadele Alemu (37 jaar), die in 2017 Ethiopië ontvluchtte. Hij ontvangt de publieksprijs vanwege zijn uitzonderlijke studie- en werkprestaties én zijn maatschappelijke betrokkenheid. Als wetenschapper aan Wageningen University &Research draagt hij bij aan de duurzame voedseltransitie.
Tadele Alemu vluchtte vanwege het regime in Ethiopië, waar hij zijn master afrondde en als docent aan de universiteit werkte. Eenmaal in Nederland moest hij helemaal opnieuw beginnen. Ondanks de vele obstakels die hij onderweg tegenkwam, behaalde hij binnen twee jaar zijn masterdiploma. Momenteel werkt hij aan een promotieonderzoek aan Wageningen University & Research, waar hij zich richt op het duurzaam extraheren van eiwitten uit erwten voor vleesvervangers. Alemu woont met zijn vrouw en kind in Amsterdam.
‘Ik ben enorm dankbaar voor deze prijs’, zei Alemu bij de uitreiking. “Het is een erkenning voor mijn werk en ook een symbool van hoop voor alle vluchtelingen die proberen hun weg te vinden in een nieuwe samenleving. Mijn onderzoek draait om de toekomst van duurzaam voedsel. In Ethiopië gaat het om voedselzekerheid, terwijl het hier in Nederland over duurzaamheid gaat. Ik geloof in 'sustainable food' en wil graag bijdragen aan een betere toekomst.’
Er waren vier vluchtelingen genomineerd voor deze ode aan het talent, de kennis en het doorzettingsvermogen van vluchtelingen.
De drie andere genomineerden waren: Braaha Horani, gevlucht uit Syrië, studeert geneeskunde, en wil zich specialiseren als oogarts. Homa Golestani, gevlucht uit Afghanistan, studeert International Law, Master Internationaal en Europees Recht, Master Criminologie en wil zich inzetten voor vrouwenrechten. Majd Shahoud, gevlucht uit Syrië, studeerde Bouwkunde en droomt van zijn eigen architectenbureau.
Elk jaar begeleidt Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF meer dan 3.200 vluchtelingen, waaruit tientallen kandidaten worden voorgedragen voor de prijs. Dit jaar werden vier genomineerden geselecteerd die uitblinken door hun studie- en werkprestaties én hun maatschappelijke betrokkenheid.
Publicaties over migratie
Les 223 was zo goed gevuld dat we voor de boekbesprekingen over migratie geen plaats meer hadden. Daarom publiceren we dit artikel, dat al opgemaakt was voor het papieren decembernummer, online.
Docenten, opleiders en ondersteuners werkzaam in het NT2-veld in Nederland en Vlaanderen spitsen de laatste tijd extra hun oren. Er kan geen dag voorbijgaan of het gaat in de (sociale) media, op het werk en op straat over migratie. Het gepolariseerde debat raakt ons direct. We werken met de doelgroep waarover het gaat. We kennen de cursisten die hier terechtgekomen zijn en die de rode draad van hun leven weer proberen op te pakken. Ook kennen we hun verhalen.
Nu kent migratie positieve en negatieve kanten. Maar migratie, en dan met name het asielvraagstuk, lijkt steeds meer een maatschappelijke splijtzwam te worden. Daarom leek het de redactie van Les goed om het huidige debat van meer achtergrond en feiten te voorzien, zodat eenieder een eigen genuanceerde mening erover kan vormen. De redactie van Les bespreekt in dit overzicht actuele publicaties over het onderwerp.
Gelukkig Nieuwjaar!
Les wenst al haar lezers een leerzaam, leuk, liefdevol 2025 met veel levendige lessen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder
								
								
								
								
								
								
								

