Nieuws

Nieuw verschenen: Het verhaal van Bashir Abdi: Rennen voor je leven
6 juni 2024

Bashir Abdi is vijf jaar oud wanneer de oorlog in Somalië uitbreekt. Zijn moeder gaat op zoek naar een beter leven voor haar gezin, maar verliest daardoor het contact met haar man en kinderen. Samen met zijn vader, broers en zus vlucht Bashir voor de oorlog. Ze gaan op zoek naar zijn moeder. Bashir is dertien jaar oud wanneer hij aankomt in België, het land waar zijn moeder asiel vond. Hij maakt nieuwe vrienden en start met atletiek. Lopen is voor Bashir een manier om het verleden te vergeten. Hij loopt sneller en verder..

Prijs: €8,99

Auteur: Peter Vervaet

Uitgeverij Vrijdag & Wablief

Lees verder
Nieuw verschenen: Floris en Blancefloer & Woord in kleur
6 juni 2024

Floris en Blancefloer is een 13e-eeuws sprookje. Het is nu hertaald naar een vlot leesbare tekst met prenten, door Anne Remy & Laura Somers. Met tekeningen van cursisten van Ligo Antwerpen, onder begeleiding van Laura Vargas. Het lesmateriaal werd ontwikkeld voor NT2-cursisten op 1.2 (ERK A1) niveau, ook cursisten met ander niveaus zullen er plezier aan beleven.

Woord in kleur laat de resultaten zien van Vijftig Ligo cursisten uit alle hoeken van de wereld die werkten met woorden. Wat is poëzie? Wat is fantasie? Woorden en zinnen ontstonden uit associatie. Vliegen van zot geluk. De mooiste woorden werden kleurrijke papieren collages.

Collages van zinnen werden gedichten. Gedichten werden geplakt en gerapt, voorgedragen en uitgedragen.

Uitgever Ligo Antwerpen

 

Lees verder
Nieuw verschenen: nieuwe serie Superrr Taalboek
6 juni 2024

De serie Superrr Taalboek is een reeks werkboeken speciaal voor leerlingen in de ISK/OKAN op A1-niveau. De werkboeken bestaan uit makkelijke, fictieve verhalen die herkenbaar zijn voor jongeren. Bijvoorbeeld over de eerste werkdag, samenwerken, vriendschap, en verliefd zijn. De serie Superrr Taalboek is een aanvulling op de eerdere serie Superrr.

 

De verhalen zijn opgedeeld in korte hoofdstukken. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een woordenlijst en een aantal verwerkingsopdrachten. Deze opdrachten bestaan uit drie niveaus: van makkelijk, naar moeilijk. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld beginnen met de makkelijke opdrachten, om later verder te gaan met de moeilijkere opdrachten.

 

De opdrachten bestaan uit zowel meerkeuzevragen als open vragen die betrekking hebben op het verhaal. Door zo met de vocabulaire uit het verhaal aan de slag te gaan, leren leerlingen snel nieuwe woordenschat.

 

Auteur: Mirjam Eppinga

 

Leesniveau: A1

 

Serie: Superrr Taalboek

 

Prijs: €22,- (bij afname van 15 exemplaren of meer € 16,50 per stuk)

 

Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Lees verder
Zes motiverende breinprincipes
6 juni 2024

Motivatie is een erg belangrijk aspect van het leren. Een goede motivatie kan het leren versterken evenals dat een minder goede motivatie het leren kan doen afnemen. Tegelijkertijd is het ook een erg complex aspect. Het is niet voor niets één van de meest onderzochte onderwerpen binnen het onderwijs. Hoe zorg je nu voor een goede motivatie in en rondom je lessen? In dit artikel gaan de auteurs van Vernieuwenderwijs in op motiverende breinprincipes én kun je een poster downloaden om jezelf en collega’s te inspireren.

Lees verder
Oefenen.nl Leesplankje vernieuwd
6 juni 2024

Oefenen.nl heeft de video's van Het leesplankje 1 vervangen. Met Het leesplankje 1 oefen je met Nederlandse klinkers, letters en woorden. Logopediste Ilje leert de leerders om 170 woorden goed uit te spreken.

Lees verder
Zorg voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV)
6 juni 2024

Bijna alle ISK’s hebben te maken met leerlingen die als minderjarige zonder familie naar Nederland zijn gekomen. Deze leerlingen kennen we als amv – een afkorting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De amv’s hebben veel overeenkomsten met hun klasgenoten. Net als de andere ISK-leerlingen hebben zij afscheid moeten nemen van hun thuisland. En net als hun klasgenoten beleven zij hun puberjaren in een nieuwe context en moeten zij een nieuwe taal leren in een onbekende schoolomgeving. 

 

Echter er zijn ook verschillen met de andere leerlingen. De overgrote meerderheid van de amv’s heeft een lange en vaak traumatische vluchtroute achter de rug. Onderzoeker Eva Klooster  verzorgde een presentatie hierover op de LOWAN-vo directiebijeenkomst ISK’s op 20 maart 2024. LOWAN besloot eerder een praktijkonderzoek te laten doen om meer zicht te krijgen op de mogelijkheden om AMV’s te ondersteunen. Eva bezocht in opdracht van LOWAN, scholen en sprak met leerlingen, professionals uit het onderwijs, de zorg en de omgeving van de ISK’s. De presentatie is hier te zien.

 

Het artikel dat hierover geschreven is staat hier

Lees verder
Herziene eindtermen KNM
6 juni 2024

De herziene eindtermen voor KNM zijn gepubliceerd in de Staatscourant van 16 mei 2024. Het staat in de Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 7 mei 2024, nr. 2024-0000064028, tot wijziging van de Regeling inburgering 2021 in verband het wijzigen van de eindtermen kennis van de Nederlandse maatschappij.

 

In een bijlage zijn de herziene eindtermen opgenomen voor het onderdeel Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM) van het inburgeringsexamen Nederland. Deze eindtermen zijn een herziening van de eindtermen die vanaf 2015 golden voor het inburgeringsexamen. Het Ministerie van SZW heeft Cito in september 2021 verzocht om deze herziening.

 

Aanleiding daartoe was enerzijds gewijzigde wet- en regelgeving en anderzijds actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het toegenomen belang van digitale communicatie en informatie. Om ervoor te zorgen dat de vernieuwde eindtermen een zo breed mogelijk draagvlak zouden krijgen, heeft Cito een groot aantal organisaties en individuele personen benaderd met het verzoek actief mee te werken aan de herziening. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2025.

Lees verder
Week van de Geletterdheid 2024
6 juni 2024

Zoals ieder jaar organiseren Vocvo op 8 september (de Internationale Dag van de Geletterdheid) de Week van de Geletterdheid. Dit jaar gaat de Week door van 8 tot en met 15 september 2024.

Lees verder
Masterclass ‘Actief met Uitspraak’
6 juni 2024

Op 4 juli 2024 van 10.00 tot 13.00 organiseert Radboud in'to Languages een masterclass voor NT2-docenten over uitspraak. In deze workshop leer je wat de voornaamste uitspraakproblemen bij NT2-leerders zijn en hoe je deze problemen in de groep kunt aanpakken. Extra motiverend is het natuurlijk als de cursisten daarbij geprikkeld en geënthousiasmeerd worden. In de workshop bieden we daarom niet alleen theoretische kennis en handvatten aan, maar laten we ook een aantal activerende werkvormen zien én kun je deze zelf ervaren. Je gaat naar huis met nieuwe kennis en ideeën die je direct in je eigen lessen toe kunt passen. 

Lees verder
Handboek doeltaaldidactiek
15 april 2024

De auteur van dit Handboek pleit ervoor om de doeltaal te gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Het gaat daarbij niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel.  

Lees verder
Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER