Nieuws
Scholingsaanbod NT2020
www.nt2020.be is dé portaalsite voor NT2-professionalisering in Vlaanderen. Je kunt je via deze site onder andere inschrijven voor nascholingen en lerende netwerken speciaal ingericht voor NT2-professionals. Ook het professionaliseringsaanbod NT2 van de universiteiten kun je nu via deze portaalsite raadplegen.
Lezen in het vmbo
Hoe breng je vmbo-leerlingen leesplezier bij? Hoe laat je hen uitgroeien tot competente lezers? De belangrijkste informatie over leescompetentie en leesmotivatie op het vmbo is nu samengebracht op een nieuwe website, een initiatief van de Stichting Lezen en SLO, het Nederlandse expertisecentrum op het gebied van leerplanontwikkeling.
NIEUW Puzzelboek
Uitgeverij Kleurrijker heeft een Puzzelboekje gemaakt met dertig leuke en afwisselende puzzels voor anderstaligen. De puzzels hebben herkenbare onderwerpen voor de beginnende NT2-cursist en lopen op in moeilijkheidsgraad van niveau A1 naar A2.
Nedbox
Vorige maand heeft nedbox.be vijf nieuwe video’s en drie nieuwe artikelen gepubliceerd. Het online programma Nedbox zorgt maandelijks voor nieuwe video’s en oefeningen waarmee je de Nederlandse taal kunt oefenen.
Maak tijd om jouw Nederlands te oefenen en klik op één van de opties.
Nieuwsbrief Staatsexamens NT2
Het College voor Toetsen en Examens heeft een extra nieuwsbrief verspreid met het laatste nieuws over de Staatsexamens NT2.
Kijk hier voor alle informatie.
Register gecertificeerde NT2-docenten: veel onbegrip en misverstand
Het bestuur van de BVNT2 heeft een toelichting geschreven over het beroepsregister waarover veel geschreven wordt op de sociale media. Op de site van de BVNT2 kunt u er meer over lezen.
Lessla symposium Palermo.
Les schreef er al eerder over, ook Jo Huysmans en Charlotte Heremans, medewerkers van de pedagogische begeleidingsdienst VOCVOd, woonden het Lessla symposium in Palermo bij. Ze wilden hun bevindingen graag delen en schreven hiervoor een kort artikel in de VOCVO-Nieuwsbrief. Lees hier hun impressies.
Uit de VOCvO nieuwsbrief
Onderzoek linguïstische concepten docenten: medewerking gevraagd!
Welke linguïstische concepten vinden taalkundigen het belangrijkst voor de taalkunde op zich en voor het onderwijs op middelbare scholen? Denken docenten Nederlands hier anders over dan docenten Duits en Engels? En zijn voor moedertaalonderwijs dezelfde grammaticale concepten en begrippen relevant als voor vreemdetalenonderwijs of niet? Om dat in kaart te brengen nodigt Gijs Leenders in het kader van zijn promotie-onderzoek docenten uit om een vragenlijst in te vullen.
Memorandum Vocvo 2019
'Geef élke volwassene kansen om te leren en te participeren in onze maatschappij'
De kernboodschap van ons Vocvo-memorandum 2019. Met zes aanbevelingen brengt Vocvo haar thema's geletterdheid, klare taal en leren in detentie onder de aandacht. Het memorandum is uitgebracht als een extra editie van de Wablieft-krant. Je leest het hele memorandum hier.
Competentieprofiel ISK NT2-docent
Na een ISK-veldraadpleging door het ITTA in oktober 2018, waaraan LOWAN haar medewerking heeft verleend, is een Concrete Uitwerking Competentieprofiel ISK NT2-docent tot stand gekomen.
Ook de BVNT2 heeft een extra specialisatie ISK docent in het competentieprofiel van de docent NT2 opgenomen. Zie hier voor het competentieprofiel.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER