Nieuws

Nieuwe opleiding Specialist Alfabetisering NT2, VU NT2
27 juni 2019

Op 13 september 2019 start de nieuwe korte opleiding  Specialist Alfabetisering NT2 van VU-NT2, voor docenten die werken met (jong)volwassenen. 

Lees verder
Bestuur BVNT2 op zoek naar nieuwe bestuursleden
24 juni 2019

Het bestuur van de BVNT2 is op zoek naar nieuwe bestuursleden die zich de komende periode in willen zetten voor de vereniging. Concreet wordt er gezocht naar:

 

Lees verder
Nieuwe Wet Inburgering in de Tweede kamer
27 mei 2019

Op 27 juni vergadert de Tweede Kamer over de tekst van de nieuwe wet inburgering.
In de maand juli is er een internetconsultatie, waarbij men de tekst kan inzien en erop kan reageren.

Bron: Nieuwbrief BVNT2, 26 juni 2019BVNT2

Lees verder
Jongeren en taalniveau
26 mei 2019
Volgens een opiniestuk in De Tijd gaat de talenkennis van Vlaamse jongeren erop achteruit. Het tij kan volgens de schrijvers nog keren. Dit vergt wel heel wat maatregelen. De nieuwe Vlaamse regering moet hierin investeren. 
Lees verder
Kleurrijker uitgeverij komt met nieuwe reeks: Werkend Nederlands
26 mei 2019

Werkend Nederlands is een digitaalprogramma dat bestaat uit groepslesses, e-learning en opdrachten. Er is materiaal ontwikkeld voor de sectoren zorg en welzijn, techniek en handel en dienstverlening.

 

Lees verder
Leesproblemen en Nt2
25 mei 2019

Is er sprake ivan een leesprobleem of een leerstoornis zoals dyslexie als het leesproces bij NT2-leerlingen moeizaam op gang komt?
Dat is vaak lastig vast te stellen want er moet worden uitgesloten dat de leesproblemen het gevolg zijn van de nog beperkte kennis van het Nederlands. Het onderwijs kan problemen al wel alvast signaleren. Zie de LOWAN-site.

Lees verder
SER-rapport over taal en werk
25 mei 2019
De SER heeft een interessant rapport uitgebracht over meer samenhang in de aanpak van nieuwkomers, taal en werk. De SER pleit voor een effectievere ondersteuning van vluchtelingen met een verblijfsvergunning bij het zoeken naar werk. 
 
Lees verder
Eindrapportage Tel mee met Taal
25 mei 2019

Onlangs zijn verschenen het eindrapport en de handreiking van het project Tel mee met Taal; naar een optimaal samenspel van vrijwilligers en beroepskrachten in het terugdringen van laaggeletterdheid.

Bij het rapport kunt u ook Het drie-minuten filmpje (ondertiteld) over de resultaten van het project is te bekijken op 

YouTube.

 

 

Lees verder
Steffie en Mijn Overheid
25 mei 2019

Steffie is een programma waarbij digitale handelingen door een virtuele poppetje, Steffie dus, op een makkelijke en toegankelijk en visuele manier worden uitgelegd.

Steffie legt nu ook op Oefenen.nl uit hoe aanmelden op MijnOverheid werkt. Ook leer je hoe je post van de overheid  Berichtenbox van MijnOverheid kunt ontvangen en lezen.

 

 

Lees verder
Theo en de mussen
25 mei 2019

Bij uitgeverij Wablieft is een  nieuw boek verschenen: Theo en de mussenHet is een verhaal over vernedering, verraad, minachting en hulpeloosheid. Maar ook over liefde en hoop. Het bewijst dat hulp soms uit een heel onverwachte hoek komt.Kristien Dieltiens is de luisterende mus in hetverhaal van Theo de straatmuzikant, haar uit het oog verloren jeugdvriend.

 

 

 

Lees verder
Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER