Nieuws
Nieuw: Les 211, NT2 en andere vaardigheden
Inmiddels is Les 211 verschenen met als motto: NT2 en ANT2 is meer dan taal.
Vaak moeten ook andere vaardigheden ontwikkeld worden, zoals digitale vaardigheden, rekenvaardigheid, werknemersvaardigheden, gezondheidsvaardigheden. Je krijgt in deze Les antwoord op vragen als: Hoe doe je dat? Welke middelen kun je daarbij gebruiken?
Taalraps in ontwikkeling
Ook al gemerkt dat cursisten moeite hebben om de Vlamingen rondom hen te begrijpen? VOCVO brengt binnenkort taalraps uit.
Denk aan alledaagse dialogen in Vlaamse dialecten met beeldmateriaal. Ideaal om met de cursisten het plaatselijke dialect in te oefenen!
Zie het promofilmpje.
Onderzoek: verstaanbaar Nederlands
Hoe verstaanbaar is het Nederlands van niet-moedertaalsprekers? Is een zwaarder accent per definitie minder duidelijk?
Dat zijn vragen waar onderzoeker Anne-France Pinget van de Universiteit Utrecht zich mee bezighoudt. Ze is daarom een online onderzoek begonnen; iedereen is uitgenodigd deel te nemen.
De staat van het Nederlands. Onderzoek Taalunie
De Staat van het Nederlands brengt de positie van het Nederlands in het taalgebied in beeld. Met de Staat van het Nederlands laat de Taalunie elke twee jaar het gebruik van het Nederlands en andere talen onderzoeken in een aantal sociale situaties.
Op de site vindt u een publieksversie van het onderzoek én een interview met drie coördinatoren van het onderzoek.
Nieuw bij Startpakket NT2: (Alfa)Woordenschat Spelvormen
Met het lessenplan LOWAN-vo ISK Startpakket NT2 kun je als (startende) NT2-docent in Internationale Schakelklassen direct aan het werk.
Aan het Startpakket werd onlangs toegevoegd de handleiding (Alfa) Woordenschat Spelvormen.
Bron: LOWAN nieuwsbrief.
Nieuw: In de startblokken & Op naar de eindstreep
Onlangs verschenen twee nieuwe communicatie methodes voor hoogopgeleide Duitstaligen: In de startblokken en Op naar de eindstreep.
Opvallende verschillen in grammatica en woordkeus tussen het Nederlands en het Duits komen expliciet aan bod. Verder wordt er optimaal gebruikgemaakt van de overeenkomsten met het Duits.
Nieuw: Zichtbaar Nederlands. Grammatica NT2
Dat grammatica niet moeilijk, abstract en saai hoeft te zijn, bewijst de nieuwe uitgave Zichtbaar Nederlands. In deze uitgave wordt de Nederlandse grammatica op een visuele manier uitgelegd met weinig tekst en veel schema’s, voorbeelden en humoristische tekeningen.
De mond voorbij
De Mond Voorbij! is een website over de werkelijkheid en de sociale kant van meertaligheid, voorbij alleen het spreken: hoe voelt het? hoe is het echt? De site is bedoeld als een website met allerlei verhalen.
De ontwikkelaar van de site, Caryn 't Hart, is op zoek naar verhalen over mensen zoals zijzelf, over kinderen, om eens te kijken waarin we op elkaar lijken en waarin misschien helemaal niet … hoe is het nou echt?
'Ik ben echt gegroeid in mijn werk!'
Naima is sociaal cultureel werkster en verwijst mensen door naar Bibliotheek Aanzet in Dordrecht (zie ook artikel in Les 211) om te oefenen met taalprogramma’s Taalklas.nl en Lees en Schrijf!
Zij vertelt - ook uit eigen ervaring - waarom het belangrijk is om goed Nederlands te begrijpen en te spreken. In een filmpje vertelt Naima over de vraag hoe ze doorverwijst.
Leren in de educatie. Lesgeven, begeleiden en faciliteren
Leren in de educatie is een reeks van artikelen voor iedereen die volwassenen begeleidt bij het uitbreiden of bijspijkeren van hun basisvaardigheden. Het gaat om het leren van Nederlandssprekende volwassenen in formeel en non-formeel onderwijs. Op het gebied van taal, rekenen, digitale vaardigheden, vaardigheden die je ook nodig hebt bij het omgaan met gezondheid, opvoeding, werk, leren of rondkomen met je geld.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder