Nieuws

Kamerbrief voortgang uitwerking vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024
3 februari 2020

Minister Van Engelshoven heeft op 6 januari de Tweede Kamer geïnformeerd over maatregelen voor de aanpak van laaggeletterdheid. Daarbij gaat zij in op de bestuurlijke afspraken laaggeletterdheid met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De titel is Samen aan de slag voor een vaardig Nederland 2020 tot en met 2024.

Een reactie hierop van de Vereniging van Nederlandse Gemeentes (7 januari) is te vinden op de site van de vereniging.

Lees verder
Nieuw: Les 212, NT2 in onderzoek
21 december 2019

Inmiddels is Les 212 verschenen met als thema NT2 in onderzoek.

In dit nummer focust Les vooral op nieuwe (taal)wetenschappelijke inzichten. 

 

Lees verder
Nieuw: de site Leren leren door coaching
3 december 2019

Op de nieuwe site Lerenlerendoorcoaching presenteren de ontwikkelaars, Elwine Halewijn en Kaatje Dalderop, een aanpak en verschillende producten die het leer- en coachproces bij volwassen leerders kunnen ondersteunen. 

De materialen zijn in verschillende projecten ontwikkeld; op de site is alle informatie overzichtelijk bij elkaar gebracht.

Lees verder
Vijftig jaar onderwijs Nederlands als tweede taal
21 november 2019

Vrijdag 8 november nam Folkert Kuiken afscheid als bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal en meertaligheid aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn afscheidscollege gaf hij een fraai overzicht van Vijftig jaar onderwijs Nederlands als tweede taal. Het college is op internet te bekijken en te beluisteren. 

Lees verder
Nederlands spreken met Siri
5 november 2019

De taalschool LearnDutch.org zet geregeld grappige filmpjes online met buitenlanders die Nederlands leren. Zo was er bijvoorbeeld een filmpje waarin enkele beginnende leerlingen moeten proberen in het Nederlands vragen te stellen aan Siri, de spraakassistent van Apple.

In een ander filmpje krijgen de leerlingen een typisch Nederlands voorwerp voorgelegd en moeten ze raden wat dat is. En bekijk vooral ook het filmpje waarin leerlingen uitleggen wat ze opviel toen ze voor het eerst in Nederland kwamen.

Lees verder
Kenniskring NT2 leesproblemen en dyslexie in VO
5 november 2019

In veel ISK’s werken logopedisten, orthopedagogen, school- en/of ontwikkelingspsychologen. Kennis- en ervaringsuitwisseling vinden beperkt plaats, hoewel daaraan wel behoefte is. Daarom nam LOWAN-vo het initiatief tot de Kenniskring NT2 leesproblemen en dyslexie in VO. De Kenniskring kwam al enkele malen bij elkaar.


Bronnen:
Kenniskring NT2 leesproblemen-dyslexie ISK (pdf)
LOWANieuws over dyslexie bij nieuwkomers

 

Lees verder
Lerend Netwerk ‘Verlengde trajecten’
5 november 2019

VOCVO (Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs) stelt een lerend netwerk samen voor verlengde trajecten met de bedoeling om ervaringen en kennis te delen, kennis te verhogen en te construeren, een professioneel netwerk op te bouwen onder collega’s, producten en materialen uit te wisselen.

Lees verder
RISK: Rekenen in de ISK
5 november 2019

RISK is een nieuw online rekenplatform speciaal voor de ISK/OKAN. Leerlingen kunnen eindeloos oefenen met alle onderdelen binnen het rekenen: tellen, optellen en aftrekken, tafels en breuken. RISK biedt daarnaast talloze rekenspelletjes en sommen met tijd, geld en procenten. 

 

Lees verder
Zichtbaar Nederlands. Grammatica NT2
5 november 2019

In Zichtbaar Nederlands wordt de Nederlandse grammatica op een visuele manier uitgelegd met weinig tekst en veel schema’s, voorbeelden en humoristische tekeningen.

 

Lees verder
Vormingsaanbod DocAtlas-Antwerpen
5 november 2019

 

DocAtlas heeft interessante vormingen voor het volwassenonderwijs in het aanbod.

De Workshop: Dramatische expressie voor NT2 mer Romeo en Julia op 24 maart 2020 is er een van.

 

Meer vormingen van Documentatiecentrum Atlas vind je hier.

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder