Terugblik Tel mee met Taal Congres
Wat werkt om professionals van elkaar te laten leren over effectieve manieren om laaggeletterdheid te voorkomen en verminderen? Een proeve van antwoord werd gegeven op 13 februari 2020 op het jaarlijkse congres Tel mee met Taal in Utrecht. Ruim 1000 deelnemers bezochten een congres vol netwerkmogelijkheden, vijftig workshops én een inspiratiemarkt.
Alle presentaties zijn inmiddels terug te vinden op de congreswebsite.
Bron: website Tel mee met Taal
Niet eerder wisten zoveel professionals hun weg te vinden naar een congres over laaggeletterdheid in Nederland. Uiteindelijk stokte de teller op 1225 inschrijvingen, waarvan bijna 150 sprekers. De vijftig deelsessies en de inspiratiemarkt werden dan ook goed bezocht.
De dag begon voor een kleine honderd geïnteresseerden met een starterscafé. Nieuwkomers werden in vogelvlucht bijgepraat over de belangrijkste bestanddelen van een succesvolle aanpak van laaggeletterdheid, opgesomd door Hans Hindriks (projectleider Tel mee met Taal), Ernestine Schipper (Stichting Lezen & Schrijven), Janneke Kolner (gemeente Helmond), Jos Niels (taalambassadeur) en Paul Otter (gerechtsdeurwaarder Syncasso). In een notendop:
- Denk en handel vanuit de doelgroep. Praat met de doelgroep
- Doe het niet alleen: werk samen in een netwerk
- Kies voor cursusaanbod waar mensen direct profijt van hebben
- Communiceer in begrijpelijke taal
Open deuren wellicht, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan, zo maakte hoogleraar Open Innovatie Paul Iske duidelijk in het plenaire programma. Volgens Iske maken tal van goedbedoelde projecten hun verwachtingen niet waar, omdat de betrokkenen telkens in dezelfde valkuilen trappen. Iske en zijn collega’s van het Instituut voor Briljante Mislukkingen identificeerden 16 archetypische mislukkingen, waarvan de meeste in de zaal voor een lach van herkenning zorgden. Op de website van het Instituut zijn ze allemaal terug te vinden. De belangrijkste les van Iske: trek de juiste lessen uit tegenslagen. Want alleen door te leren worden mislukkingen soms ‘briljant’.
Volgend jaar zal duidelijk worden welke lessen de medewerkers van Tel mee met Taal hebben getrokken uit de succesvolle editie van dit jaar. Alvast één tipje van de sluier: er zullen nóg meer voorbeelden, aanpakken en succesverhalen zijn. En oh ja, ook een aantal briljante mislukkingen om van te leren, én nog meer broodjes voor bij de lunch.
Wil jij er volgend jaar ook bij zijn? En op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent laaggeletterdheid en subsidiemogelijkheden? Meld je dan aan voor de Tel mee met Taal nieuwsbrief.
Een foto impressie vind je hier.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER