NT2-onderwijs grotendeels geveld door Corona-virus. BVNT2 onderneemt actie
De meeste lessen NT2 zijn de afgelopen weken afgezegd. Toch gaan veel docenten op allerlei manieren door om hun cursisten te bedienen. De situatie is nijpend. De BVNT2 heeft onmiddellijk een brief gestuurd naar minister Koolmees en DUO met de vraag of er een systeem van erkenning en vergoeding van afstandsonderwijs kan komen.
Bron: Nieuwsbrief BVNT2, 25 maart 2020
Er is de afgelopen weken veel afstandonderwijs en digitaal onderwijs van de grond gekomen, buitenschoolse opdrachten en ook huiswerkbegeleiding zonder fysiek contact.
Het overleg over een systeem van erkenning en vergoeding van afstandsonderwijs loopt. De BVNT2 heeft afgestemd met NRTO en de MBO-Raad.
De BVNT2 heeft ook onmiddellijk aan de bewindslieden gevraagd om een oplossing voor zelfstandig werkende NT2-docenten die vaak per direct hun werk en hun inkomen verloren. Intussen zijn er vanuit de regering algemene voorstellen voor zzp-ers gekomen. Om de inkomensval te verlichten.
We zullen de komende tijd met zekere regelmaat in deze nieuwsbrief en op de website de leden over belangrijke ontwikkelingen blijven berichten.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


