Hoeveel talen spreek jij? Wat je altijd al wilde weten over meertaligheid
In het (kinder)boek Hoeveel talen spreek jij? van Marinella Orioni nemen kinderen van basisschool de Regenboog de lezer mee naar de magische wereld van meertaligheid. Het boek richt zich tot een- en meertalige kinderen in de basisschoolleeftijd en ouder. Maar de doelgroep is veel breder.
Wat is meertaligheid precies en wat betekent het thuis en op school? Hoe leer je eigenlijk twee talen tegelijk? Is het niet vermoeiend en hoe werkt dat in je brein? Iedereen heeft taalrelaties; hoe werkt zo’n taalrelatie precies? Wat is je moedertaal en waarom is het juist goed om met je ouders de thuistaal te spreken?
In dit boek lezen kinderen, leerkrachten en ouders er alles over. Verhalen, theorie, praktijk, tips en interactie wisselen elkaar af en illustraties completeren het geheel.
Het boek richt zich uiteraard tot een- en meertalige kinderen in de basisschoolleeftijd en ouder. Maar de doelgroep is veel breder. Het is ook een absolute aanrader voor iedereen die zich met meertaligheid en kinderen bezighoudt. Zoals (NT2)-leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, (school)psychologen, ouders, kindercouncelers/therapeuten en vrijwilligers.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


