De Alfa-toetsen van Cito zijn vernieuwd
Voor volwassenenonderwijs en ISK zijn er inmiddels vernieuwde Alfa-toetsen. In de nieuwe toetsen is er meer aandacht voor een doorlopende lijn in toetsing én zijn er speciale versies voor ISK.
De vernieuwingen zijn tot stand gekomen op basis van onderzoek en in samenwerking met Alfa-docenten en deskundigen.
Er is een doorlopende toetslijn gecreëerd, waarbij alfa-cursisten en -leerlingen op verschillende momenten kunnen laten zien wat ze beheersen.
De Instaptoets meet snel en betrouwbaar het alfabetiseringsniveau van je cursist of leerling. De Voortgangstoets geeft onafhankelijk inzicht in de vorderingen en meet welk alfabetiseringsniveau de cursist of leerling beheerst of naar op weg is. Met de Niveautoets A1 weet je of de cursist of leerling het A1 niveau beheerst. In alle toetsen worden lezen en schrijven apart getoetst.
Wat is er nieuw?
In alle toetsen, zowel voor ISK als volwassenenonderwijs, is er uitgebreid aandacht voor de lees- en schrijf technische vaardigheden zoals klanktekenkoppeling.
Er zijn taken met ondersteuning van audio en er is aandacht voor tempolezen.
De opgaven zijn actueel en sluiten aan bij de belevingswereld van volwassenen of jongeren in de leeftijd 12–18 jaar.
Hier een link naar interview met de makers waar ook een paar voorbeelditems te vinden zijn.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


