Nieuws
Taalcoaching in de inburgering? Dat kan zo!
In november lanceerde Het Begint met Taal een aantal handreikingen, onder andere voor taalscholen, over hoe je taalcoaching in de inburgering slim kunt organiseren. Taalcoaching speelt een belangrijke rol in de nieuwe inburgering.
Expertisepunt Basisvaardigheden
Op 29 oktober werd het Expertisepunt Basisvaardigheden gelanceerd. Iedereen die te maken heeft met mensen die moeite hebben met de basisvaardigheden, kan terecht bij het Expertisepunt Basisvaardigheden: ervaringsdeskundigen, docenten, werkgevers en werknemers, beleidmakers, welzijnswerkers, wetenschappers en vrijwilligers.
Wet inburgering opnieuw uitgesteld
De nieuwe Wet inburgering wordt opnieuw uitgesteld. Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) vindt het nu onverantwoord om het nieuwe inburgeringsstelsel op 1 juli 2021 inwerking te laten treden. Hij koerst nu op 1 januari 2022, maar houdt een slag om de arm.
Voor meer informatie klik hier.
Taaleis bij naturalisatie wordt verhoogd van A2 naar B1
De overheid heeft aangekondigd dat - op basis van het regeerakkoord - de taaleis zowel voor inburgering als voor naturalisatie wordt verhoogd van A2 naar B1.
Voor meer informatie klik hier.
‘Nederlanderschap is voor een grote groep straks onmogelijk’
Het kabinet wil volgend jaar in de nieuwe inburgering de taaleis voor vluchtelingen verhogen. Dat zorgt ervoor dat een grote groep vluchtelingen nooit Nederlander zal kunnen worden en een Nederlands paspoort zal krijgen, vreest Vluchtelingenwerk.
Zie: artikel in Trouw.
Zingen bevordert de taalverwerking. Promotieonderzoek
Gezongen tekst is moeilijker te verwerken dan gesproken tekst. Toch kan zingen de taalverwerking bevorderen, laat promotieonderzoek van Yke Schotanus zien. En liederen, met name met instrumentale begeleiding, zorgen voor meer positieve emoties, een verhoogde concentratie, en een positievere attitude ten opzichte van de tekst.
Yke Schotanus is bereikbaar via schotschrift.teksten@planet.nl.
Feedback en interactie bij open online onderwijs. Promotieonderzoek
Hoe zorg je er bij open online onderwijs voor dat de docent zo efficiënt mogelijk kan werken, zodat hij kwalitatief goed onderwijs kan bieden aan een groot aantal studenten zonder zelf overbelast te raken?
Julia Kasch, promovendus aan de faculteit Onderwijs- wetenschappen van de Open Universiteit, onderzocht in haar proefschrift Scaling the unscalable? Interaction and support in open online education hoe online feedback en interactie op een schaalbare manier kan worden vormgegeven.
Streefniveau B1: hoe gaan we dat doen? Oproep BVNT2 en ITTA
In de nieuwe inburgeringswet wordt het streefniveau B1. Maar hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?
De Werkgroep Inburgering van de BVNT2 en ITTA UvA gaan zes bijeenkomsten organiseren waarin een enthousiast, gevarieerd en deskundig gezelschap met elkaar bespreekt wat de succesfactoren en hoe dat er in de praktijk uitziet.
Nieuw: Communicatief talenonderwijs in de praktijk
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren, feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs … Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties?
In Communicatief talenonderwijs in de praktijk gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen.
Marlène Rasir, Communicatief talenonderwijs in de praktijk. Uitg. Gompel& Svacina
Nieuw: Vreemdetalenonderwijs. Van onderzoek naar praktijk
Wie Duits, Engels, Frans, Spaans of NT2 onderwijst, kent zeke vragen als deze:
Hoe werkt de dynamiek tussen kennis en vaardigheid? Hoe stimuleer je automatisering? Hoe nuttig is grammatica? Hoe bepaal je de juiste dosis en doelmatige werkvormen? Hoe wend je de moedertaal optimaal aan? En andere.
De publicatie Vreemdetalenonderwijs. Van onderzoek naar praktijk vertaalt het vele onderzoek in deze en andere kwesties naar de praktijk.
Wilfried Decoo, Vreemdetalenonderwijs. Van onderzoek naar praktijk. Uitg. Gompel & Svacina.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder