Nieuws
Ik vouw een boot van wit papier
Dat goede poëzie niet moeilijk hoeft te zijn, ontdek je in Ik vouw een boot van wit papier. Het is de eerste gedichtenbundel van Wablieft.
Je vindt er veertig gedichten in, die heel mooi én eenvoudig zijn. Wablieft en het Poëziecentrum selecteerden 39 gedichten uit Vlaanderen en Nederland. Joke van Leeuwen schreef een nieuw gedicht voor deze bundel.
Doorstroom van ISK naar regulier onderwijs
Hoe kunnen ISK-leerlingen met voldoende taalbagage soepel doorstromen naar het regulier onderwijs? Hiervoor is in coronatijd meer dan ooit een doorlopende taalleerlijn nodig.
Voor meer informatie zie de LOWAN-site.
Wablieft, Centrum voor duidelijke taal, wil de wereld begrijpelijk maken met nieuws dat eenvoudig en duidelijk is en boeken die vlot lezen. Er is steeds meer interesse van scholen om Wablieft te gebruiken in de klas. Maar hoe doe je dat concreet?
Dit schooljaar start Wablieft met nieuwe workshops: ‘Hoe ga je met Wablieft aan de slag in je les?’ Welke Wablieft-producten passen het best bij je doelgroep? Hoe kan je lesinhoud koppelen aan de actualiteit? Hoe kan je leesplezier stimuleren?
Zie voor onderwerpen en data de agenda. De eerste workshops vinden plaatst op 10 en 12 november in Brussel.
Laaggeletterde nieuwkomers in Vlaanderen. Onderzoek
Taal- en geletterdheidstrajecten leiden niet altijd tot duurzame en succesvolle participatie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven bundelde de krachten met het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, om vanuit een interdisciplinaire bril nieuwe onderzoeksgebaseerde impulsen te kunnen geven aan het huidige beleid:
Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse en
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)
Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt. Onderzoek
De Vlaamse samenleving wordt steeds digitaler. Laaggeletterde nieuwkomers zijn niet altijd voldoende digitaal vaardig wat een volwaardige participatie aan hun nieuwe maatschappij in de weg staat. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven en het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, gingen in het onderzoe Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt na welke mate laaggeletterde nieuwkomers al dan niet digitaal vaardig zijn, wat hun 'digitale' noden zijn en in welke mate en op welke manieren de digitale geletterdheid van nieuwkomers binnen hun inburgeringstrajecten versterkt kan worden.
Les 215 is verschenen: Online-onderwijs NT: kan dat?
De plek van online leren binnen het onderwijsleerproces is en blijft als gevolg van corona volop in discussie en ontwikkeling. In Les 215 blikken we terug én kijken we vooruit. Wat zijn de belangrijkste ervaringen en ontdekkingen van de afgelopen maanden?
Online NT2-onderwijs: kan dat? is ook de centrale vraag in diverse artikelen op LesOnline (zie hieronder).
Tweedaagse online NT2-conferentie. Event.nt2conferentie.nl
Het nieuwe online platform https://event.nt2conferentie.nl wil een platform zijn ten behoeve van continue ontwikkeling binnen het NT2-veld, met en voor vakdeskundigen en vakleerkrachten. Een plek waarop universiteiten, NT2-opleidingen, scholen, docenten en andere trainers hun kennis kunnen delen. Het online platform wordt vorm gegeven met online NT2-conferenties. Zo is er een tweedaagse conferentie op 6 en 7 november.
Korte opleiding Alfabetisering & Z-route. VU-NT2
Geef je NT2-les aan cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest?
En wil je weten hoe je daar in je lessen op kunt aansluiten en hoe je je onderwijs afstemt op de uitgangspunten van de nieuwe Z-route?
VU-NT2 Nederlands als Tweede Taal biedt een korte opleiding Alfabetisering & Z-route aan.
Nieuw: Alfataal, gespreksvaardigheid in de ISK
Alfataal is materiaal voor het oefenen van gespreksvaardigheid met alfaleerlingen in de Internationale Schakelklas.
Voor de leerling is er lesmateriaal in twintig aansprekende thema’s. Veel woorden, handige zinnen en gesprekjes oefenen staat voorop. Beter functioneel leren lezen en schrijven wordt eraan gekoppeld.
Roman ADEM van Natasja Bijl
Adem is een roman over het leven van de jonge Eritrese Meron Adem. Uit angst voor de dictatuur in zijn land vlucht hij via buurland Sudan, Libië naar Europa, een tocht vol ontberingen.
In Europa krijgt hij een tweede kans. Maar hoe die aan te pakken in een land waar je niemand kent en in een cultuur die niet de jouwe is?
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder