Nieuws

Onderzoek naar de raakvlakken tussen taal en muziek
17 december 2020

De Taalunie en LKCA, het Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en -participatie doen al enige tijd onderzoek naar de raakvlakken tussen taal en muziek. Hoe kunnen scholen die samenhang benutten om talige en muzikale vaardigheden te stimuleren. Mieke Smits van de Taalunie en Michel Hogenes (muziekdocent en -pedagoog De Haagse Hogeschool en Codarts) lichtten in dit atelier verschillende parallellen tussen taal en muziekontwikkeling toe en zoomden vervolgens in op concrete kansen voor het maken van taal- muziekcombinaties in de les.
Hier een video die hierbij hoort.

 

Lees verder
Het 'kleindenken' van de Lage Landen
17 december 2020

Volgens Karlijn Waterman, coördinator van het Nederlands als vreemde taal bij de Nederlandse Taalunie, wordt het internationale belang van onze taal door moedertaalsprekers eerst en vooral onderschat. 
In een artikel in Veto, het onafhankelijk studentenblad van de KU Leuven, wordt hier dieper op ingegaan.

Lees verder
Leren op de werkvloer: de G-coach
17 december 2020

‘Sluit je ogen en beeld je in: wat is voor jou de ideale werknemer of collega?’, deze vraag stelt een G-coach rond communicatietechnieken. De G-coach (geletterdheidscoach) is een aanpak voor begeleiding op maat voor elke deelnemer, met deze aanpak wordt uitval zo veel mogelijk voorkomen.
In het artikel Leren op de werkvloer met een G-coach gaat Elise De Coene in op de rol van de G-coach en ze geeft acht praktische tips hoe je omgaat met de grote diversiteit aan opleidingen, niveaus en leervragen.
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Gezondheidsvaardigheden en de mismatch tussen de patiënt en de zorgomgeving
17 december 2020

Kunnen en willen alle volwassenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid en ziekte? Hoe herken je mensen die dat niet kunnen? En welke rol spelen educatie en internet op het gebied van gezondheidsvaardigheden. In het artikel Gezondheidsvaardigheden en de mismatch tussen de patiënt en de zorgomgeving gaan Monique Heijmans en Jany Rademakers in op deze vragen en op het begrip gezondheidsvaardigheden.
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Wat is de rol van de bibliotheken binnen de volwasseneneducatie?
17 december 2020

Wat hebben bibliotheken te bieden en wat zijn aandachtspunten voor de toekomst? In Leren in de bibliotheek: eenheid in verscheidenheid, een artikel uit de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren schetst Thomas Bersee de ontwikkeling van de biblio­theek naar de brede maatschappelijke bibliotheek van nu. 
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Wet inburgering in vraag en antwoord
17 december 2020

Gemeenten krijgen in de nieuwe Wet inburgering de regie om nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen, het liefst via betaald werk. Samen met de VNG en het ministerie van SZW informeert en ondersteunt Divosa gemeenten om ervoor te zorgen dat zij voorbereid zijn op hun regierol. Bij deze voorbereidingen komen allerlei vragen op. Divosa verzamelt deze vragen en geeft daar samen met het ministerie van SZW antwoord op.
In de publicatie 
Wet inburgering in vraag en antwoord vind je een overzicht van de vragen, ingedeeld op thema.

Lees verder
Nieuw: Schrijfassistent Nederlands voor anderstaligen
24 november 2020

De Schrijfassistent Nederlands voor anderstaligen is een gratis digitale schrijfhulp voor al wie het Nederlands niet als moedertaal heeft. De tool is ontwikkeld door het Instituut voor Levende Talen (ILT) van de KU Leuven, in samenwerking met de VRT en Wablieft.
Voor meer informatie klik hier.

Lees verder
100.000 inschrijvingen minder in het Vlaamse volwassenenonderwijs door coronacrisis
24 november 2020

De coronacrisis heeft een grote impact op het volwassenonderwijs.
De daling is het grootst bij de Centra voor Basiseducatie (-39%), waar
laaggeschoolden hun basisvaardigheden kunnen versterken op vlak van taal, rekenen, ICT of maatschappelijke oriëntatie.
Lees hier meer.

Beluister ook het korte interview met Joke Drijkoningen hierover.

 

Lees verder
Leesambitie is een zaak voor iedereen. Artikel Taalunie
24 november 2020

Wie goed kan lezen, heeft meer kansen in het leven. Daarom is het belangrijk dat we het leesbegrip én de leesmotivatie bij kinderen en jongeren verhogen. De Taalunie wil daarin een aanjager zijn. Lees het artikel.

 

Lees verder
EPALE Community Conference. Oktober 2020
24 november 2020

EPALE staat voor Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa. De EPALE Community Conference (6, 7 en 8 oktober jl.) bracht beleidsmakers, opleiders en professionals samen, die op diverse wijzen dagelijks bezig zijn met het aanbieden van onderwijs- en opleidingsprogramma's voor volwassenen in verschillende contexten.
Alle toespraken, panels en workshops zijn te bekijken en alle documenten van de conferentie te downloaden op de site van EPALE.

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder