Over lezen
We lezen minder boeken en kranten dan ooit. Dat is niet goed voor onze grammaticale kennis, ontdekte Saoradh Favier in haar onderzoek bij het Max Planck Instituut. Op 10 december is de taalkundige op dit onderzoek gepromoveerd.
Netflix, Whatsapp, Facebook – nieuwe media slokken meer en meer van onze tijd op, en dat gaat ten koste van het klassieke lezen op papier.
Waar in 2013 nog bijna 70 procent van de Nederlanders dagelijks een krant of tijdschrift las, was dat vorig jaar minder dan de helft, volgens onderzoek van boekenkenniscentrum KVB Boekwerk. Ook het aantal mensen dat elke week een boek leest, is in tien jaar tijd met een zesde gedaald, tot 43 procent. Bij jongeren is dit effect nog sterker.
Die zogenoemde ontlezing heeft negatieve gevolgen voor ons begrip van grammaticale regels.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


