Minister verlengt voor vijfde keer inburgeringsplicht
De inburgeringsexamens weer zijn opgestart, maar de wachttijden voor het aanvragen van examens en voor het beoordelen van de examens Spreken en Schrijven blijven aanzienlijk. Om te zorgen dat inburgeraars niet de dupe worden van de Covid-19-pandemie, is de inburgeringstermijn inmiddels vier keer verlengd (drie keer met twee maanden en een keer met vier maanden). Zolang de wachttijden voor het aanmelden voor examens nog te lang zijn, is opnieuw verlenging van de inburgeringstermijn nodig. Dit schrijft minister van SZW in een brief aan de Tweede Kamer
Verlenging niet voor alle inburgeraars
De minister heeft besloten om deze 5e verlenging niet integraal toe te passen, maar uitsluitend van toepassing te laten zijn op inburgeraars die binnen zes maanden voor het einde van hun inburgeringstermijn zitten. Het betreft een verlenging van vier maanden. Omdat klassikaal onderwijs, al dan niet in combinatie met afstandsonderwijs, weer breed wordt georganiseerd vindt hij een generieke verlenging van de inburgeringstermijn niet meer nodig.
Inburgeraars geïnformeerd
Inburgeraars die voor de verlenging in aanmerking komen, krijgen hierover een brief van DUO.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


